• Väntarochlängtar

Gäster på juldagen.. Vill bjuda på något annat än julmat.. vad?? Tips sökes!

Ska ha gäster på Juldagen och skulle vilja bjuda på något annat än julmat.. Skulle vilja ha tips samt recept..Vi blir runt 10-15 stycken och skulle vilja ha hjälp med förrätt, varmrätt och dessert samt något smaskigt till kaffet....

Det får gärna vara enkelt, ej för dyrt och mkt gott! Inga dåliga krav jag har

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gäster på juldagen.. Vill bjuda på något annat än julmat.. vad?? Tips sökes!
  • Firefairy

hel kalkon finns i de flesta större matbutiker - typ coop och maxi, willys - fast jag vet inte om den är färsk eller fryst. likadant med (fryst) kalkonfile.

Kyckling i apelsinsås (funkar lika bra med kalkonfile - fast de är ju större o tar lite längre tid)

En god och enkel rätt med väldigt lite fett
    Tid: 25 minuter
    2 portioner
    DU BEHÖVER:
    2 kycklingfiléer
    3 dl vatten
    1 hönsbuljongtärning
    2 apelsiner
    4 msk matlagningsgrädde
    1-2 msk idealmjöl
    citronpeppar
    GÖR SÅ HÄR:
    Koka upp vattnet med buljongtärningen i en stekpanna med lock. Lägg i kycklingfiléerna och låt sjuda ca 10-15 minuter. Tillsätt grädde och smaksätt med apelsinsaft. Smaka av med citronpeppar. Blanda i idealmjöl och låt koka 1 minut. Servera med kokt ris, apelsinklyftor, och en sallad.
    - från www.tasteline.com

• Mealla

nickefiki skrev 2008-12-07 12:47:50 följande:

Kalkon blir väldigt lätt torrt o tråkigt, och framförallt svindyrt, när mesta delen ändå är ben. För att inte tala om att det är svårt dela vackert.
    Nu har jag aldrig gjort kalkon i Sverige, och det kanske ar dyrt dar, jag vet inte. Jag tycker bara det verkar konstigt att det ska vara sa dyrt dar, nar det i manga andra lander ar riktigt billigt. Jag har aldrig stott pa en bening kalkon, de har enligt min erfarenhet jattemycket kott, och de blir aldrig torra.

Ursakta OT TS, men jag blev bara sa forvanad att det kan vara san skillnad pa samma produkt i olika lander.
  • Linda1976

Kalkon dyrt?? Nej, inte i Göteborg iaf.... Men allt är ju relativt....

God Jul eller nåt - nu är det bara ½ år till det är sommar igen....
  • Väntarochlängtar

Vad tror ni om denna efterrätt?

Cheesecake med saffran
    ca 10 bitar
    Ugnstemperatur 200º

Ingredienser
    Botten:
    100 g margarin eller smör
    180 g digestivekex (ca 12 st)
    1 tsk malen kanel

Fyllning:
    ½ g saffran (1 paket)
    500 g ostmassa, slät - Kesella gourmet
    ½ dl socker
    4 ägg

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ
    Tillagning

En cheesecake kan varieras både i smaksättning och tillagningssätt. Oftast är bottnen ogräddad, här är den gräddad och dessutom kryddad med kanel. Vidare är den typiska Philadelphiaosten i fyllningen utbytt mot färsk ostmassa, som gör anrättningen magrare, och smaksatt med saffran som ger vacker färg och är gott ihop med kanel.

Bottnen: Smält fettet. Krossa kexen fint. Blanda dem med kanel och fett. Tryck ut blandningen över formens botten och en bit upp på kanten. Ställ formen kallt så att degen stelnar.

Värm ugnen till 200°C.

Fyllningen: Stöt saffranet med en sockerbit eller 1 tsk strösocker. Blanda Kesella, socker och saffran. Rör i ett ägg i taget. Häll fyllningen i degskalet.

Grädda i mitten av ugnen ca 25 min.

Servera cheesecaken avsvalnad eller kall med bär eller sylt och ev vispad grädde.

Form: rund, helst med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter

• Foodlover

Jag skulle göra en pannacotta till efterrätt. Underbart gott relativt billigt & lite lyxigt.
    Förrätt kokade rödbetor med chevreost, pinjenötter & honung.
    Huvudrätt beef weelington.

