Inlägg från: Shoegal |Visa alla inlägg
  • Shoegal

CSN....

De pengar du får utbetalade mellan juli och december ska väl ingå i det belopp du tjänar under den perioden, oavsett när du arbetade in dem osv. Hur det är med semesterersättning vette sjutton, men mitt tips är att du ringer till CSN och ber dem förklara för dig vad som gäller.

Men systemet med fribelopp är helt sjukt. Mitt förslag är att man slopar det helt och hållet. De studenter som tycker sig kunna arbeta mycket samtidigt som de studerar ska ju kunna ha den möjligheten. Det är först och främst ett lån, inte pengar man får till skänks. Man betalar ju tillbaka sedan. Dessutom så måste man ju visa upp att man klarar sina poäng och inte låter arbetet gå ut över studierna. Klarar man det, varför inte få jobba så mycket man vill?

• Shoegal

Jodå, jag förstod, men jag vet inte hur CSN räknar. Antagligen räknar de alla pengar som utbetalats under perioden juli-dec oavsett när du tjänade in dem. Jag är timanställd över sommaren och får min semesterersättning inbakat i min lön varje månad. Men det blir ju dumt för dig som får det i en klumpsumma. Du kanske kan be din arbetsgivare hålla inne semesterersättningen och betala ut den pö om pö så du inte kommer över fribeloppet?

Men är det stora summor vi pratar om? Kommer du långt över fribeloppet? Jag har för mig att om du tjänar tex 10 000 kr över fribeloppet får du betala tillbaka hälften, dvs 5000 kr när de kollar din taxerade årsinkomst vilket ju görs året efter du tjänat pengarna. Men visst är det surt att behöva betala tillbaka surt förvärvade pengar...

• Shoegal

Magica de Hex: Tyvärr, jag vill minnas att de räknar halvårsvis, dvs från 1 jan - 30 juni och 1 juli - 31 dec. Oavsett när din skola är. Som exempel: Sambon läste på höstterminen endast till september. Han läste iofs lite under sommaren också. Då han slutade skolan tänkte han börja tjäna pengar och jobbade som fasen. Vad vi missade var att fribeloppet gällde inkomster tom 31 dec (även om han iofs hade högre fribelopp eftersom han inte läste så många veckor under perioden 1 juli - 31 dec). Typiskt nog jobbade han rejält över fribeloppet ändå och fick en rejäl skuld till CSN. För pengar han tjänat EFTER att han slutat skolan och man tycker att CSN borde skita i hur mycket man jobbar. Så det gäller att läsa papper ordentligt, det har vi lärt oss nu *S*

• Shoegal

Det tog för lång tid att knåpa ihop mitt inlägg så du hann redan upptäcka det själv

Svar på tråden CSN....