Tips för att höja blodvärdet snälla ni!
Känner att det är på väg ner... Äter Niferex, men går ju inte att ta varje dag tyvärr. Magen ballar ur! Några tips är ni super!
Känner att det är på väg ner... Äter Niferex, men går ju inte att ta varje dag tyvärr. Magen ballar ur! Några tips är ni super!
* Broccoli
* Blodpudding
* Lingonsylt
och tänk på att inte inta någonting med mjölk samtidigt.
* Leverpastej
Tjena!
Varför inte lite blodpudding?
JO juice med x-tra järn tillsatt?
Russin?
Spenat och broccoli?
Järnbalkar...
Sen finns det C-vitamin brustablett med extra järn.....finns vid hälsokosten på vanliga affären.
Varför inte äta Hemofer Plus?
Mindre biverkningar av de tabletterna.
jordgubbar är det mycket gärn i.. jag har oxå problem med gärnet o kommer denna gång få gärn sprutor..
Äter också Hemofer och dem kan man ta alla samtidigt! Smidigt och bra så att man inte glömmer någon tablett! Jag tar dem gärna vid lunch eller middag så att järnet tas upp, då äter jag ju görnsaker och försöker dricka lingondryck till.
Te och kaffe hör ju till frukosten och därför bör man undvika det.
Blutsaft
Ett naturläkemedel som enligt min bm är bra att dricka för att höja blodvärdet om magen inte klarar niferex. Finns på hälsokostaffärer.
Jag har druckit blutsaft tidigare, inte så billigt och smaken är vidrig men effekten är bra och den är snäll mot magen!
Rekommenderar också Hemofer. Har mått hur bra som helst trots full dos=) Hemofer är betydligt skonsammare än vanliga järntabletter.
En Kiwi om dagen sägs vara bra o höjder blodvärdet =0)
Ja o järntabletter dådå men de kan man bli förstoppade av så jag rekommenderar att dricka ett glas katrinplommonjuice var kväll... det håller magen i trim....
Hemofer blev jag förstoppad helt av men niferex var bättre... Testa dig fram
Läste någonstans att Hemofer inte innehåller hälften av järn som de andra preparaten... Fast det är klart, kan man ändå inte ta mer än 1 tablett varannan dag så blir det ju samma! Tack goa ni för alla tips! Här ska bytas tablett och käkas leverpastej!
Jag bytte ut mina niferex till Hemofer. Men järnvärdet sjönk blixt snabbt - trots full dos varje dag :(
Så nu e jag tillbaka till magplågarna niferex igen.
Ett tips är att käka Branflakes på morgonen, håller magen i hyfsat skick!
Hemofer innehåller bara 10 mg järn mot Niferex 100mg så det är inte underligt att järnvärdet inte går upp för er. Jag har också låga värden trots att jag käkar 1-2 tabletter om dagen enl Bm rekomendation. Tips på att ta upp mer är att ta järnet med ett glas cvitamin då tas det upp lättare, käka det som en del har nämttyp leverpastej, broccoli och skippa mjölken får då tas ju inte järnet upp ordentligt.
Blutsaft är verkligen bra! Blir inte konstig i magen av det heller.
Min BM sa att det räcker med en niferex varannan dag. Då klarar sig magen hyffsat och det är effektivare än leverpastej och allt annat. Som en jämförelse skall du äta 1,4 kg leverpastej för att få i dig en niferex-tablett... det är ganska mycket...
Baljväxter, linser, bönor osv innehåller mycket järn. En couscoussallad med en massa grönsaker, linser och lite avocado och citron ger då bra järntillskott. Citrus är ju bra för att ta upp järnet i kroppen. Blåbär och jordgubbar är också bra som någon tidigare har skrivit. Järntabletter är ju bra, men många blir hårda i magen av det.../amazonsvea
Krossade linfrön, 2 msk som du lägger i vatten och dricker upp. Linfrön (krossade) innehåller mycket järn och sedan har de en laxerande effekt. Min mage har börjat fungera bättre sedan jag började med att dricka krossade linfrön varje morgon.
Jag dricker nu Blutsaft 2 ggr per dag och tar Duroferon. Min bm sa att Hemofer inte innehåller i närheten lika mycket järn som Duroferon el likn. 1 tabl Duroferon innehåller 100 mg järn och en Hemofer 10 mg....min mage mår bra av Duroferon men mitt Hb är fortfarande lågt. Sist låg det på 107. Lycka till!
OBS! Ät inte järntillskottet samtidigt som multivitavintabletten om den innehåller kalk! Det är lätt att missa.
Jo, det är mycket att tänka på för att tillgodogöra sig järnet:
När du tar järntillskottet är det bra att äta kött samtidigt och C-vitamin i någon form, det ökar upptaget. Ät inte tex grovt bröd, eller gröt och liknande samtidigt, eftersom fytater (se nedan) hämmar upptaget. Drick heller inte te eller kaffe. Och inget som innehåller kalcium.
Vänta med kalcium, te eller kaffe och grova cerealier och baljväxter i ca 2-3 timmar.
Alltså:
Faktorer som stimulerar upptaget:
C-vitamin i frukter, juicer, grönsaker och potatis.
"Köttfaktorn" i kött, fågel, fisk och skaldjur.
Faktorer som hämmar upptaget:
Fytater som framförallt finns i grova cerealier och baljväxter.
Tanniner (garvämnen) som finns i t ex te och kaffe .
Kalcium.
Lycka till!