• Lenan

Min 2 veckors har vita blåsor i munnen! hjälp, svar snälla!

upptäckte nyss att våran lilla tjej på 2 veckor har som småå vita blåsor på insidan av läpparna och lite på insidan av kinderna...
    någon som haft liknande på sina barn och vet vad det kan bero på?
    verkar inte som hon har ont av dem och en del ser spruckna ut.

man blir ju så orolig! tänkte vänta tills imorn med att ringa upplysningen, men det beror nog på vad ni svarar här...

• Svar på tråden Min 2 veckors har vita blåsor i munnen! hjälp, svar snälla!
  • FilleCilla

Tilläger att båda mina hade det som spädisar. Visa upp dom för bvc tanten nästa gång så penslar hom på nån lilaaktig svampmedel

Carpe Diem
  • MissLillan

japp det låter som torsk och är helt ofarligt. det är svamp isf. men det kan smitta över till bröstet om du ammar... det gör ont. för oss funkade det fint med vichy vatten och försvann efter nån dag.

• Lenan

ja hon har som en vit beläggning på tungan med...så ni tror det är det då? jag behöver inte ringa till akuten eller nåt?

blir så nervös här hemma...första barnet och allt :0(

• FilleCilla

Jag vet precis hur du känner dej. Var också helnojig med första barnet. Men du kan gå å sova lugnt inatt så provar du med vichy vatten ett par dagar å så ringer du bvc

Carpe Diem
  • fijalija

precis.. det låter definitivt som torsk... köp hem vischy vatten och ha hemma så du kan ta en tops och göra rent tungan, kinder och gom någon gång per dag även sen när torsken är borta för att bebben inte ska få det igen... det är mjölken som lägger sig som en beläggning på tungan...

• Browneyes

min pojke grät varje dag i två veckor o hade ont i munnen hans tänder e på väg o jag som förstagångs mamma va orolig så jag ringde in till sjukvårdupplysningen o dem fråga om hán hade blåsor i munnen för då hade det kunnat vara en munsjukdom... nu vet inte jag hur det ser ut i din lillas mun men i min pojkes mun var det inga blåsor när han hade torsk det var vita beläggningar

• mistryrose

Jag tycker det låter som amningsblåsor. Det hade båda mina små. De sög så hårt på flaskan/bröstet att de fick blåsor. INget farligt!

• mistryrose

Ja OCH torsk då. Och som de tidigare sagt är det ofarligt!

• Lenan

ack för era svar! ja det verkar inte som hon har ont av dom iallafall...är som småblåsor...en del ser spruckna ut...är då inte fler idag äön det va igår :0)
    hon suger rätt hårt på flaskan (får bröstmjölk på flaska eftersom vi har lite problem med amningen) så det kanske är därför?
    hon har även en blåsa på mitten på överläppen, ungfär som ett skavsår från sugandet...läste nånstans att de kunde få det med...men den är inte vit som de andra...

stackars lilla tjejen min...usch..man blir ju så nervös!

• kärålajn
    Lenan skrev 2008-12-07 11:44:51 följande:
    ack för era svar! ja det verkar inte som hon har ont av dom iallafall...är som småblåsor...en del ser spruckna ut...är då inte fler idag äön det va igår :0)hon suger rätt hårt på flaskan (får bröstmjölk på flaska eftersom vi har lite problem med amningen) så det kanske är därför?hon har även en blåsa på mitten på överläppen, ungfär som ett skavsår från sugandet...läste nånstans att de kunde få det med...men den är inte vit som de andra...stackars lilla tjejen min...usch..man blir ju så nervös!
    Min hade också sugblåsor PÅ läppen. Det är ingen fara alls!
    Men kontakta VC å så får dom pensla munnen hennes. Om du ska köra på Vichyvatten hemma så tänk på att badda nappen på flaskan också med vattnet.
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • 198608

Min lilltjej hade som din, och det var tork :) vi tog ett glas vatten och hade i en tesked bikarbonat och penslade några dagar sen var det borta :)

Svar på tråden Min 2 veckors har vita blåsor i munnen! hjälp, svar snälla!