Inlägg från: cooki |Visa alla inlägg
  • cooki

CSN....

...är ju helt dumma i huvet!!
    Ska börja plugga i höst efter att ha jobbat i två år. Går på timlön och får därför en gång om året semesterersättning för ett helt år. Den kom nu i juli. Sen när jag slutar kommer jag få en till för april-augusti. Nu är det ju så dumt att fribeloppet på csn ligger på 49 250:-
    Hur fan ska man göra när man får semesterersättning och lön?? Man kommer ju över fribeloppet hur lätt som helst. Har man månadslön kan man ju tjäna mer än de som går på timlön eftersom man då får din lön även fast man är på semester.
    Tycker det verkar jävligt konstigt. Hur ska man klara sig utan studiepengarna ens?
    Det är ju inte så kul att spara semesterpengar och sen använda dem till att leva för att man inte får pengar från csn, som man har rätt till. Blir så jävla förbannad!!

• Svar på tråden CSN....
  • cooki

Är det nån som vet om det verligen kan vara så här?

• cooki

Men jag förstår inte hur de tänker att man ska klara sig när man inte ens får ut 6900:- Jag vill ju inte använda mina semesterpengar till att betala räkningar med!!

• cooki

Jag kommer tjäna ca 30 000:- mer än vad man får, innan skatt då. Då kommer jag väl knappt få ut nåt, eller?

• cooki

Magica dehex: Tror inte du riktigt förstod mitt problem där. När man har jobbat på timlön så får man ut semesterersättning en gång om året, den fick jag i juli och eftersom jag ska börja plugga nu i höst så kommer jag över fribeloppet och får inte ut fullt studielån+bidrag.

• cooki

Mitt problem var inte att jag inte får åka på semester, för det ska jag, OCH min pojkvän som har pluggat i tre år!!

• cooki

Men allvarligt, det funkar ju inte att leva på 3900:- i månaden?!!
    Vad ska man göra då? Jag kan ju inte rå för att jag har jobbat i två år innan jag kom på att jag skulle plugga, eller att jag inte har haft mnadslön. Skulle jag ha sagt upp mig i våras då för att inte ha tjänat nåt alls det här halvåret?? Eller vad vill dem??

• cooki

Jag har haft jobb med timlön i två år, men kommer nu sluta för att börja plugga. När man jobbar på timlön (istället för månadslön) får man semesterersättning en gång om året. Det är 12.72 % av allt man tjänat från april -04 till mars -05. Den utbetalas i juli. Så jag fick min semesterersättning nu i juli, plus min vanliga lön. Sen kommer jag få lön i augusti för juli månad, sen i septempber för halva augusti som jag kommer jobba. Sen eftersom jag har sagt upp mig kommer jag i september få en till semesterersättning som är från april -05 till augusti -05. Hoppas du förstår nåt.

• cooki

Jag har mailat till csn och frågat och de säger att all skattepliktigt inkomst räknas med

• cooki

Jag har redan fått den största summan av semesterersättningen, så det blir lite svårt att göra det. Jag har redan fårr 38 000:- i lön sen kommer jag få en till på ca 16 500:-, sen ca 15 000:- inkl. andra semestersättning. (Allt är innan skatt!!)

• cooki

Kan man göra en provkalkyl? Det måste jag gå in och kolla på.
    Men det är ju sjukt att man inte ska kunna jobba innan man börjar plugga. Det är ju så orättvist med för hade jag haft månadslön hade det inte varit samma problem.

• cooki

Ja, och eftersom min pojkvän också är student blir det inte mycket pengar där inte.
    Jag har ju lite sparade pengar, men de vill jag ju inte ta av!!!

• cooki

Har varit inne och tittat på hemsidan, men jag hittar ingen provkalkyl. Vart finns den nånstans?

• cooki

Hmm. Var inne och tittade men såg inte vart man kunde fylla i hur mycket det skulle sänkas nu. Bara hur inkomsten efter utbildningen påverkade återbetalningssumman.
    Usch, jag vill inte ha nåt med csn att göra. To bad for me att jag måste..

• cooki

Jo, man måste ju det. Men blir ju så trött på att det ska krångla med allt jag gör. Hoppas bara det kommer ordna sig med det här med nu. Nån som vet vad man ska göra om man inte får ut mer än 4 000:- från csn? Finns det nåt bidrag eller nåt annat man kan få då?
    Inte för att jag har nån större lust att ha det men vad ska man göra? Har hyra på 2 000:- (4 000:-, men delar den med pojken min), sen andra räkningar, busskort för ca 700:-
    Ska jag leva på 300:- som jag måste köpa mat för?? Kommer ju aldrig gå!!

Klaga klaga klaga.. Jag gör inget annat känns det som!!

• cooki

Har kommit på hur jag ska göra för att få lite mer pengar varje månad. Om jag tar lån 16 veckor istället för 20 veckor, och använder min sista lön från jobbet, så får jag ca 6000:- i månaden istället eftersom jag får tjäna ca 59 000:-, om jag gör det. Så får det bli, om jag lyckas skicka iväg papprena nån gång. Att det ska vara såå svårt!!

• cooki

Nä, jag har ju redan fått den stora delen av semesterersättning som förstör allting, så det blir lite knepigt.

Men min pojkväns mamma säger att man visst kan få fullt lån även fast man jobbat. Flera arbetskamrater till henne hade jobbat och sen slutat och börjat plugga, men ändå fått fullt studielån, så jag vet inte riktigt hur det fungerar egentligen.

• cooki

Jo, jag vet att det är så, men pojkvännens mamma sa att hennes arbetskamrater som hade pluggat hade också jobbat innan och sen slutat, precis som jag, och sen fått fullt lån. Och de hade nog högre lön än vad jag har!

• cooki

När man har jobbat i två år och har tjänat ihop semesterersättning tycker jag att man har rätt att använda dem till semester!!!

Staten betalar ju ut en himla massa bidrag till folk som inte behöver det, socialbidrag till folk som skulle klara sig utan, a-kassa till folk som hellre går hemma än jobbar, bidrag till folk som är sjukpensionärer även fast de är helt friska!!
    Så varför skulle inte jag kunna få ta ett fullt LÅN!!?

Svar på tråden CSN....