Inlägg från: LeoNo4AleXo6 |Visa alla inlägg
  • LeoNo4AleXo6

Barn på isen... 2

Har en liten kille här hemma som går på hockeyskola...  

Men ni kanske har äldre barn som avancerat lite?

• LeoNo4AleXo6

Hej på er.

Vår lilla kille är 4. De lär sig ju otroligt snabbt!
    Från att åka med stol framför sig och ligga platt på isen, till att åka hyfsat bra själv och kunna resa sig upp.. På bara ett par gånger!

Han tycker det är riktigt kul, roligast e ju "matcherna" de avslutar med.
    4-6 Åringar åker i en klunga efter varann, rasar en så rasar alla typ.

Tycker det blir så krångligt med överdragsbrallor.
    Vad har ni över benskydden, och under hockeybrallorna?

• LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-10 23:55:40 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-10 18:09:03 följande: Haha, ja det där med "alla på pucken" är så himla gulligt. Fast sonens tränare har börjat med positioner och så också. Men det beror ju på att han även tränar en gång i veckan med de som är 1-2 år äldre.Under hockeybrallornaär det underställ, suspensoar och damaskhållare, sen över benskydden är det damasker. Damaskerna (när barnen inte är så stora/långa än) kan behöva hållas på plats extra med tejp/kardborrband utanpå strax under "knät" på benskyddet. En del tejpar nertill av benskyddet också, men jag tycker inte det behövs.Det finns långa hockeyträningsbyxor också som påminner mer om vanliga överdragsbyxor, men även är vadderade på rätt ställen. Har sett att några barn kör med det på träningarna, men då har de ju vanliga hockeybrallorna mm på matcher sen.När sonen började hockeyskolan fick de föräldrar som var nya för hockey ett jättebra kompendium om utrustningen. Lämpliga skydd, vettiga prisnivåförslag, vad man bör tänka på ang skydden och hur skridskon ska vara för att vara bra för hockeyträning. Jag tog inget sånt, men bläddrade i det och det var kanonbra.Kanske er klubb kan ha såna med?
    Haha, ja verkligen!

Jo vi fick också en hel drös med broschyrer och lappar som flitigt lästes igenom.
    Vart de efter det tog vägen *harkel* vet jag inte riktigt.. Cool

Har era små suspensoar? Finns det ens i så liten strlk? *fniss*
    Vi kör med underställ, ben och armbågsskydd, halsskydd, hockeybrallor, axelskydd och såklart hjälm.
    Ibland hockeyhandskar, men lättare att hålla klubban med vanliga handskar.

Hur ofta "tränar" era små? Skrattande
  • LeoNo4AleXo6

Leon har också svarta hockeybrallor och en vit hjälm, som vi köpte direkt på hockeyskolan för ett helt ok pris. Och en stooor grön hockeytröja som vi klippte av på mitten

Har ni några bra hockeyväskor? Eller tips på någon bra, billig.

Känns onödigt att kasta ut typ 400-500 på en nu när han är så liten.
    Räcker gott att man kastat ut en förmögenhet på skydd.
    Men lika bra att satsa på kvalité redan från början tycker vi.

Hur gör ni med benskydden förresten... Hamnar de innanför skridskoplösen eller utanför?

Väntar med spänning på att fotografierna  ska komma snart Skrattande. Vet ni hur lång tid det brukar ta?

Trevlig helg!!! Skrattande

• LeoNo4AleXo6
    mia1980 skrev 2008-12-13 11:08:59 följande:
    Jag beställde (var tvunget att beställa då det inte är något dom normalt hade hemma) en väska på Stadium för 500kr. Var det bästa jag hittade då den ska tåla lite stryk för man släpar ju ändå ganska mycket på den. Väskan kommer från CCM och han på Stadium kallade den för Domarväska... Alltså ingen riktig hockeyväska men ändå stor och tålig. Tror man måste lägga så mycket pengar för att hitta något som är kavlitet.Benskydden på min grabb hamnar just nu utanför då dom ännu är så stora. Han har rätt storlek men då han är på den nedre delen av längdskalan så får man vara beredd på att det är lite stort. Det settet hittade jag på nätet men då frakten för mig skulle bli ganska mycket så struntade jag i det. Speciellt då jag viste att jag skulle få liknande problem som du... Att färgen var fel på vissa saker
    Okej, tack, får kika!
    Kanske får bli något vi önskar oss åt honom i julklapp av far-morföräldrar.

