• gurkan­76
    Äldre 9 Dec 16:44
    17369 visningar
    468 svar
    468
    17369

    Dalatråden

    marjalena skrev 2008-12-09 11:57:52 följande:


    Ni som bor i hus och bor i Falun!! Var får ni tag på grus eller sand att grusa gården med? Tidigare år har jag åkt upp på Ingarvet och hämtat på kommunens förråd eller nåt sånt, men när jag svängde förbi där häromdagen fanns det inget grus kvar! Hur gör ni?
    Det skulle jag också gärna vilja veta!
  • gurkan­76
    Äldre 10 Dec 11:22
    #17

    Ni som bor i Falun och har barn på förskola - vilken förskola rekommenderar ni? Nu är min lille kille superliten än, men det kan vara kul att höra bara.

  • gurkan­76
    Äldre 10 Dec 14:38
    #19

    Vi bor i Stenslund, men distrikten har jag inte koll på...

  • gurkan­76
    Äldre 11 Dec 13:12
    #23

    Mollie skrev 2008-12-10 21:54:34 följande:


    Vet inte om det går att direktlänka, men provar... Om nu Slätta/Herrhagen är aktuellt för mig. Annars finns det en hel hög i detta disktrik.   www.falun.se/www/falun/skola/varpan.nsf/doc/6... Det finns hela 5 dagis i Slätta/Herrhagen. vet inget om dem, mer än Ur och Skur som det är många års väntekö på! Och det finns 5(!) dagbarnvårdare i Slätta/Herragen/Varggården. www.falun.se/www/falun/skola/varpan.nsf/doc/8... Innan du ska söka kan man ringa och få be att komma på besök.
    Tack så mycket för hjälpen!!
  • gurkan­76
    Äldre 11 Dec 13:13
    #24

    Tezz81 skrev 2008-12-11 10:52:57 följande:


    Är det någon som ammar här vars barn reagerat med magknip efter ni ätit ett par lussekatter?
    Jag har inte ätit några än, men jag kan återkomma med en rapport om jag märker nåt!
  • gurkan­76
    Äldre 15 Dec 12:12
    #45

    sitamoia skrev 2008-12-14 14:37:44 följande:


    Förresten, var det någon som var på öppna förskolan i centrumkyrkan i Falun i torsdags? Min sambo var där med Vincent. Det var julavslutning, men första gången för sambon på en öppen förskola, och både han och Vincemannen trivdes tydligen riktigt bra. Själv har jag bara gått till Mariagården, känns bra eftersom det bara är små barn där.
    Hur är det på de där öppna förskolorna som hålls i kyrkolokalerna? Är det kyrkan som håller i det då också? Jag är hemma med min lille tvåmånaders och framåt vårkanten vore det nog kul för honom att träffa lite andra bebisar. Men jag är väldigt tveksam till kyrkliga aktiviteter.
  • gurkan­76
    Äldre 15 Dec 14:14
    #47

    Mollie skrev 2008-12-15 13:40:45 följande:


    Jag gick på Centrumkyrkan, Svärdsjögatan, på Växthuset (hette det iaf för 1 år sen) och jagh tyckte det var mysigt där. Är inte alls kyrklig av mig och va mycket skeptisk till det till en början, men ändrade mig snabbt! Personalen är gullig och känner igen en när man kommer. Det enda som jag tyckte va kyrkligt va att de sjöng 1(!) enda sång som handlade om Gud tror jag, annars var det de vanligaste barnvisorna, inget kyrkligt alls! Billigt fika och trivsamt! Det va rätt poppis att gå dit så på slutet av min period var det så mycket föräldrar och barn så det belv trångt, det är inte så kul det heller, men sen började jag jobba så jag kunde inte gå dit mer. Väl värt ett besök!
    Å vad bra! Tror jag kommer att få svårt att övertyga mannen som är övertygad och lite hysterisk ateist, men jag får göra mitt bästa. Finns det nån öppen förskola som inte organiseras av kyrkan?
  • gurkan­76
    Äldre 21 Dec 22:41
    #71

    sitamoia skrev 2008-12-21 20:42:17 följande:


    Det är så svårt att veta vilka alla här är och hur gamla barn man har. Är det tjatigt, eller skulle det vara okej att göra en lista igen med oss som finns här? Jag börjar iaf så får ni hänga på om ni har lust... nickname - stad - barn & ålder sitamoia - Falun - Vincent 8,5 månader (född 080410) Vi var på Lugnet och badade idag, Vincent tycker det är riktigt mysigt! Vad roligt det är. Ska se om jag fick några fina kort, kameran står på laddning så jag har inte kunnat tanka över till datorn än. Vad tycker era små om att bada?
    Nej, det är bra, jag är ny och har ingen aning om var alla håller hus!

    sitamoia - Falun - Vincent 8,5 månader (född 080410)
    gurkan76 - Falun - Hannes 10 veckor (född 081009)
  • gurkan­76
    Äldre 31 Dec 23:01

    Ååååå MYSIGT!!! Var bor ni nånstans i Falun?


