Inlägg från: Anonym (nervös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nervös)

Lång tid för beslut hos CSN?

Börjar studera i januari och har sökt csn, både lån och bidrag samt "barnbidrag". Men hur lång tid tar det innan man får beslut på att man är beviljad det?
    Det står på papprena har jag för mig att det betalas ut i förskott (alltså i mars för april månad ex) men det gäller väl ändå inte i januari, utan den månaden blir väl tom tills i slutet då man får för februari?

Är jättenervös för att det inte skulle bli beviljat och det är det enda som kretsar i huvudet på mig nu i stort sett!

• Svar på tråden Lång tid för beslut hos CSN?
  • Anonym (nervös)
    tjoohalia skrev 2008-12-09 10:25:17 följande:
    min man sökte igår, då fick han beskedet ett det kommer ta några dagar innan han får svar.man får första utbetalningen i slutet av januari. vet inte om det är direkt efter man blivit registrerad på första kursen och lämnat studieförsäkran (så är det på hösten) eller om det kommer 25e som vanligt. däremot är det ca 2000kr extra i januari också.har du studerat innan? om du inte har gjort det kommer du garanterat att få studiemedel. om du har gjort det och haft strul med poängen så kan du också få det, men då brukar man få prata med dom och berätta varför

Jag har inte studerat tidigare. Känns ju skönt att höra.

Varför brukar det vara mer i januari? Ingenting man tackar nej till, men varför?

• Anonym (nervös)

Jag ska vara på skolan och skriva in mig och så den 7e januari.

• Anonym (nervös)
    Anonym skrev 2008-12-09 12:01:18 följande:
    Eftersom det är som du sa att man får pengarna i förskott så får du januaripengarna då du lämnat in studieförsäkran, februaripengaran i slutet av januari osv.Maj månad brukar det vara ganska lite, eftersom man oftast inte läser hela juni.
    Okej. Förstår inte riktigt vad du menar nu. Jag kommer ju studera nästan hela januari, när jag lämnat in studieförsäkran så kommer en del pengar, men det är väl inte lika mycket som det kommer de andra månaderna då väl?
  • Anonym (nervös)

Känns som att jag inte fatatr någonting

• Anonym (nervös)

Nu känner jag mig mycket klokare! Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    Har suttit och läst på csn´s hemsida men blir bara förvirrad.
    Okej, då kanske man vågar planera in något i januari nu då.

Ni som studerat, detta räknas som "inkomst" va när det gäller förskolan och så?

• Anonym (nervös)
    Anonym skrev 2008-12-09 13:53:27 följande:
    Här hos oss räknades det inte som inkomst. det är lån och bidrag. Så på vår inkomstinlämning stod det 0 kronor hos mig. Det räknades bara på mannens inkomst.
    Okej. Försökte få tag på dom på kommunen nu men icke. Det ska ju ändras i tid. Fick besked om dagisplats idag till vår minsta men dom har inte skrivit i den nya tiden eller någonting. Visste väl att allt inte kunde flyta på.

Kan man ju nästan hålla tummarna på att det inte räknas som inkomst här också, hade inte blivit mycket vi fått betala då.
Svar på tråden Lång tid för beslut hos CSN?