• Malill

Just ätit kall färdig sallad från ICA...

Köpte en färdig, kall sallad från ICA och åt till middag ikväll, innehållande sallad, bulgur, kyckling och "grekisk ost" (pastöriserad).

När jag glad i hågen ätit upp den kom jag på att jag läst att man ska vara försiktig med färdig, kall sallad. Tittade på förpackningen jag slängt och där står bäst före-datum 9/12, idag är det 6/12. Vad tror ni, behöver jag vara orolig för den salladen, att man ska bli smittad av nåt?

• Svar på tråden Just ätit kall färdig sallad från ICA...
  • nevadita

Hej!
    Oroa dig inte.Ica har ganska bra koll på sina färdigpackade grejer. Det är bara i butikerna som packar själv man ska vara extra noggrann (tänker på den skojiga debatten om köttfärs )

Trevlig advent!

• namera

Tror inte du behöver oroa dig. Själv är jag lite tveksam till färdigsallader eftersom man inte vet hur väl de sköljer grönsakerna eller vad det vattnet innehåller.

• Malill

Men behöver jag oroa mig? Läste att ev. listeriasmitta inte ger sig tillkänna förrän efter flera veckor! Tänk om jag skadar/skadat mitt barn!

• La Lola

Jag hade ätit salladen utan att tänka på ev listeria.
    Du behöver knappast oroa dig.
    Men ring din BM om oron inte släpper o be om att få göra ett listeriatest.......

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Malill

Kan man göra det såhär tidigt? Jag åt salladen i fredags..

• La Lola
    Malill skrev 2008-12-08 08:37:19 följande:
    Kan man göra det såhär tidigt? Jag åt salladen i fredags..
    Vet inte men ring BM.......hon borde ju veta.
    Men som sagt, sannolikheten att du drabbats är liten.
  • Malill

Ska göra det, ursch vilken ångest det här blev då...

• nevadita

Du behöver inte vara orolig! Fanns det minsta risk för smitta så hade du hört det via medierna nu eftersom ICA har sån jäkla koll på sig!!! Klart du bekymrar dig för ditt lilla barn, men du kan inte oroa sönder dig så fort du råkat få nåt i dig som kanske man inte borde... Försök koppla bort oron! Så länge du undviker gifter så mår bebisen bra
    Kram till dig!

• Malill

Nevadita: tack för att du är så rar! Du har rätt, men jag har märkt att jag har så lätt för att snöa in på saker som gäller den lill* öfodde, är så rädd att jag ska göra nåt som skadar den för resten av livet! Du har verkligen en poäng med ICA! Brukar du själv eller andra du känner äta sådana här sallader?

• snöbebis

jag äter rätt ofta den typen av sallader. Tycker de är jättegoda! har säkert ätit minst 20 sedan jag blev gravid (v. 30 nu.

• La Lola

Ja jag käkar oxå såna utan att tänka något mer på saken....

• Niwa78

jag levde nästan på färdig köpt sallad under andra graviditeten, snabbt och gott på jobbet, och har nu en frisk och välskapt pojke tycker inte du ska oroa dig.

• Malill

Åh va skönt att höra att ni käkar på med sådana sallader!

• nevadita

Malill: Underbart att du tänker på din bebis men snöa inte in för mycket bara Då blir det ju en snögubbe hihi!
    Ha en fin vecka!

Svar på tråden Just ätit kall färdig sallad från ICA...