• Anonym (nervös)

Lång tid för beslut hos CSN?

Börjar studera i januari och har sökt csn, både lån och bidrag samt "barnbidrag". Men hur lång tid tar det innan man får beslut på att man är beviljad det?
    Det står på papprena har jag för mig att det betalas ut i förskott (alltså i mars för april månad ex) men det gäller väl ändå inte i januari, utan den månaden blir väl tom tills i slutet då man får för februari?

Är jättenervös för att det inte skulle bli beviljat och det är det enda som kretsar i huvudet på mig nu i stort sett!

• Svar på tråden Lång tid för beslut hos CSN?
  • tjoohalia

min man sökte igår, då fick han beskedet ett det kommer ta några dagar innan han får svar.
    man får första utbetalningen i slutet av januari. vet inte om det är direkt efter man blivit registrerad på första kursen och lämnat studieförsäkran (så är det på hösten) eller om det kommer 25e som vanligt. däremot är det ca 2000kr extra i januari också.

har du studerat innan? om du inte har gjort det kommer du garanterat att få studiemedel. om du har gjort det och haft strul med poängen så kan du också få det, men då brukar man få prata med dom och berätta varför

• Anonym (nervös)
    tjoohalia skrev 2008-12-09 10:25:17 följande:
    min man sökte igår, då fick han beskedet ett det kommer ta några dagar innan han får svar.man får första utbetalningen i slutet av januari. vet inte om det är direkt efter man blivit registrerad på första kursen och lämnat studieförsäkran (så är det på hösten) eller om det kommer 25e som vanligt. däremot är det ca 2000kr extra i januari också.har du studerat innan? om du inte har gjort det kommer du garanterat att få studiemedel. om du har gjort det och haft strul med poängen så kan du också få det, men då brukar man få prata med dom och berätta varför

Jag har inte studerat tidigare. Känns ju skönt att höra.

Varför brukar det vara mer i januari? Ingenting man tackar nej till, men varför?

• Pysen

Anonym (nervös) skrev 2008-12-09 10:42:27 följande:

Jag har inte studerat tidigare. Känns ju skönt att höra.
    Varför brukar det vara mer i januari? Ingenting man tackar nej till, men varför?
    Kom bara ihåg att du får mindre i maj.. så lägg undan de extra pengarna du får i januari!
  • Anonym (Kila)

Du får pengarna några dagar efter att du skickat in din studieförsäkran, den kan du inte skicka in förrän skolan börjat (borde vara ca 19-22 januari).

• Anonym (nervös)

Jag ska vara på skolan och skriva in mig och så den 7e januari.

• Anonym

Eftersom det är som du sa att man får pengarna i förskott så får du januaripengarna då du lämnat in studieförsäkran, februaripengaran i slutet av januari osv.

Maj månad brukar det vara ganska lite, eftersom man oftast inte läser hela juni.

• Anonym (nervös)
    Anonym skrev 2008-12-09 12:01:18 följande:
    Eftersom det är som du sa att man får pengarna i förskott så får du januaripengarna då du lämnat in studieförsäkran, februaripengaran i slutet av januari osv.Maj månad brukar det vara ganska lite, eftersom man oftast inte läser hela juni.
    Okej. Förstår inte riktigt vad du menar nu. Jag kommer ju studera nästan hela januari, när jag lämnat in studieförsäkran så kommer en del pengar, men det är väl inte lika mycket som det kommer de andra månaderna då väl?
  • Anonym (nervös)

Känns som att jag inte fatatr någonting

• skogstomte

Om du studerar på högskkolenivå är det så att man får extra pengar i januari för att man brukar ha mer kostnader i början på terminen t ec för böcker etc. Men i maj får man lite pengar ca hälften mot i t ex april. Tänk bara på att även om du jobbar hela sommaren så kommer lönen inte förrän i efterskott dvs i slutet av jul för det du jobbar i juni så om du inte har någon reserv se till att spara för det.

