• helenasafir

    Aurora Göteborg

    Är det någon som varit på Auroramottagningen i Göteborg (Östra)? Var det bra och hur blev det sedan på förlossningen?

  • Svar på tråden Aurora Göteborg
  • Mjuzik

    Puffar också lite, eftersom jag också undrar...
    Ska på ett första besök på tisdag och är jättenervös. Hur går det till, liksom?

  • Julia77

    Hej,

    Har varit på 2 samtal på Aurora, en jättetrevlig kvinna som tog hand om mig. Första samtalet pratade vi om hur jag ville lägga upp mina besök. Eftersom jag hade en tuff första förlossning ville jag gärna gå igenom den sen bad jag om att få gå upp med henne på ett utav förlossnings rummen. Så första samtalet talar ni om vad det är ni tycker är jobbigt sen lägger ni upp hur ni skall gå vidare.

    Mig hjälpte det jättemkt. Och hon var helt underbar tror att hon hette Katarina.

    Lycka till tjejer fråga gärna om ni undrar ngt!

    Kram Linda

  • Mjuzik

    Har varit på ett samtal på Aurora nu idag. En sak som jag måste säga till er som ska på ert första besök är att FÖRSÖK BERÄTTA ALLT SOM NI TYCKER ÄR JOBBIGT! Trots att det tar emot.

    Jag tror nämligen att barnmorskan fick intrycket att jag inte tyckte att jag haft en så jobbig första förlossning. Jag kunde nämligen inte få ur mig det som jag upplevt som riktigt skrämmande, utan berättade mer allmänt om hur förlossningen var.

    Så allt som hände idag var att BM lyssnade på det jag sa och ska utefter det skriva ner en förlossningsplan som hon sedan skickar till mig via post. Mer hjälp än så får jag nog inte...

    Är jättebesviken på mig själv att jag inte vågade visa hur jag mår inför förlossningen "på riktigt". Så tjejer: var ärliga och skit i om ni bryter ihop! Då får ni den hjälp ni förtjänar!!!

    Många kramar till alla!

  • FruSascha

    Jag var hos henne på Östra, en gång var jag där för det var Auroran som visade runt en på förlossningslokalen. Det var det som jag tyckte var jobbigt och var mest rädd för. Har sjukhusskräck sedan jag var liten.

    Jag fick se vilka olika hjälpmedel som fanns, sitta på förlossningspallen, titta in i rummet med badkaren, de visade lustgasen hur sängen funkade ja allt man kan tänka sig.

    SWå när jag sett hur det såg ut var jag inte rädd längre. Och jag blev lovad att slippa stanna kvar för länge på sjukhuset efter förlossningen om inget komplikation tilstötte.

    Förlossningen gick mycket bra inga som helst problem. Till sist födde jag ändå på liggande ställning på rygg. Och allt gick bra så jag fick gå hem som det lovat efter jag sovit ut.

    De var mycket snälla och auroran hade pratat med dem som hade hand om mig så de visste att jag hatade sjukhus.

  • ceropegia

    Jag fick träffa en rätt vidrig aurora-bm på östra...slutade med att jag stod och bölade i ösregnet efter samtalet..blev sen remitterad till varberg..värt att köra vill jag lova.. Alla jag mött i V-berg har varit UNDERBARA..


    v.34...
  • Mjuzik

    När tycker ni att det är läge att ringa och fråga efter förlossningsplanen, om man varit hos Aurora den 16/12..? Det har ju snart gått en månad - visserligen med en massa röda juldagar emellan, men förlossningen kryper ju allt närmare och jag börjar få allt fler nervösa sammanbrott ju mer tiden går... Vill ju hinna läsa igenom planen för att se om jag ska ta bort eller lägga till något...

    Usch ja, det här är verkligen något jag INTE ser fram emot. Och rädslan överskuggar det faktum att jag faktiskt ska bli tvåbarnsmamma snart. Tragiskt att man inte kan känna glädje över en sån sak.

  • ceropegia

    Ring! Blir bara värre om du går omkring och tänker på det sådär hela tiden.. Prata med dem och förbered så gott du kan så du kanske kan se lite fram emot nykommlingen..


    v.36...
  • Mjuzik

    Då gör jag nog det direkt på måndag morgon.
    Förresten; Tror ni att min BM på MVC har tillgång till dessa anteckningar? Skriver de på Auroramottagningen i den "vanliga" jounalen det som kommer upp under samtalet?

