Inlägg från: Magica deHex |Visa alla inlägg
  • Magica deHex

CSN....

cooki: Sorry tjejen - inte för att vara elak eller cynisk, men... Välkommen till det"underbara" livet som student. Har för länge sedan konstaterat att student och Semester inte alls hänger ihop! Varför tror du att det är så många studenter som sommmarjobbar, eller går på sommarkurser? Det är INTE för att tjäna ihop till semestern det kan jag lova....

• Magica deHex

Cooki: Ja, jag missförstod totalt ditt problem... Trodde att det var mer av ett "lyxproblem". Men nu förstår jag bättre! Men håller totalt med att CSN är ett otroligt puckat system!!!

• Magica deHex

Men (TS gav mig skrämselhicka, eftersom jag själv skall börja plugga snart så jag kollade upp lite) förstår jag dig rätt TS: Semesterersättningen kommer att komma under din studietid? Och den uppgår till mer än 49 000/termin? Kommer du att jobba tim-anställning då också, medans du pluggar? För som jag förstod hemsidan (krågligt värre) så gäller reducering enbart under själva studietiden, inte vad du jobbat innan. Är du över 25 och jobbat tidigare kan du tom söka extra lån...

• Magica deHex

*Mummel mutter, brända hjärnceller* Håller fullständigt med ovanståedne skribent: RING CSN! Det må ara tre dagars telefonkö, men det är de som är mest insatta. Om inget annat kan du ju alltid sitta här och försöka reda ut saker samtidigt som du står i telefonkö!

Ett annat tips (fast det kanske du redan har gjort???) Är att då in på CSN's hemsida och göra en provkalkyl. Då ser du hur mycket det sänks.

Men som jag förstått det från dina siffror: Neddragning av lån etc gäller bara under den period du söker lånet (tror jag om jag förstått det hela). Allts¨om du pluggar HT 2005 (Mitten av sepetember till mitten av januari) så är de "inkomster" du bara behöver oroa dig för den sista semesterersättningen i september + ev sista lönen beroende på när terminsstart är.

Fast som sagt: RING `CSN -de t är deras skyldighet att hjälpa!!!!

• Magica deHex

Aaah - nu sr jag vad som är så puckat - CSN räknar kalender-år inte terminsår... Blö för dom! Då förstår jag att du är ledsen ocha tt det kan bli krångligt

• Magica deHex

Bjden: Du har missat hela poängen med TS (föråt om jag lägger orden i munnen på dig) inlägg tror jag.

Visst, jag tror nog säkert att om det värsta blir ännu värre att dessa pengar kan användas för studier. Men hon ville ju använda pengarna till semester! Och vem kan klandra? Livet är inte till för bara slit....

• Magica deHex

Bjden: Vi har helt klart olika ynvinklar på saker och ting Jag ser din poäng - men håller inte med dig! I mina ögon så är verkligen CSN-lån ett ockerlåneinstitut. De tjänar på att de lånar pengar till unga männsikor (oftast) som då inte har någon säkerhet. Men det är inte min poäng egentligen. Min poäng är att CSN-pengar visst skall ses som ett LÅN och inte som en gåva från staten! Jag betalar nu ca 13 000/år tillbaka till CSN, och visst det är inte mycket fast det svider, men jag överlever. Men tror du min studieskuld minskar för det??? Så kom inte och säg att staten inte tjänar på CSN!

Sedan är det självklart en helt annan diskusiion om det är bra eller dåligt att CSN finns. Vi är väl kanske lite bortskämda här i Sverige när jag tänker efter, med att kunna låna pengar hux flux till studier. I UK till exempel så är det jättevanligt med extrajobb för att betala avgifter etc.

Svar på tråden CSN....