• Birgitta2

Har du sökt csn nu, så tar det ett par veckor innan du får besked att du är beviljad. Sen skriver du in dig på skolan den 7.e januari, och lämnar in studieförsäkran (antingen via skolan eller csn). Ca en vecka senare får du din första utbetalning. Det är pengar för januari. Det blir några tusenlappar. Den 25:e får du sen hela studielånet, bidrag samt barnbidraget. Detta gäller för februari. Och så fortsätter det t o m maj, som är reducerad. Du kan logga in på csn via bankID eller csn:s egen kod, och se exakt när och hur mycket du kommer få vad gäller utbetalningar.

• Anonym

Hej igen!

När jag läste för två år sedan så började jag 8 januari. Jag lämnade instudieansökan och efter några dagar så fick jag för januari. Det vill säga 8 jan - 31 januari. Naturligtvis blev det mindre på grund av att det inte var hela januari som jag studerade. Sen den 25jan(tror det var utbetalningsdagen) så fick jag för hela februari. Det blev två gånger i januari för att man igentligen får i förskott.

Hoppas du blev lite klokare.

• allakantralla

De "mer pengarna" man får i början av januari har ingenting alls att göra med att man skulle ha mer kostnader vid terminsstart. Man får bidrag/lån per vecka man studerar, och det vanliga är att man studerar 20 veckor under en termin.

Eftersom detta betalas ut i förskott, månadsvis, och din termin startar i mitten av januari, skall du med första utbetalningen ha pengar för veckorna i januari + veckorna i februari. Det brukar vara typ 6 veckor (2 i januari och 4 i februari). I slutet av februari får du då pengar för 4 veckor i mars osv.

Här finns en länk som kanske gör det hela lite klarare:
    csn.se/2.127/2.300/1.470

Eftersom du verkar ha varit ute i ganska god tid, tror jag du får dina pengar när du ska, dvs någon gång i januari. Men precis som någon annan säger, CSN kan inte göra något förrän du skickat in din studieförsäkran, och det kan du ju inte göra förrän kursen startat. Men om du gör det med en gång så har det - för mig iallafall - gått ganska fort att få pengarna efter det.

skogstomte skrev 2008-12-09 13:35:07 följande:
    Om du studerar på högskkolenivå är det så att man får extra pengar i januari för att man brukar ha mer kostnader i början på terminen t ec för böcker etc. Men i maj får man lite pengar ca hälften mot i t ex april. Tänk bara på att även om du jobbar hela sommaren så kommer lönen inte förrän i efterskott dvs i slutet av jul för det du jobbar i juni så om du inte har någon reserv se till att spara för det.
  • Anonym (nervös)

Nu känner jag mig mycket klokare! Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    Har suttit och läst på csn´s hemsida men blir bara förvirrad.
    Okej, då kanske man vågar planera in något i januari nu då.

Ni som studerat, detta räknas som "inkomst" va när det gäller förskolan och så?

• Anonym

Här hos oss räknades det inte som inkomst. det är lån och bidrag. Så på vår inkomstinlämning stod det 0 kronor hos mig. Det räknades bara på mannens inkomst.

• allakantralla

Äsch du, ring för säkerhets skull till CSN och fråga hur det är med utbetalningarna. Better be safe than sorry!

• Anonym (nervös)
    Anonym skrev 2008-12-09 13:53:27 följande:
    Här hos oss räknades det inte som inkomst. det är lån och bidrag. Så på vår inkomstinlämning stod det 0 kronor hos mig. Det räknades bara på mannens inkomst.
    Okej. Försökte få tag på dom på kommunen nu men icke. Det ska ju ändras i tid. Fick besked om dagisplats idag till vår minsta men dom har inte skrivit i den nya tiden eller någonting. Visste väl att allt inte kunde flyta på.

Kan man ju nästan hålla tummarna på att det inte räknas som inkomst här också, hade inte blivit mycket vi fått betala då.
Svar på tråden Lång tid för beslut hos CSN?