Trevlig lucia allihopa
  • LeoNo4AleXo6
    mia1980 skrev 2008-12-13 19:48:06 följande:
    Finns alltid en lista på saker att önska i julklapp eller i födelsedagspresenter till hockeybarn... och värre lär det väl bli ju äldre dom är...
    Ja verkligen!

Nu betalar vi bara 500:-/ säsong, antar att det lär bli rätt så mycket mer framöver sen...

Vet ni hur mycket man betalar då? Det är väl sektionsavgifter och sånt då också? 
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-24 10:28:57 följande:
    God Jul på er Hockeyföräldrar!
    Goood Jul!
    Hoppas ni har haft en helmysig dag.

Här är det uppehåll nu i hockeyskolan fram till januari.
    Men visst borde ishallarna ha öppet för allmänheten som vanligt?
  • LeoNo4AleXo6

Idag var vi på allmänhetens åkning och vilken tur!!! Tydligen är det inget uppehåll för hockeyskolan här, så det blev ett 2-timmars pass på isen för liten idag..
    De var bara 9 st totalt, och flest äldre. Så min lilla 04:a fick haka på så gott han kunde, det är så kul att se hur mycket han försöker.
    Han somnade ganska gott nu ikväll!

Vet inte om jag frågat förut... Generad Men visst är det smidigare med damasker/damaskbyxor? Och vilka är i så fall bäst. Byxor el vanliga?
    Tycker det blir så "stelt" med vanliga överdrags/termobyxor.

mia1980 skrev 2008-12-24 23:21:45 följande:
    God Jul på er med!Min dag har varit toppen. Uppehåll i skriskoskolan men ishallen har mer öppet nu för allmänheten än vanligt (iaf här i stan) så någon tur dit och prova julklapparna blir det
    Vad blev det för roliga julklappar?
    Leica skrev 2008-12-28 00:02:03 följande:
    En av årets roligaste julklappar:Både jag och sonens pappa fick en varsin puck, Orrefors ljuslykta "Puck" Formad precis som en hockeypuck. Vi skrattade som fan. The Hockey Family
    Hahaha va kul!!!! Skrattande
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-30 00:52:27 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-28 20:19:10 följande: Vet inte hur du menar "smidigare" riktigt. Min son har komplett utrustning med benskydd, damasker, damaskhållare och hockeybrallor nertill. Det ÄR ju bra utrustning och är det de vill ha på sig, men smidigt....nja Vi tänker köpa sånt där träningsställ (värmekläder, dvs jacka och byxa. RBK) han kan ha om han vill slippa hcokeymunderingen när det är allmänhetens åkning och han är i ishallen mest för att träna åkning eller klubba/puck ensam osv.Thermobyxor skulle inte jag rekommendera då det blir både för tjockt och för varmt för hockeyträning. Men några kör med underställ, benskydd och vanliga överdragsbyxor/vindbyxor har jag sett, iaf på vissa träningar.Sonen fyller i november och fick massa hockeygrejer då så i jul var det inga såna grejer. Det enda hockeyrelaterade var en bok om hockey han blev jätteglad för.
    Ok!
    Jo vi kör underställ, benskydd, överdragsbrallor och hockeybyxor på det nertill.
    Känns som att han har svårare att resa dig från isen bara och att överdragsbyxorna mest är i vägen. Får prova damaskbyxor istället, så att det sitter lite "tajtare".

Åker ni andra mycket på allmänhetens åkning?
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-30 10:08:56 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-30 09:58:38 följande: Ja det låter som det kan bli lite otympligt med överdragsbyxro under hockeybrallorna. Vad menar du med "damaskbyxor"? Min son tränar hockey 2 ggr/v och sen brukar det oftast bli en ytterligare gång den veckan när det är allmänhetens åkning för att han vill träna skridskoåkning lite extra. Men han har ju poolturnering en gång i månaden också så den veckan blir det ju inget mer. Nu under lovet har ju hockeyn uppehåll och då blir det ju ganska mycket allmänhetens åkning.Fast ishallen börjar kännas som vårt andra hem Man är ju där på A-lagets hockeymatcher en del också.
    Aha, va kul!

