• willelille

HJÄLP! Mina köttbullar blir köttfärsås!!!!

Nu måsta ni hjälpa mig, vad har jag gjort för fel?
    Jag har rullat så mycket köttbullar och satt nu in i ugnen där dom smäldes ner och blev till köttfärsås
    vad har jag gjort för fel? För mycket smör i plåten?
    vad gör jag nudå??

gjorde dessa... kryddburken.wordpress.com/category/julrecept/

• Svar på tråden HJÄLP! Mina köttbullar blir köttfärsås!!!!
  • majlinsa

Skulle gissa på för mycket vätska eller för lite saker som håller ihopp köttbullarna.

• LAV0LINA

Receptet såg ju jättesmarrigt ut, blev sugen på att själv testa det...
    Man ska inte snabbt steka dom först tro? Bara så dom får lite yta? Fast det vill man ju inte om man vill spara in på disken..

• willelille

Ja köttfärsåsen blev iallafall jättegod haha.
    Ska prova ha lite mindre smör i plåten, annars får jag väl prova steka några... Men annars då? Går de ha i nåt så dom blir lite "hårdare" tycker dom är bra i konstistensen (blev de rätt?:P) potatis mjöl lr nåt?
    Synd när man har stått hela dagen å så blir de såhär, jag som hade sånna förhoppningar

• TinaElisabeth

Konstigt!
    Jag röstar på att du steker på dem så att de får en yta innan du lägger dem på plåten.

• 7småtroll

Tittade på receptet och jag förstår inte varför bara äggulan skulle i smeten. Jag har alltid i äggvitan också.

Sedan finns det olika typer av potatis. Det är ju stärkelsen som håller ihop och då bör man kanske använda fast potatis. Men det kanske du redan gjort.

Man kan pröva med lite potatismjöl i smeten också. Jag blandar alltid potatismjöl, havregryn och vätska som får svälla innan jag blandar i färsen.

Annars lät receptet praktiskt om man ska göra mycket köttbullar. Jag gör alltid på 2 kg färs så det kanske vore ngt för mig egentligen. Men om det blir köttfärssås vågar jag ju inte pröva...

• willelille

Jaghar ingen aning om vad jag har för potatis :P
    Men det blev ingen skillnad med mindre smör i plåten, köttfärs iallafall suuuck!!!

• Ajsen

Ägg o ströbröd blandas ihop till en grynig smet, den får inte va för hård, då kan man tillsätta en skvätt mjölk...det brukar göra susen när man gör köttbullar, och man behöver inte försteka på spisen...

Lycka till!

♥ Olivia 040822 ♥
  • willelille

Ajsen skrev 2008-12-08 12:35:06 följande:

Ägg o ströbröd blandas ihop till en grynig smet, den får inte va för hård, då kan man tillsätta en skvätt mjölk...det brukar göra susen när man gör köttbullar, och man behöver inte försteka på spisen...Lycka till!
    Men det kan jag väl inte göra nu? Smeten är ju färdig?

frågan är ju hur jag ska rädda det lilla som är kvar nu...
  • 7småtroll
    willelille skrev 2008-12-08 12:37:35 följande:
    Ajsen skrev 2008-12-08 12:35:06 följande: Men det kan jag väl inte göra nu? Smeten är ju färdig? frågan är ju hur jag ska rädda det lilla som är kvar nu...
    Tillsätt ägg! Hur mycket smet är det kvar? Kanske du behöver 2 ägg.
  • Ajsen

Aha...sorry vart lite för snabb där..

Nästa gång du ska göra köttbullar då, så istället för knäckebröd så ta ströbröd o ägg

♥ Olivia 040822 ♥
  • Cimani

Ströbröd och en skvätt vatten/mjölk, inte för mycket för då går det inget bra.
    Alternativt krossade havregryn. Anpassa antalet ägg efter mängden köttfärs... Ibland kommer det en del vätska ur hur man än gör när man steker dem men det beror nog på färsen också, bara att hälla av.

Svar på tråden HJÄLP! Mina köttbullar blir köttfärsås!!!!