• Richael

Nätbutik där man kan köpa riktig vanilj??

Är det någon som har tips på en nätbutik där man kan köpa ÄKTA vanilj, alltså vaniljfrön på burk? Jag vet att det finns, men bor på en liten ort och hittar det inte i närheten.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Nätbutik där man kan köpa riktig vanilj??
  • Richael

Pappatilltwins skrev 2008-12-06 18:37:02 följande:

Du menar alltså inte stången? Utan bara fröna?Stången hittar du här:borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx
    Ja, jag menar fröna, vaniljstång hittar man i de flesta butiker.

Jag vet att det finns små burkar med bara fröna i - det ska vara väldigt drygt och bara gå åt 1/4-1/2 jämfört m vaniljsocker.
    Känns praktiskt och mer ekonomiskt än att köpa stänger och ta ur fröna, vaniljstänger är rätt dyra.
  • Trocadero

Vill också  veta. Googlade och tydligen så kan det finnas på Coop forum men jag vill köpa över nätet.

• Richael

spiderella skrev 2008-12-06 19:11:28 följande:

Tack för tips och länk!

Vet också att det ska finnas på CoopForum - men det är en bit dit för mig.
  • Pappatilltwins

Richael skrev 2008-12-07 00:08:48 följande:

spiderella skrev 2008-12-06 19:11:28 följande:
    Tack för tips och länk! Vet också att det ska finnas på CoopForum - men det är en bit dit för mig.
    Men den där vanilla powder som fanns i länken är ju hela stången nermald, det kan du ju göra själv isf.
    Vissa vanilla powder är ju även floursocker och vaniljstång mixat.

Vi brukar ta en stång och mixa med vanligt strösocker (inte så mkt socker) Det använder vi som vaniljsocker och är mkt godare än vanillinsocker/vaniljsocker man köper i butik. Precis som jamie oliver gör :)
  • Richael

Pappatilltwins skrev 2008-12-07 22:13:37 följande:

Richael skrev 2008-12-07 00:08:48 följande:
    Men den där vanilla powder som fanns i länken är ju hela stången nermald, det kan du ju göra själv isf.
    Det visste jag inte, trodde att det bara var fröna. Ger hela vaniljstången samma smak?
  • Pappatilltwins

Richael skrev 2008-12-07 23:14:32 följande:

Pappatilltwins skrev 2008-12-07 22:13:37 följande:
    Det visste jag inte, trodde att det bara var fröna. Ger hela vaniljstången samma smak?
    Stången ger också massor av smak. Inte lika intensiv som fröna men klart vaniljsmak.
    ALla tillverkade av vanilla powder jag har sett använder hela stången alternativt hela stången plus lite socker.

Billigare att göra själv ju
Svar på tråden Nätbutik där man kan köpa riktig vanilj??