Jo vi var och kikade på vanliga damasker, och då visade säljaren ett par damaskbyxor.
    Typ damasker, fast som byxor. Han sa att det var smidigare att bara dra på.
    För damasker är väl de som man drar på över benskydden?
    Fundersam *confused*

Flört Haha det är inte lätt så här i början att hålla ordning på allt! Generad
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-30 20:47:54 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-30 16:24:57 följande: Aha såna! Okej, nej sonen skulle inte vilja ha det. Ett tips ang de där är att de har en sån där resår under foten och mao blir det tjockt med den OCH socka i skridskon. Det kan vara jobbigt för balansen och göra ont. Hockeyskridskor ska inte vara för stora, inte som när man köper barnskor där man lägger till 1-1,5 cm, utan max 5-7 mm större än foten. Och skridskorna är hårda så det blir ett ganska hårt "tryck" på foten om det blir väldigt tjockt.Ja damasker är det man drar över benskydden. Damaskhållare ser ut som en sportigare variant av höfthållare eller vad de heter Sen har ju sonen en susp också. En smart grej som finns är susp MED såna hängare för damaskerna att fästas i.
    Ahaaaa.. Då är jag med!
    Och tack för tipset.
    Vi har typ hängslen från RBK till Leons hockeybyxor eftersom de lätt åker ner annars...
    Men då kanske det är damaskhållare. Eller bara vanliga "hockeyhängslen".
    Haha *förvirrad*.

Gott nytt år på Er!
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-31 00:32:42 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-30 22:19:54 följande: Haha, hängslen har vi också och de sitter på byxorna och upp över axlarna . Damaskhållarna sitter under byxorna som ett "skärp" med de där hängfästena ner fram och bak på varje ben. Det ÄR förvirrande. När vi skulle köpa "rätt" hockeybrallor sist kändes det som man hade behövt en separat högskoleutbildning för att greppa läget och de olika storlekarna beroende på märke och "årsmodell".... Galet.
    Haha, ja men precis.
    Då har man lärt sig skillnaden mellan hockeyhängslen och damaskhållare. *fniss*

Vad har ni för hockeybrallor?
    Vi tog de minsta de hade inne, CCM, och de verkar funka iaf. Hehe
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-31 15:29:03 följande:
    mia1980 skrev 2008-12-31 14:49:49 följande: Jo det är en djungel och det är så lätt att bli påtryckt taskiga eller halvdana onödigt dyra grejer om man inte vet vad man ska ha. Jag är tacksam för att ha kunnat lärt mig av sonens pappa som har spelat hockey själv i 18 år. Och några av våra kompisar spelar just nu i A-laget så kompetens finns
    Åh, perfekt ju! Skrattande

Har lossnat en skruv till sonens galler på hjälmen, så det hänger bara fast på "ena sidan" där framme. Är det vanligt att de lossnar? Borde väl gå att köpa löst på sportaffären?

Hoppas ni har haft ett bra nyår! Skrattande
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2009-01-02 00:37:09 följande:
    Vi borde bilda en "grupp" på Facebook, "Hockeymammor"
    Haha, klockrent!

Idag var det riktigt kallt ute, brrr.
    Mätte -8 grader här i Stockholm.
    3 Timmar var vi nere på sjön här, så att Leon fick åka av sig.
    Och då var han ändå inte nöjd, ville bara åka mer o mer o mer o mer, hehe!
    Brrr, vi börjar äntligen tina upp allihopa!
  • LeoNo4AleXo6
    Git skrev 2009-01-12 11:53:37 följande:
    Har fått nys på skydd av märket "Spaps", hittar inget på nätet om det. Nån som vet nåt?
    Sonen har axelskydd från Spaps, helt ok, köpte beg.
    Resten av utrustningen är från RBK/Jofa. Kanon!

Här går det framåt med hockeyskolan.
    Åtminstone fram tills igår, då klev han av isen när de spelade "låtsasmatch".
    -Jag får aaaaldrig tag på pucken mamma!

Han är ju en av de allra yngsta (4) och kämpar tappert.
    Igår skar det dock lite i mammahjärtat.

Hur gamla var era när de började?

Han har precis lärt sig bromsa också
    Hur ofta ska man slipa skridskorna och hur vet man att det börjar bli dags?
  • LeoNo4AleXo6
    Git skrev 2009-02-01 21:28:19 följande:
    Sonens lag förlorade, men de var lika glada för det!! Sonen fick ett par riktiga hockeybyxor idag, ingick ju i setet jag köpte men resten läggs undan till nästa säsong, men nu behöver han ju damasker. Helst skulle jag se att han har hela damaskbyxor (eller vad det heter) men kan inte hitta några på de sidor jag kan på internet, nån som har nåt tips?
    http://hockeygear.se/product_info.php?products_id=255

Dessa har 4-åringen. I storlek knatte, fortfarande lite stort men till nästa säsong sitter de nog superbra! :)
Svar på tråden Barn på isen... 2