Åhhhh, såååååå gott!

• Gul13

Kalkon är väl varken dyrt eller speciellt torrt?

Jag röstar oxå för kalkon. Eller ännu hellre gås som vi ska äta men det kan vara svårare att få tag i.

Frusen hallonmousse med hallon och grädde till dessert. Kan förberedas flera dagar i förväg.

Till förrätt: Kanske snittar. Lite pyssel men "kul" och äta. Lax eller matjessilltårta. Lätt att förbereda.

• Foodlover

Jag brukar göra en massa olika pannacotta. Beror lite på vad jag har för huvudrätt & förrätt. Men min favorit är nog denna:

Pannacotta med vit choklad

4-6 portioner

5 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    100 g vit choklad
    3 gelatinblad

Skär chokladen i mindre bitar. Lägg gelatinbladen i kallt vatten
    Koka upp grädden och vaniljsockret
    Ta kastrullen åt sidan.
    Lägg i chokladen och låt den smälta under omröring
    Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg dessa i grädd- och chokladblandningen.
    Rör till gelatinbladen löst upp sig.
    Häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen 2-3 timmar (minst) innan servering.

Garnera med blåbär och hallon vid servering.

Om man vill kan man göra:

Halloncoulis
    250g hallon
    Florsocker
    Mixa hallonen till en pure med stavmixer eller gaffel.
    Smaksätt med florsocker och häll lite över pannacottan+blåbär och hallon. Ha lite halloncoulis i en liten bringare bredvid om man vill ha lite extra

Eller dekorera med jordgubbar som man doppar i vit choklad och sedan rullar i kokos.

Sååå gott!

Denna är också suveränt god om man vill ha lite julkänsla.
    Supergod Cocos- och lime pannacotta

4 dl grädde
    0,5 blad gelatinblad
    1 msk philadelphiaost
    25 g vit choklad
    2 msk socker
    1 st stjärnanis
    0,5 st vaniljstång
    1 bit(ar) kanelstång/stänger
    5 st kardemumma kärnor
    1 msk pressad lime
    Serveringstips:
    1 msk kokosflingor, rostad
    Citronmeliss

Blötlägg gelatinen till pannacottan i kallt vatten.
    Koka upp grädde, socker och kryddor i en kastrull.
    Dra kastrullen från värmen och rör ner osten, choklad och urkramade mjuka gelatinblad, limeskal och limesaft. Låt smeten stå och dra i ca 15 minuter. Sila sedan bort alla kryddorna.
    Fördela smeten i vackra dessertglas. Låt pannacottan stelna i minst 60 min i kylskåp.
    Strö rostad cocos över innan servering.

• Väntarochlängtar

Tack för bra recept och tips

Är lite sugen på att prova kalkon... Men vad ska man ha för tillbehör??? Min man tror att det är superkrångligt att göra kalkon...?!

• Wilmis07
    Väntarochlängtar skrev 2008-12-11 12:48:04 följande:
    Tack för bra recept och tips Är lite sugen på att prova kalkon... Men vad ska man ha för tillbehör??? Min man tror att det är superkrångligt att göra kalkon...?!
    Om det är krångligt att göra kalkon har jag ingen aning om,har bara blivit bjuden på det Vi brukar ha rödkål,brysselkål,kokt potatis,gräddsås och gele till kalkonen.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Mealla

Det ar inte krangligt alls med kalkon,

det ar lite bok att skolja ur den, men det ar ung samma som nar man gor helstekt kyckling, sa klarar man av det klarar man av en kalkon.

Nar den ar urtvattad och klar sa saltar du och pepprar du invandigt. Jag brukar gora ett smor i matberedaren med farska orter som tex timjan, rosmarin, salvia, och lite vitlok, sedan tar du smoret och for in under skinnet pa kalkonen, man far vara forsiktig sa att man inte sticker hal med fingrarna, sedan kan man lagga nagra bitar lok, lite selleri, morot i formen med kalkonen, ta pa lite smor/olivolja aven utvandigt. Jag tror att man beraknar att det tar runt 20-25 min per US pound/ sa det blir ca 20 min per halvkilo. Man kan osa kalkonen en gang i halvtimmen, men annars skoter den sig sjalv.

