• nutella01

Fosterlängd vecka 12+5 - ni som gjort ultraljud samma vecka!

Gjorde ultraljudet i samband med kubbtest v12+5. Väl hemma tittade jag mer ordentligt på papperet jag fick. CRL 60 mm. 12+5 betyder väl att jag är i 13:e veckan? Enligt boken jag fick på MVC borde fostret vara 7-8 cm vecka 13. Ju mer jag googlar desto fler förslag hittar jag... hittills allt från 6,5 till 9 cm - ganska stor variation tänker jag.

Ni som gjort ultraljud kring samma tidpunkt - vad fick ni för mått?

• Svar på tråden Fosterlängd vecka 12+5 - ni som gjort ultraljud samma vecka!
  • Pysen

Det beror på HUR de mäter..

En del mäter från huvud till stjärt medan en del mäter från huvud till fot!

Helt normalt!

• frijo

gjrode ett VUL i v 13 (12+4) o fostret var 55 mm så ungefär som ditt =) Så som föregående skrev så beror de på hur de mäter.

• pp08

CRL betyder huvudet till rumpa.

Vi fick CRL 69 mm i v. 12+4. Mycket beror på maskinen, vem som gör UL, och hur rakt/böjd barnet ligger.

• nutella01

Tack för alla svar!

Eftersom jag var orolig mailade jag min barnmorska. Enligt deras tabell ska fostret mäta minst 61,1 mm och som mest 62,6 mm just den dagen. (12+5). Puh.

Vore fiffigt om alla vänta gravidsiter informerade om hur just de mäter foster - huvud till rumpa eller huvud till fot... Jag trodde ju att alla hölls sig till CRL före en viss vecka!

• timalillah

Jag fick ett CRL på 76mm i vecka 12+2 som motsvarar 13+5 enligt BM.

• Bebs74

Vi var på ultraljud i v 12+6 och då mättes huvudet som var ca 2,4 cm. På så sätt fastställdes också längden på graviditeten. Inga andra mått togs fram då.

Svar på tråden Fosterlängd vecka 12+5 - ni som gjort ultraljud samma vecka!