• Bollibompa

BVC

Jag och min fru, som är nyblivna föräldrar för ca 2 v sedan tog kontakt med BVC i Fruängen (förort i Stockholm). Vi fick en tid samma dag och begav oss dit. Det var uppenbarligen det dummaste vi har gjort hittills.

Vi presenterade oss för sköterskan. Hon frågade vem som är mamma, min fru svarade att det är vi båda två men att hon är "föderskan". Jaså sa sköterskan och tittade på mig. Då måste du vara PAPPAN då...eller?? Vi reste oss och gick därifrån, (ingen sån käring ska få röra vår son!) *sur*. Sköterskan sa ingenting utan gick tillbaka och åt upp sin lunch.
    Jag hade ingen aning om att när man åker till Fruängen så reser man bakåt i tiden.

Vi kontaktade HOMO gällande detta då det kändes oerhört kränkande. Vi har nu bytt BVC till Eken på söder. Där har dom hyfsad hbt kompetens (helt sjukt att det ska behövas år 2008).

Ville bara varna andra som ev. väljer Fruängens BVC

• Svar på tråden BVC
  • La Lola

Jag är ingen regnbågsförälder men halkade in i tråden iaf o det där var bland det mest upprörande jag har läst! Förvånad

Vilket pucko till sköterska!
    Så skönt att det finns ett ställe dit ni kunde anmäla detta!
    Jag skulle kontakta hennes chef oxå o berätta för denne!

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Bollibompa
    Svar på #1
    Jamen visst är det fantastiskt!? Alla våra vänner (oavsett läggning) har reagerat likadant. Ja vi ska ta kontakt med verksamhetschefen där också, men frågan är hur han/hon är när dennes personal är fullständigt bakom flötet. Men vi ska göra ett försök.
  • Egalia

Fy vilken upplevelse! Helt rätt att ni gick därifrån och att ni går vidare med detta.

• fryxan

det var det värsta jag hört, vilken kränkning.
    o det ska komma. från sk: fack folk med kompetens att ta hand om människor.

vår sköterska på mvc var ca: 62 år o har mer utbild,om nya familjer trots sin ålder. hon var så go men disträ ibland.
    en sån skulle ni mött där.
    på bvc fick vi oxå en härlig människa till sköterska som även hon är lite äldre (konstigt nog) men så kompetent.
    känner oss så trygga där med vårt barn som nu är snart 5 mån.
    bra att ni bytte bvc.
    lycka till nu

• Valentinius

Man kan råka ut för allt möjligt inom sjukvården. Jag har gjort en DI som ensamstående men ändå intresserade sig sköterskan på MVC om jag var lesbisk eller inte efter att jag kommir halvägs in i graviditeten. Jag vet att jag berättade om mina preferenser när jag var hos henne första gången ( bara för att slippa spekulationer och allehanda frågor framöver ) men det hade hon tydligen glömt och man hörde på henne att hon frågade av ren nyfikenhet. Detta var sista gången hag träffade henne för hon skulle göra en operation och därefter bli sjukskriven men hade det inte varit sista gången hade jag bytt MVC sköterska. Vet också att en äldre läkare som jag träffade på specialmödravården kom med kommentarer men jag sa till henne att jag var där enbart för medicinska skäl och hade ingen som helst skyldighet att berätta för henne varför jag gjort DI och om mina sexuella preferenser. Man kan ju inte hindra mäniskor att tycka och tänka vad dem vill men folk kan ju tänka på vad de säger till enskilda inom vården. . På förlossningen och eftervården ( neo för min del ) och BVC har de aldrig varit några problem och inte på förskolan heller.

• Ingunn

Gud va gräsligt. Skönt att ni bara gick!!
    Vår BVC här i Rissne är jättebra! Där står barnen i centrum, sen får det vara lite hur som helst med de vuxnas relationer. Det finns ingen normal/onormal eller bra/dålig-skala att tränga sig in i.

• SannaoKarianne

Vilken jävla idiot rent utsagt, usch så förbannad jag hade blivit. Vi har tack o lov inte stött på några fördomar alls på vår resa och är jättenöjda med det bemötandet vi fått hitintills.

• neaxes

ja ibland undrar man varför det är så svårt att bara acceptera. Fanns det ingen annan på Fruängens bvc ni kunde gå till?

• holi

Vi hade samma typ av upplevelse vid vårt första besök på BVC med vårt första barn, och det var lustigt nog på Eken, som ni bytt till. Man är ju väldigt instabil som det är när man precis fått barn, så då måste bara allt stämma. Det var inte lika gravt övertramp som du beskriver det, men vi kände oss än dock kränkta, så vi bytte BVC sköterska på en gång till en äldre dum (som tyvärr nu går i pension, snyft) men det har varit suveränt med båda barnen hela tiden!
    Bra att ni bytte, att ni anmälde och att ni står på er!
    Lycka till nu!

• Veronica74

Hör väl egentligen inte till denna grupp men på sätt o vis känner vi oss mer hemma här än i ensamstånde gruppen. Vi går oxå på Eken o är väldigt nöjda. Edvina är ju till via insemination på Storkkliniken, jag är ensamstående. Har bara fått bra respons på hur hon kommit till. Bra att ni anmälde synd att det finns så trångsynta personer i dagens samhälle.

Holi: Är det Gunnel ni gått hos? Hon är ju Eken i mitt tycke. Hon hade hand om mig o mina småsyskon när vi gick där... för åtskilliga år sedan. Jag kan varmt rekomendera Anki Thorberg om ni måste byta...

• master of disaster

Usch vad det är trist när farhågor besannas. Här i Bagis har BVC fungerat jättebra, men det är väl knappast en tröst för er som blivit illa utsatta.

• holi

Härligt. Ja, jag tror det blir Anki för oss sedan. Har haft lite kontakt med henne och hon verkar super. Det är ju grymt kul att du själv och dina syskon också gick till Gunnel : ) Humor!

• Jessa med 3

Vi är ingen regnbågsfamilj, men måste få säga att det var bra gjort att vända på klacken och gå! Respekt!

• Yinmia

Vi ska har barn vilken dag som helst nu.... På vår föräldrautbildning fick vi även träffa BVC sköterskan. Det kändes riktigt bra att redan ha fått en "naturlig" första kontakt så att man slipper "komma ut" när man kommer dit första ggn.

• näradig

stackars människa. Tänk på att det är henne det är synd om.

• lycktan

Heller ingen regnbågsförälder men fy va ledsen man blir av att höra er berättelse! bra att ni vände på klacken och gick men glöm inte att berätta varför så de får chans att ändra på sig!

Svar på tråden BVC