Inlägg från: annicavillhabeis |Visa alla inlägg
  • annicavillhabeis

diska under rinnande vatten

Man pratar alltid om att man aldrig ska diska under rinnande vatten, det där har jag aldrig förstått riktigt. Jag anser att man slösar mer vatten på att fylla upp ena diskhon med vatten och diska på så sätt. Tänker som så att ska jag diska så ska jag först skölja disken, sen fylla upp diskhon, efter att jag diskat i det vattnet ska det sen sköljas igen. 2 gånger jag man alltså skölja disken samt fylla upp diskhon, diskar jag under rinnande vatten så försköljer, diskar och sköljer igen på en gång, slösar man då inte mindre vatten på att diska under rinnande vatten?
    Säg vad ni tycker, har jag fel eller har jag rätt?
    Jag diskar alltid under rinnande vatten eftersom jag anser man använder mindre vatten då, men ge mig bra argument så ändrar jag mig.

• Svar på tråden diska under rinnande vatten
  • annicavillhabeis

Hur mycket är mycket disk då? Efter en måltid med 2 tallrikar, 2 glas, ett par kastruller, kanske nån bunke lite bestik, räknar man det som mycke eller lite, jag tycker det är massor..men kanske för att jag avskyr att diska..

• annicavillhabeis

kaksmulan skrev 2008-12-07 16:14:49 följande:

Det bästa argumentet jag kan ge är att du provar att hinna diska allt innan du fyllt upp två hoar med vatten! Hinner du diska allt innan du samtidigt fyllt två hoar så sparar du mer vatten när du diskar under rinnande vatten. Om du inte hinner diska klart så är ju det ganska självklart bevisat att det är bättre att diska i upphällt vatten. När du gjort testet och insett att du faktiskt ÄR överbevisad så kan du ju "tävla" med dig själv och se med hur lite vatten du egentligen kan diska. Tänk på att liiiite diskmedel kvar på porslinet är inte farligt och smakar inte heller någonting. Så du kan fortsätta att skölja fast det är lödder i sköljvattnet! Lycka till! (berätta gärna hur det gick!) 
    Men man måste ju räkna med vattnet man sköljer med innan oxå..hum..måste prova nån gång..
  • annicavillhabeis

kaksmulan skrev 2008-12-07 16:19:59 följande:

Ja, men du kanske egentligen inte behöver skölja så mycket?? Räcker det verkligen itne med att du bara skrapar av resterna från tallrikarna med en slickepott och sen diskar den i diskvattnet i stället? Det gör jag innan jag ställer ned allt i diskmaskinen (allt för miljön ).
    Jo, skulle jag ha diskmaskin skulle jag aldrig stå och skölja, det gör ju maskinen själv då..men att inte skölja utan lägga ner skitig disk i vattnet, då blir ju resten av disken inte ren, den får man ju diska med skitigt vatten då..känns inte så trevligt.
Svar på tråden diska under rinnande vatten