• Fleece

Vår bebis tuggar i sig papper och kartong...

Hon har aldrig velat ha napp men så fort hon får tag i papper eller kartong (hushållspapper, kartonger till leksaker, färdigrätter, pekböcker...) tuggar hon i sig illa kvickt. Vi tar såklart bort allt som går att tugga på men rätt vad det är har hon fått tag på något ändå. När vi ser att hon har fått tag på något testar vi först med att säga "inte i munnen" och "nej!", hon lyssnar ibland men för det mesta inte. Någon som har något bra tips för att vänja henne av med detta? Jag är rädd hon rätt vad det är har tuggat på något som hon sätter i halsen..

• Svar på tråden Vår bebis tuggar i sig papper och kartong...
  • Jeanette1986

har inga bra tips till dig tyvärr..min son som är 15-mån är likadan och har alltid tuggat på allt. häromdan va det ett tuggat tuggummi han hittat när vi gick till dagis. annars är det tidningar/böcker, kattmat hemma hos mormor, småsten, damm, ludd, allt han kan tänkas hitta på golvet/marken.
    jag har vart tvungen att plocka bort precis allt han kan tänkas tugga på och stänga dörren till köket och badrummet t.ex.

• jordgubbe0812

Hej.
    Har ett litet pappersmonster på 7 månader hemma. Hon tar visserligen napp och pekböcker kanske mest sugs på snarare än äts upp men pappersmal är hon allt.
    Majskrokar, brödbitar och liknade hamnar därimot på golvet med unifär samma träffsäkerhet.

Hittills är det iallafall en pappersmal. Bror min extraknäckte som bäver till sådär 3års åldern. Innefattar soffbordet, barnmatstolen, matstolar. Tja, allt som var i 50 cm höjd från golvet hade gnagmärken. Blev folk av honom med (och nytt bord och ommålade stolar....).

• Jeanette1986
    jordgubbe0812 skrev 2008-12-08 23:18:49 följande:
    Hej. Har ett litet pappersmonster på 7 månader hemma. Hon tar visserligen napp och pekböcker kanske mest sugs på snarare än äts upp men pappersmal är hon allt. Majskrokar, brödbitar och liknade hamnar därimot på golvet med unifär samma träffsäkerhet. Hittills är det iallafall en pappersmal. Bror min extraknäckte som bäver till sådär 3års åldern. Innefattar soffbordet, barnmatstolen, matstolar. Tja, allt som var i 50 cm höjd från golvet hade gnagmärken. Blev folk av honom med (och nytt bord och ommålade stolar....).
    haha, som tur är har min son inte visat några tendenser till att bli en bäver iaf :P
  • Fleece

Denna veckan har hon utökat menyn med krukväxt (höstglöd, ofarlig sägs det) och torrfoder för katt.
    Det är väl bara att acceptera att allt ska in i munnen och ätas upp.. när kan de tänkas sluta med det? Treårsåldern?

• Boel1

Har också ett pappersmonster hemma, han är sju månader, och när de slutar - tja, min tvååring stoppar mycket i munnen än. Men det är jag glad för - deras storebror stoppade ingenting i munnen, men han har visat sig ha autism, så ibland ska man vara glad för "besvärliga" beteenden!!

Svar på tråden Vår bebis tuggar i sig papper och kartong...