• Raka Pungen

Hur får man bort stearin från bordduken?

Jag har fått en massa stearin på min nya fina bordduk.

Jag har hört att det finns nåt knep, där man ska stryka på bordduken så lossnar stearinet? Och att man ska ha en handduk eller nåt sånt med.

Men ska jag ha handduken/trasan UNDER stearinfläcken (alltså mot bordsytan) eller ska jag ha handduken mellan strykjärnet och bordduken, alltså på stearinet?

• Svar på tråden Hur får man bort stearin från bordduken?
  • Raka Pungen

Om det går utan strykjärn så säg gärna hur man gör då, för jag äger inget sådant, men får väl fixa fram ett på nåt sätt om det är enda knepet.

• Tecken

Lägg ett papper på strykbrädan. Lägg duken ovanpå. Stryk. Stearinet kommer då fastna på pappret.

Om du inte har ett eget strykjärn, så kanske det finns i tvättstugan?

• Mosaik

pappret måste ligga emellan duken och strykjärnet, annars fastnar stearin på järnet

*stolt mamma*
  • Atamon

Det finns olika sätt att behandla stearinfläckar, men om du ska stryka så ha papper både mellan järn och duk och mellan duk och bord, stearinet åker genom duken och du kommer att få stearin/fettfläck på bordet annars (och på järnet)..

Lägg duken i frysen och bryt sedan bort det frysta stearinet

Lossa stearinet, stryk bort resterna mellan två bitar hushållspapper. Se upp med syntetiska tyger
    Eller lägg ett läskpapper mellan fläck och strykjärn och värm bort fläcken (så gör jag fungerar jättebra!)

Det blir ofta en fettfläck kvar efteråt den behandlas så här:

Badda med aceton, ren bensin eller med en blandning av tvål och alkohol (t-sprit) om tyget tål en sådan behandling. Låt verka några timmar och tvätta sedan. Ett vanligt fel man gör när man försöker ta bort fettfläckar är att man använder för mycket vätska som gör att den förtunnade fläcken sugs upp och sprids ut och bildar en ring.
    Alternativ: Strö potatismjöl på fläcken. Låt ligga över natten. Borsta bort eller tvätta i varmt tvålvatten.

• CottonCandy

du kan ju värmA PÅ en steckpanna eller kastrull å ställa på hushållspappret som du lagt på stearinet :) burde funka.. var försiktig så de inte e fööör varmt bara så pappret börjar brinna :)

• Raka Pungen

Tack så hemskt mycket alla för svaren =)

Skönt att det finns FL när google kukar ut och min egen mamma inte kan såna husmorsknep

Svar på tråden Hur får man bort stearin från bordduken?