Man ska lata kalkonen vila i 15-20 min innan man skar i den. Om man skulle rakat tillaga den for lange sa att den blivit torr kan man fixa till det med att skara upp kalkonen och lagga pa ett ungsfast fat och halla en bra kycklingbuljong over och satta in i ugnen ett litet tag.

Gor en sas av skyn, smaksatt som du vill. Du kan ocksa gora en cranberry sas, jag tror det gar att fa tag pa farska cranberries i Sverige nufortiden. Kor dem i matberedaren och hall over i en kastrull, hall pa lite rasocker, lite rott vin, en kanelstang, lite apelsin juice, lite hot chili flakes och lat puttra ihop. Om du inte far tag pa cranberris can du gora samma sak med rarorda lingon.

Du kan servera potatismos till smaksatt med tex parmesan, eller rostad vitlok, eller orter som timjan och rosmarin.

Hasselbackpotatis passar ocksa samt ungsrostade rotsaker som morotter, palsternacka, sotpotatis och smalok.

• msmurphy

Ja prova kalkon! Det är underbart gott, och inte alls svårt. Du kan googla på stuffing för att få lite inspiration, och tillbehör tycker jag absolut som Mealla ugnsrostade grönsaker och någon form av potatis.
    Min pappa göra VÄRLDENS godast sås till kalkon, jag ska fråga honom hur han gör den! Annars är ju som sagt cranberrysås traditionellt, själv har jag väldigt svårt för det. Men det är ju en smaksak

• HelenN
    msmurphy skrev 2008-12-11 15:46:52 följande:
    Ja prova kalkon! Det är underbart gott, och inte alls svårt. Du kan googla på stuffing för att få lite inspiration, och tillbehör tycker jag absolut som Mealla ugnsrostade grönsaker och någon form av potatis.Min pappa göra VÄRLDENS godast sås till kalkon, jag ska fråga honom hur han gör den! Annars är ju som sagt cranberrysås traditionellt, själv har jag väldigt svårt för det. Men det är ju en smaksak
    Ja, väntar med spänning på det goda såsreceptet!
  • smultron flickan
    Vi ska också ha gäster då, och jag tänkte göra en Amerikansk potatisgratäng, 2 hel stekta kycklingar i ugn, en pasta sallad och en italiensk pasta sås med vitlök, basilika och soltårkade tomater. Serveras med bröd, smör och sallad.

Tror att det kommer att uppskattas efter all jul mat :D
  • Ewis

Bourgongryta

Hittar inte receptet just nu men sök på nätet.

En mustig vingryta med kokt potatis till och sallad , mums!

Med fördel gör man denna gryta flera timmar innan servering.

Bjöd på denna grytan och saffranspannacotta en juldag till svärföräldrarna och det uppskattades.

I grytan bla.
    kött, charlottenlök, färska champinjoner sidfläsk, en flaska rött vin och kryddor

Nu när jag sitter och skriver så kommer jag på att detta bjöd vi på för 2 år sedan förra juldagen blev det porterstek, nästan ännu godare.

Porterstek:
    1 porteröl
    2,5 dl svartvinbärsdryck
    1 dl vatten
    3/4 dl soja
    2 buljongtärningar
    8 pepperkorn
    8 enbäsrkorn
    2 tsk timjan
    2 lökar eller fler efter tycke
    2 morötter eller fler efter tycke
    fransyska stek

Lägg allt i en gryta med lock tills steken är klar
    Sila av buljongen och tillsätt 5 dl grädda = underbar sås

Servera med kokta morötter och kokt potatis, MUMS!!

• Ciccilionaa

Vi brukar alltid ha juldagsmiddag/sen lunch hos oss (dock ej i år då släkten är utspridd i världen) och då bjuder vi alltid på kalkon!

Supergott m pressad potatis, gräddig trattkantarell sås och gelé till det. Enkelt att göra, inte så mycket fix: in i ugnen och så klart efter ett tag. Mer tid till piff lull pynt och dukning.
    Förrätt är enkel/inte så tung, kanske en grönsallad m rostade pinjenötter och god dressing.
    Efterrätt brukar vi ha mandelmusslor (min mormors mors recept)m hjortronsylt och grädde.

Lycka till,
    C

Svar på tråden Gäster på juldagen.. Vill bjuda på något annat än julmat.. vad?? Tips sökes!