• Anonym

Måste förlåta ett svek - hur gör man?

Min kille har svikit mig. Inte genom direkt otrohet, men kontakt med ex på ett sätt som jag inte tycker är ok, och som han själv säger inte är ok också. Han är väldigt ledsen och jag vill inget annat än att det ska bli bra, men HUR förlåter man och går vidare? Det här hände för flera månader sen, och vi har pratat och pratat om det, men det känns nästan bara som att det blir värre. Det kan vara bra i långa perioder när jag inte tänker på det, men så fort det kommer upp i mitt huvud blir jag så otroligt arg och känner mig sviken, och känner en vild lust att såra honom tillbaka.

Tilläggas kan att jag är en väldigt ältande person, och har ofta svårt att förlåta även små saker. Vad innebär det ens att "förlåta och gå vidare"? För mig känns det som att det enda sättet är att bara förtränga vad som har hänt, som jag har försökt göra hittills, men det är väl inte det sundaste sättet att reagera...

• Svar på tråden Måste förlåta ett svek - hur gör man?
  • Anonym

Måste du förlåta?
    Sen kan du väl tänka efter om det skulle vara värt att ge upp förhållandet pga detta. Är det så att du verkligen vill fortsätta var med honom kan ni alltid boka tid för att gå och prata igenom det med någon proffessionell tillsammans. Kanske behöver du få ut all ilska innan du kan förlåta och gå vidare?

• Anonym

Tack för ditt svar. Ja, jag måste förlåta, om jag vill fortsätta vara tillsammans med honom... annars kommer det bara att äta upp mig inifrån.

Ja, jag funderar på hur det fungerar med ilska. Just nu känns det bara som att ju mer jag pratar om det och tänker på det, desto argare blir jag...

• medow

Förlåta kan vara svårt som tusan .
    Men du kan ju försöka att acceptera det som hänt i stället .
    Du kan inte göra det ogjort och den som blir lidande är du och din kille ert förhållande.
    Acceptera det som hänt och gå vidare om du kan är mitt bästa råd till dig.

• Anonym

ja, ni kanske har rätt. Jag kanske inte "måste" förlåta egentligen, utan bara lära mig att leva med det. Då är frågan bara hur man gör det

• Anonym

Jag tror du kanske inte riktigt känner att du fått prata av dig till din partner eller att du pratat och pratat men han inte riktigt lyssnat o förstått på det sättet du vill.
    Varfor inte boka tid för familjeterapi så ni kan gå igenom detta under kontrollerade former och sen kanske det är lättare att lämna allt bakom sig.

Jag har varit med om flera såna här svek och vid varje svek så kom den gamla ilskan upp. Men om min partner bara svikit mig en gång tror jag faktiskt att det fungerat mellan oss. För man kan förlåta en gång. Och med tiden blir minnet mer suddigt men händer det igen och igen är det kört. Eftersom detta bara är en gång hittlls o du vill fortsätta tycker jag ni ska försöka.

• Anonym

Anonym5: ja, du kan ha rätt. Vi har pratat och pratat men jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför det hela egentligen hände. Tror att det delvis är det som gör det svårt att komma vidare.

• Anonym

Jag tror att det kan vara svårt att hitta tillbaka till det som fanns innan sveket, även om det givetvis är möjligt.

Nu vet jag inte riktigt vad det är som har hänt men jag tycker att du åtminstone borde få en uppriktig förklaring till varför det hände. Din sambo borde lägga alla korten på bordet och verkligen anstränga sig för att du ska återfå ditt förtroende för honom. Annars tycker jag du ska fundera på om du verkligen ska förlåta honom.

Svar på tråden Måste förlåta ett svek - hur gör man?