Det ar inte krangligt alls med kalkon,
det ar lite bok att skolja ur den, men det ar ung samma som nar man gor helstekt kyckling, sa klarar man av det klarar man av en kalkon.
Nar den ar urtvattad och klar sa saltar du och pepprar du invandigt. Jag brukar gora ett smor i matberedaren med farska orter som tex timjan, rosmarin, salvia, och lite vitlok, sedan tar du smoret och for in under skinnet pa kalkonen, man far vara forsiktig sa att man inte sticker hal med fingrarna, sedan kan man lagga nagra bitar lok, lite selleri, morot i formen med kalkonen, ta pa lite smor/olivolja aven utvandigt. Jag tror att man beraknar att det tar runt 20-25 min per US pound/ sa det blir ca 20 min per halvkilo. Man kan osa kalkonen en gang i halvtimmen, men annars skoter den sig sjalv.
Man ska lata kalkonen vila i 15-20 min innan man skar i den. Om man skulle rakat tillaga den for lange sa att den blivit torr kan man fixa till det med att skara upp kalkonen och lagga pa ett ungsfast fat och halla en bra kycklingbuljong over och satta in i ugnen ett litet tag.
Gor en sas av skyn, smaksatt som du vill. Du kan ocksa gora en cranberry sas, jag tror det gar att fa tag pa farska cranberries i Sverige nufortiden. Kor dem i matberedaren och hall over i en kastrull, hall pa lite rasocker, lite rott vin, en kanelstang, lite apelsin juice, lite hot chili flakes och lat puttra ihop. Om du inte far tag pa cranberris can du gora samma sak med rarorda lingon.
Du kan servera potatismos till smaksatt med tex parmesan, eller rostad vitlok, eller orter som timjan och rosmarin.
Hasselbackpotatis passar ocksa samt ungsrostade rotsaker som morotter, palsternacka, sotpotatis och smalok.