    Mollie skrev 2008-12-31 14:14:49 följande:
    Kan delge er en rys-berättelse så här på årets sista dag! I går kväll var det kusligt. Vi kollade på TV, jag utslagen i soffan och om jag verkligen såg på TVn vet jag inte dock..., men rätt var det var så hörde vi underliga ljud, sänkte ljudet på TV och trodde att sonen hade fått andnöd inne i sängen, rusar in, men han sov så stilla och gott. Inser i samma sekund att det kommer utifrån. Maken springer mot dörren och jag tassar på halvskakiga ben efter och vi öppnar försiktigt dörren, JO, det är vargar som ylar! Helt skumt... Riktigt vargyl! Vi kan skönja att det inte är en enda varg, man hör att det är flera. Ringer runt till lite grannar och bjuder ut dem på sina förstukvistar. Man får lite rysningar, spännande och ändå blir man lite skraj. Varför är de så nära? Det blir extra stämningsfullt med tanke på att det är totalt stjärnklart, -18 grader och snön ligger som bomull på marken. En bybo är väldigt jaktintresserad och åker gärna runt och spårar och tittar till vårt viltbestånd, han har sett spår av (antar jag) 3 vargar som förmodligen håller ihop runt byn. Så minst 3 vargar hörde vi kanske?
  • gurkan­76
    Äldre 1 Jan 12:27

    Mollie skrev 2008-12-31 23:07:19 följande:


    Inte i centrum iaf...
    Nej, för det gör nästan vi och vi har minsann inga vargar här, även om vi önskar det!
  • gurkan­76
    Äldre 1 Jan 17:49

    Mollie skrev 2009-01-01 16:19:53 följande:


    Huu, så ni önskar er varg, det gör inte jag, inte när de är så nära hemmet!
    De är mer rädda för dig än vad du är för dem! Jag skulle inte vara orolig, så länge du inte har hund som springer lös.

    Jag önskade mig vargar (hyfsat tama, dock) i present när jag fyllde 30, det var hur mysigt som helst:
    web.mac.com/cecilia.e/iWeb/Vargar/Bilder.html
  • gurkan­76
    Äldre 2 Jan 12:23

    Mollie skrev 2009-01-01 18:00:16 följande:


    Klart jag vet att de är mer rädda än jag (är född och uppvuxen i skogen, bland djur och natur) men de är ändå kusliga då man har tamdjur, fruktansvärt oberäknliga. Lika så björnen. Men det är otroligt fina djur!
    Björn är jag skiträdd för! De är ju så himla stora! Du kanske redan vet, men det finns speciella rovdjurssäkra stängsel som du kan få ekonomisk hjälp av Länsstyrelsen om du vill sätta upp om du har tamdjur. Och så kan frivilliga från Rovdjursföreningen komma och hjälpa till att sätta upp det!
  • gurkan­76
    Äldre 9 Jan 20:28

    LillaVi skrev 2009-01-09 17:48:33 följande:


    åh suck, är lite ledsen i ögat. Emil ville ju snutta hela tiden förut. På julafton hände något för han vägrade bröstet emellan åt och bara skrek. så har de h¨ållit på nu sen jul. att en period mellan 17:00 till 21-22:00 har han skrikit och inte ätit. visst innan sänggående har han åtit tillslut. vi har provat allt. jag tänkte att jag har ju mat i brösten de måste ju vara nått annat. Han trillskades med att sova middag och allt, vi har gått på knäna här. så sa min mamma att oavsett om jag har mat eller ej så brukar en mätt bebis sova. provade med ersättning i går kväll, de vart en helt annan unge. på bvc så sa dom att mina bröst antagligen inte hängt med i hans utvecjklingssprång så de inte funnits tillräckligt. vi skulle prova oss fram med att varva ersättning och bröst. viktkurvan har planat ut pyttelite så han har ju inte svällt på de viset. nu sitter man här med dåligt samvete att jag inte fattade innan vad som var fel. och sen känns de ju som ett misslyckande. när han ätit lite ersättning så vill han inte ha flaskan utan bröstet så de verkar som att de där första måste komma snabbt liksom och gör de inte de så blir han arg. men vem orkar hålla på så fram och tillbaka med bröst varva med flaska. jaja vi får väl se hur de här tar sig.
    Har du kollat så det inte är svamp?
  • gurkan­76
    Äldre 9 Jan 22:31

    Mollie skrev 2009-01-09 21:54:19 följande:


    Menar du torsk? Fast då skulle det nog göra ont hela dagen och barnet blir lika kinkigt hela tiden. Min son hade det en period (massor så vi fick ge honom lila vätska) men han va inte besvärad av det tack och lov.
    Jag vet de som haft det, men inte haft andra symptom förutom lite beläggning i barnets mun. Men vi får hoppas att det inte är det för det verkar jobbigt det med, med pensling och allt.

    Jag är förstagångsmamma så jag har inga råd att ge, mer än att det som Mollie säger är klokt. Kämpa på så länge du orkar - och lägg ingen skuld på dig själv när du inte orkar längre!
Svar på tråden Dalatråden