  • ceropegia

    Mjuzik: Det borde det inte göra..eftersom de har tystnadsplikt på aurora... Min aurora frågade om hon skulle skriva till det i min journal.


    v.36...
  • helenasafir

    Oki, vi får se hur det blir. Ska dit den 27/1 och hoppas jag får träffa någon bra person.
    Pratade ni igenom de föregående förlossningarna också? Eller var det bara fokus på just den förestående?

  • Calazirya

    Jag behövde inte gå på Aurorasamtal på Östra, träffade överläkaren 2 ggr bara.

    1:a gången diskuterades varför ks, mina skador och ev problem som skulle uppkomma vid en vaginal förlossning.

    Han försökte med lite skrämselpropaganda vid kejsarsnitt.

    Andra mötet beviljades jag direkt med hänvisning till min medicinska problem.

    Sedan har jag träffat narkosen också ..

    Men var helt genomärlig, berätta exakt vad du känner och hur du mår, håll inte tillbaka på dina känslor.

    Lycka till.

  • Anarcha

    Jag var hos Aurorabarnmorska på Östra idag och jag är så besviken... Hon var helt oempatisk och sa inget vettigt medan jag satt där och grät typ medan jag skulle berätta om förra gången jag födde.

    Hon bara hetsade och verkade inte lyssna och förminskade det jag sa tyckte jag.

    Hon pratade om igångsättning, och då sa jag att jag inte ens vet om jag klarar av en vaginal undersökning, inte på rutin iaf utan då måste det vara med extra stöd.

    Sen sa hon att vi kunde gå och titta på förlossningen och att de byggt om färdigt nu. Och jag sa att det känns väldigt jobbigt att vara tillbaka i samma lokaler där allt jobbigt kring förra förlossningen ägde rum.

    Satte upp en ny tid om en månad då vi ska göra upp en förlossningsplan. Så gick jag därifrån och stortjöt.

    Känns inte alls som att hon kan underlätta situationen... Ska till min vanliga bm imorgon och får väl ta upp det med henne. Kanske borde se till att träffa nån annan?

    Känner mer och mer att jag vill fly till Varbergs sjukhus istället där de verkar ha lite bättre hand med människor som behöver stöd.

    Blä för Östra just nu!

  • sofieann
    Svar på #13
    Får man fråga vad hon hette?
    Jag ska dit om ett par veckor och hoppas att jag kan få en bra auroraBM som lyssnar. Jag har iofs redan bestämt mig för att inte vika mig när det gäller att få snitt, men det är ju avgörande att få en bra BM som lyssnar.
    Kan du inte be att få prata med någon annan nästa gång? Man ska väl få lov att känna förtroende för den man pratar med?
  • Anarcha

    Solveig Klingensporre eller nåt liknande hette den bm jag träffade. Hennes perosnlighet kan ju passa någon annan jättebra så, men jag kände mig inte väl bemött.

    Ska ringa och fråga om jag får träffa någon annan, om det inte g¨r får jag väl försöka få en tid på Mölndal istället, tror de har aurora där med.

    Rent generellt tror jag inte på att komma dit och kräva saker och ting, men att vara helt ärlig och säga precis vad man vill och att man förväntar sig att få den hjälp man behöver tror jag mer på.

  • emma b

    Jag var på auroramottagningen och de har hjälpt mig från ren skräck till normal rädsla.
    Jag träffade en kvinnna som heter Marie och jag upplevde henne som fantastiskt empatisk och lyhörd.
    Hon sa till mig att efter en hemsk första förlossning så får det inte gå fel denna gång, hon har skrivit i min journal vilka mina största rädslor är och vad jag önskar för att det ska kunna bli en bättre upplevelse denna gång.
    Såklart är jag nervös och rädd men jag känner att jag är trygg med den vård de utlovat.

  • Bellis77

    Hej tjejer.

    Börjar få ordentlig ångest nu inför förlossningen som inte är förrän augusti. Har inte pratat med min BM än men kommer att be om Aurora eftersom jag vill få snitt.
    Hur har era förlossningar sett ut?
    Jag är lite rädd att min förlossning inte var så speciellt jobbig i deras ögon medan jag tycker att den var skit jobbig. Vill inte komma til någon som bara viftar bort det med att ingen förlossning är den andra lik.


    ღღ Melanie 2005 ღღ Väntar ett mirakel 0908ღღ
  • blivandeförälder
    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet från Sahlgrenskans aurora-mottagning nyligen? Vi ska få vårt barn i september och kan välja mellan aurora på Östra och i Borås. Vi är inne på kejsarsnitt pga min sambos enorma förlossningsrädsla men vi vet inte vilken mottagning vi ska välja för att slippa tjata och övertala om det precis hela tiden.

    Någon som har erfarenheter?

    Mvh
Svar på tråden Aurora Göteborg