• Mistys Daisy

Vad gör jag med Sweet Chili sauce?!

Halloj!

Bad sambon köpa Chilli sås och hem kom en flaska Sweet Chili sauce! Vad kan jag hitta på med den?! Goda recept?!

• Svar på tråden Vad gör jag med Sweet Chili sauce?!
  • Sarge

Jag brukar använda den till wok.
    Ta färska grönsaker + tex kycklingfilé & woka & häll i såsen.
    Låta puttra ihop några minuter... Klart att servera med ris

• Leah1

Brukar ha den vid sidan om till asiatisk mat för det. Kan ibland blanda den i creme fraiche som kall sås......
    gillar den till kyckling.

Kan ha den om du ska marinera.

• Mistys Daisy

Sarge skrev 2008-12-08 11:36:40 följande:

Jag brukar använda den till wok.Ta färska grönsaker + tex kycklingfilé & woka & häll i såsen.Låta puttra ihop några minuter... Klart att servera med ris
    Då måste man ha en wokpanna va?! :-P
    Eller går det i stekpanna!?
    Hur mycket skall man hålla i då?!
  • Nisseblubb

Hemgjorda vårrullar och den som dipp är nog det jag skulle gjort.

Att woka med den blir lite väl sött för min smak

• LiRo09

duuu äter den! Den funkar till ALLT! All slags pasta tex, kykling, biff, ris, grönsaker. Den är min all time favoritsås!

• Leah1

Kör i stekpannan du.... hetta upp den ordentligt så fräser du grönsakerna

• Vasen

Mycket gott till det mesta. Till och med såna där billiga, vita fiskfileer blir utsökt om man tillagar dem i ugnen täckta med sweet chili sås. Sen kan man ju ha den som sås bredvid till kyckling, eller biffar, eller falukorv.

• Nisseblubb

Enda nackdelen med den typen av sås är att den består till typ 90% av socker. Varning för kaloribomb :)

• Mistys Daisy

Nisseblubb skrev 2008-12-08 11:51:40 följande:

Enda nackdelen med den typen av sås är att den består till typ 90% av socker. Varning för kaloribomb :)
    Oops!!!!

Får bara en känsla att det är väldigt sött, eller?!
  • våg

Supergod i creme fraiche. Hade en period då jag hade det till allt så jag tröttnade. Men nu blev jag jättesugen på det. Jättegott att sitta och doppa potatisar i

• Nisseblubb

Mistys Daisy skrev 2008-12-08 11:53:07 följande:

Nisseblubb skrev 2008-12-08 11:51:40 följande:
    Oops!!!! Får bara en känsla att det är väldigt sött, eller?!
    Extremt. Det döljer sig till viss del i chilismaken vilket gör det ännu värre
  • numberone

jag fräste köttfärs å sen i med såsen, tog i lite matlagningsgrädde också .... toppen gott med ris!!!!!

Ellen 080618
  • Gul13

Detta gjorde jag i lördags. Hej vad god den var.

Annars blir det god sås om man bara blandar sweet chilisås med cremefraiche och äter till grillat tex.

Gräddig kycklinggratäng med bacon och jordnötter
    För: 6-8 personer

En riktigt smarrig och god bjudgryta, med ingredienser de flesta gillar. Går dessutom snabbt att tillaga. Kan göras dagen innan!

Ingredienser
    6 kycklingfiléer
    2 pkt bacon
    1 burk champinjoner
    1 burk crème fraiche med paprika och chilli
    5 dl vispgrädde
    1 dl Sweet chili sås
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    1 purjolök
    2 skivor ananas, i bitar
    3-4 msk kycklingfond
    1 krm chilli grillkrydda
    Salt
    Svartpeppar
    ½-1 dl jordnötter
    2 dl riven gratängost

Skär kycklingfilén i strimlor och baconen i bitar.
    Bryn kycklingen och baconet, salta och peppra. Bryn champinjonerna. Skiva purjolöken. Strimla paprikorna i bitar och bryn paprika och purjolöken en stund med champinjonerna utan att det tar färg.
    Blanda ihop:
    Créme fraiche, grädde, ost, chilisås, paprika, pressad vitlök och kycklingfond och krydda med salt, peppar och chilikryddan.
    Lägg kyckling, champinjoner, ananasbitar och bacon i en ugnsfast form och häll blandningen över och strö på jordnötterna
    Grädda 25-30 min i 225 graders ugn.

Servera en god grönsallad och ris eller potatis till.

Svar på tråden Vad gör jag med Sweet Chili sauce?!