• 100kilogodis

Slut på saffran i hela stan! =(

Ska baka lussekatter med dottern idag. Var iväg och skulle köpa saffran men den e slut i hela stan fick jag reda på!
    Har 1g (2 påsar hemma) men i alla recept jag hittar räcker detta bara till en sats. Jag vill göra två, så nu till min fråga.
    Vad är bäst:
    Följa receptet och göra 1 sats me saffransbullar + 1 sats utan saffran.
    Eller göra två satser med 0,5g saffran i varje.

kommer det smaka nån saffran alls om man bara har 0,5 g safffran i degen?

!

• Svar på tråden Slut på saffran i hela stan! =(
  • mjuik

Jag skulle göra en sats. För lite saffran ger ingen smak. Då kan man lika bra ha gurkmeja i.

• La Lola

Har läst om flera som i år tycker att årets saffran är klen i smaken.
    Så jag skulle bara göra en sats.

O gör du lussebullar utan saffran så är det ju bara vanliga vetebullar.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Censur

nej, två påsar till en sats... gör en mjuk pepparkaka istället och gör en till sats när affärerna fått in mer

• Lyccta

lägg ditt 1g safran i lite rensprit och låt svälla sen gör du 2 sattser, spriten lockar ut smaken massor.

eller så gör du 1 satts.

100kilogodis skrev 2008-12-07 11:50:27 följande:
    Ska baka lussekatter med dottern idag. Var iväg och skulle köpa saffran men den e slut i hela stan fick jag reda på!Har 1g (2 påsar hemma) men i alla recept jag hittar räcker detta bara till en sats. Jag vill göra två, så nu till min fråga.Vad är bäst:Följa receptet och göra 1 sats me saffransbullar + 1 sats utan saffran.Eller göra två satser med 0,5g saffran i varje.kommer det smaka nån saffran alls om man bara har 0,5 g safffran i degen?!
  • Lyccta

alltså ren sprit...inte ren-sprit...

• wanderer

Jag kör också bara en påse saffran per sats, tycker det smakar helt ok.

♥ William 020827 ♥ Nora 040516 ♥ Pyret i magen BF 090126
  • 100kilogodis

Ok. delade meningar här ser jag!
    Tror att det får bli en sats idag då, och hoppas på att affärerna får in mer saffran i veckan.
    Tack för era svar!

• Fru annmi

0,5 g safffran har jag till ½ liter mjölk...
    Men du om du har svårt att få tag i saffran...Hör på Apoteket,de kan ha kvar!

Lycka Till mé bakningen!

Svar på tråden Slut på saffran i hela stan! =(