• Nimosa

Hurghada, Egypten

Hej!

Ska på bröllopsresa till Egypten i januari, är nu i v. 14. Nån som varit där som gravid?? Några tips? Vad ska man tänka på/undvika/bra restauranger/skräckställen m.m.

Alla tips och tankar välkomna!!

• Svar på tråden Hurghada, Egypten
  • Snart vår tur

Ett tips om man ska till Egypten är att äta nyttiga tarmbakterier några/någon vecka innan för att förebygga att bli kass i magen. (många bli dåliga i magen där!!) Ett tillskott på hälsokosten som heter 'Laktiplus' (innehåller nyttiga bakterier) är superbra och får användas av gravida. Det kan man oxå öka i dos OM/NÄR man blir kass i magen.

• Nufsan

Vi har ett par bekanta som åkt till Hurghada 4 år i rad med deras barn och dom är helnöjda! Inte har dom blivit sjuka heller! Tänker man på hygienen så tror jag nog man får en superresa

Sen har min dotter en kompis som kom hem därifrån i torsdags och dom blev inte heller sjuka och har haft det jättetrevligt!

Lycka till!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Sue 84

Min sambo och jag var där för ca 2 år sedan. Rent spontant så är havet det vackraste där. Inte självaste miljön...för det är rätt mycket bilar som sprutar ut avgaser, hög ljudnivå och ganska skitigt i gränderna.

När ni åker taxi- låt inte chaufförerna tvinga in er längst in mot fönstret. För de kan vägra låta er kliva av om de anser att de önskar mer betalt för resan. De kan göra så om de tror att ni är rika bara för att ni är från Sverige.

Försäljarna som står utanför butikerna- titta inte på dem-hälsa inte på dem- för de kan vara riktigt fräcka och försöka få er in i deras butik. Ni kommer inte ut därifrån förrän ni köpt något. En del kan bli arga ifall det visar sig att de inte lyckas få er att köpa något av dem. Ifall de skulle fråga er om ni är från Sverige- ljug och säg att ni är från Ryssland. För ryssar har rykte om sig att vara snåla för att de inte har lika mycket pengar som scandinavierna.

Så var kloka och skylta absolut inte mer er plånbok eller bläddra sedlar framför folks ögon.

Det jag rekommenderar är att ni följer med erat resebolags erbjudanden om utflykter. Snorkling, ökensafari och resa till pyramiderna i Giza. Fast det är ganska lång bussresa till Kairo, men absolut sevärt när ni ändå är i Egypten.

Se till att vaccinera dig innan du åker. För ett annat svenskt par vi träffade därnere, så var tjejen gravid och hon och hennes kille hade vaccinerat sig. De slapp råka ut för magsjuka.

Min sambo och jag blev toksjuka efter vi varit på restaurang trots att stället hade gott rykte om sig. Har nog aldrig haft sån värk i kroppen som då! Man sket på sig och spydde på samma gång...Det höll i sig ca 3 dagar vardera.

• Izzabelle

ÄT INTE KYCKLING =) Blev jätte magsjuk av den.. sen TÄNK på att dom inte alltid sköljer sina frukter och grönsaker i flask vatten utan Sitt vatten som är väldigt bakterie rikt!

• Sue 84

Kom på en sak till. Lita inte på hotellstädarna. De rotar genom ens väskor efter något av värde. Så lämna in era pass till receptionen, för de låser in dem i ett kassaskåp i säkert förvar.

Det som hände mig, var att någon hade fifflat med kombinationslåset på min resväska. Jag brukade i ordning sätta siffrorna på 0000, när jag hade låst väskan.

Men när sambon och jag kom tillbaka till hotellrummet efter att ha varit på bussresa i Kairo 3 dagar, så stod alla siffror huller om buller. Dessutom funkade inte min kod längre, så sambon fick hjälpa mig att bryta upp låset så jag kunde få ut mina kläder. Det var bara att gå köpa sig en ny resväska...

