• anne h

Trumstockar och trumset -kan någon förklara lite om dem?

Jag skulle behöva veta lite om trumstockar och trummor i övrigt;
    vilka ska man ha (och varför just dem), vad betyder tex 5B, vad "ska" det vara för material, berätta gärna allt ni vet och tycker man bör veta, plus lite till!!
    Jag har två grabbar som precis börjat spela, söker nu trumset mm till dem så jag behöver lite råd.

MKT tacksam för svar!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Trumstockar och trumset -kan någon förklara lite om dem?
  • lövet2

Jag kan inte mycket om trummor, men jag har ett tips:
    Gå till deras skola och prata med musikläraren. Då kanske du kan få både info om vad du ska ha och var du bäst och billigast kan handla!

• anne h
    lövet2 skrev 2008-12-07 23:33:54 följande:
    Jag kan inte mycket om trummor, men jag har ett tips:Gå till deras skola och prata med musikläraren. Då kanske du kan få både info om vad du ska ha och var du bäst och billigast kan handla!
    problemet är att jag inte har tid.. jobbar 7-..sent (har varit till 19-20 förra veckan, lär inte bli bättre förrän till jul då jag tagit ledigt ett par veckor, mkt välbehövligt.. slappt att sitta på kontor, säger de som inte vet.. haha) så jag testar här..

Jag har bett stora grabben, 13 år, fråga, men han är så försiktig.. lillgrabben, 9 år, är tvärtemot, men han kan inte, i stället..
  • Jättesuris

Generellt sett tror jag inte att det spelar så stor roll vad du väljer för trummor/trumstockar om dina barn precis börjat spela. Det viktiga är väl att dom får material som dom tycker är kul och som funkar för dom!

Hittade denna länk också www.trumslagaren.se/Shop/Index.php Kanske kan hjälpa lite

Lycka till och skaffa öronproppar

• enola

Köp ett begagnat set på exempelvis Blocket. Finns ganska små trumset som är bra att börja med. Tror inte att kvalitén har jättestor betydelse när de precis börjat spela. Dumt att lägga ut för mycket pengar när man inte vet om intresset håller i sig. Det viktigaste är att det finns hi-hat, bastrumma, virveltrumma och en eller annan cymbal. Och ett litet tips: Det finns trumpinnar som är gjorda av många tunna pinnar som är ihopbundna. De låter inte fullt så mycket som vanliga. Vispar är också ett bra tips. Lycka till! :)

• JazzKermit

Jag skulle nog satsa på ett digitalt trumset, då kan sönerna rocka loss utan att föräldrarnas trumhinnor går sönder!

• anne h
    JazzKermit skrev 2008-12-08 20:26:04 följande:
    Jag skulle nog satsa på ett digitalt trumset, då kan sönerna rocka loss utan att föräldrarnas trumhinnor går sönder!
    ingen fara, jag har en källare, gjuten i betong, hörs inte ens när äldsta rockar loss med sina grymma högtalare där nere, så grabbarna kommer nog inte heller höras
  • anne h
    Jättesuris skrev 2008-12-08 07:56:49 följande:
    Generellt sett tror jag inte att det spelar så stor roll vad du väljer för trummor/trumstockar om dina barn precis börjat spela. Det viktiga är väl att dom får material som dom tycker är kul och som funkar för dom! Hittade denna länk också www.trumslagaren.se/Shop/Index.php Kanske kan hjälpa lite Lycka till och skaffa öronproppar
    öronproppar.. lillgrabben har något mkt bättre Han har hörapparater som styr ner automatiskt när det blir för högt ljud, bättre kan det inte bli.
  • anne h

Tack för tipsen, blir nog trumset från Thomann ser det ut som nu när jag kollat runt på priser på både nytt och beg, samt hörselkåpor till storebror.
    Ska kolla på andra sorters pinnar också, förutom vanliga trumstockar, kan ju vara kul för dem att variera sig lite.

Svar på tråden Trumstockar och trumset -kan någon förklara lite om dem?