• VIXIE

Rödbetssallad

Har ett recept från Terneborgs Lyckliga Kokbok här(något modifierad då det är för veganer) de använder sig av sojagrädde tex

7 inlagda rödbetor(borde finnas eko att få tag på) finhackade
    2 skalade finhackade syrliga äpplen
    2 dl majonäs
    4 dl vispad grädde
    Vispa ihop grädde och majonäs rör ihop rödbet/äpplehack med majo/gräddblandningen (Jag brukar tillsätta lite av rödbetsspadet för färgens skull) Dekorera med en persiljekvist och ägghalvor)
    Vill man ha sillsallad är det bara att tillsätta finhackad inlagdsill efter smak

Majonäsrecept  ca 4 dl

2 äggulor
    1/2 tsk salt
    1 nypa vitpeppar
    1/2 msk rödvinsvinäger
    4 dl neutral olja
    Se till att ha samma temp på alla ingredienser
    Blanda äggulor,salt,peppar och vinäger i en skål.Tillsätt oljan droppvis under kraftig vispning.Blir det för tjockt kan man spä med liite vatten.
    Lycka till!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Ja la in receptet på majonäsen för jag såg på min gamla burk i kylen att den innehöll 3!! olika förtjockningsmedel och ett konserveringsmedel!!!

• VIXIE

Indy500: Lycka till! Kan faktist inte komma på ifall jag sett några eko-inlagda rödbetor när jag tänker efter.Glöm inte pepparroten om du ska lägga in själv8(stället för konserveringsmedel)Skrattande

• VIXIE

HAr faktist aldrig hört talas om salmonella i ägg(aldrig tänkt på det i alla fall)
    Har läst mig till att salmonella är ytterst ovanligt  bland ägg och köttdjur då vi har en väldigt"ren" miljö.Salmonellasmitta kan komma från gödselvatten eller djurspillning(därför är det viktigt att skölja grönsaker i rent vatten.De görs alltid tester på höns och kycklingar.Det vi svenskar smittas oftast av är reptiler och sköldpaddor och såna husdjur och om vi har varit utomlands. Tror inte du behöver vara orolig.

• VIXIE

De flesta sallader där man tillsätter nån vätska,gurkspad,rödbetsspad,ananas mm blir bättre när de fått stå ett dygn i kyl och dragit åt sig varandras smaker "gift sig med varann"

• VIXIE

Är det nån som hittat eko/krav inlagda rödbetor? De kanske har på Mossagården??? Ska kolla.

• VIXIE

Nä hittade bara mjölksyrade rödbetor men Guu så mycket annat de har där blir alldeles shoppinggalen!"

Svar på tråden Rödbetssallad