• Emmi85
    Nimosa skrev 2008-12-06 21:37:54 följande:
    Nu är ju resan redan betalt och bokad, så det blir nog inte att vi ställer in... Vet andra som varit där och tyckt det var jättetrevligt, det där är ju så individuellt... Tänkte mest på om det var ngt särskilt jag skulle tänka på med tanke på att jag är gravid...
    Jag var där när jag var i v.19 och det man ska tänka på som gravid är väl att sprita händerna väääldigt ofta och dricka mycket vatten.
    Sen har ju alla olika erfarenheter,men jag har varit där 3 gånger och åker gärna dit igen.
  • Catharina Soovéer
    Svar på #8
    Haha alla kanske inte tycker att det är sååå dåligt där ...
    Positiv :)
  • gormisen

Jag såg att du blev tipsad om utflykter här ovan... Tänk på att vägarna och trafiksäkerheten inte är som i Sverige. Jag fick inte följa med på vissa utflyter för fritidsresor när vi var där pga min mage. Jag hade inte satt mig på en buss i flera timmar, utan toalett osv. Pyramiderna och resten ligger kvar. Jag lovar!
    Jag åker ner nu igen för att få se lite av landet, utan mage och barn! Passa på att njut istället. Och tänk på att det kan bli ganska kallt på kvällarna!

• Anna65

Jag och familjen var där på sportlovet i år.
    Vi hade det jättetrevligt, men vi undvek att äta sallad som vi annars äter i massor, detta pga att man ej vet hur dessa har blivit sköljda och därför större risk för bakterier, det blev också en liten klunk whisky för hela familjen varje dag för att rensa magen.
    Vi åkte med ett lokalt företag som anordnade resor till Kairo, vilken mardrdömsresa med dåliga bussar/bilar, boka resor med din resebyrå.
    Vi hade jättebra kontakt med städaren på vårt hotell, vi gav honom ca 25 kr om dagen och då fick vi extra bra service till båda våra rum, obs åkte på restresa och det var lite enklare hotell. Vi gav honom ca 2 ggr mer än resebyrån rekomenderade.
    Tänk på att köpa desinfektionsservetter att ta med dig i väskan innan du reser, jag fick ej tag på några sådana där nere. Dessa behövs verkligen där nere, världens skittigaste pengar och på vissa fina restauranger hemska toaletter.
    Trevlig resa.

• Darla

Undvik sallader, isbitar i dricka osv. med andra ord var valdigt forsiktiga med det ni ater och dricker. Tyvarr aker vaaaaaldigt manga pa magsjukan i Egypten. Kanner faktiskt inte nan som akt dit och inte blivit sjuk. Hygien, hygien och hygien ar a och o. Sen spelar det inte nan roll om restaurangen ser ren och fin ut, man kan aka pa det anda. Later lite negativt kanske men sa ar det tyvarr.

• sugarbabe

Hej
    Var i Hurghada för ett år sedan. Vi åt bara på vårt hotell då vi hade all-inclusive. Vi levde på handsprit och klarade oss bra hela resan.
    Ett tips ´är att ha med sig både handsprit och våtservetter som är bakteriedödande (finns på apoteket). Våtservetterna är bra när man känner sig smutsig.

Underbart ställe annars! Måste ut och snorkla!
    Kram

• Underbaring

Jag och sambon var där en vecka och ingen av oss blev ett dugg sjuka, och vi vidtog inte speciellt många åtgårder för att undvika det! Men det är klokt att ha med sig handsprit, bara dricka flaskvatten, undvika is, sallad och kyckling som är vanliga fällor.

Du har ju redan fått alla bra tips här i tråden..

sue 84 skriver väldigt bra om försäljarna, efter ett par dagar slutade vi säga att vi var från sverige, vi sa att vi kom från island och då såg de bara ut som frågetecken och sa inte ås mycket mer.. Jag började även "ignorera" dem, svarade inte på tilltal och påkallningar tittade inte på vad de sålde (om jag inte verkligen kände att jag var intresserad av något just där) Gå aldrig in i en shop om du inte vill! det kan ta hur länge som helst att ta sig ut igen och de kan verkligen bli upprörda om du ej köper något. Tror inte det finns så mycket kriminalitet där, men de är ena riktiga lurendrejare! Ge dig inte hur mycket de än försöker, vänd på klacken och gå om det inte passar dig!

Det är ju långa bussturer till luxor/kairo. kanske inte så bekvämt för dig som gravid?
    Om ni ska ge er ut på äventyr kan det ju kännas tryggare att boka via resebolaget ni åker ner med. Vi åkte på en snorkeltur och en tur ut i öknen, det var jättespännande och kul!

Snorkling får man bara inte missa när man är i hurghada, det är verkligen det som är "it" där!

Lycka till

Svar på tråden Hurghada, Egypten