• Cia 79

Min valp har blivit valp igen, vad har jag att vänta mig?

Hej!
    Köpte en valp för fem veckor sedan, efter två dagar blev hon sjuk i juvenil cellulit och har sedan varit väldigt sjuk och legat inne i omgångar. Nu äter hon antibiotika och kortison, och i slutet på förra veckan vände det och hon har varit superpigg.
    Eftersom hon var så sjuk i början så har vi ju inte upplevt någon busig valp, det gör vi ju nu, men hon är ändå väldigt lättdresserad, lyssnar bra, kissar inte inne ens på natten (bara någon enstaka gång). Vi har egentligen inte jobbat så hårt på att få henne rumsren då kortisonet är väldigt vätskedrivande så det är svårt för henne att hålla sig, hon har lärt sig själv helt enkelt.
    Det jag undrar är egentligen om hon kommer att fortsätta vara såhär lättlärd eller om det kommer en ålder då de slutar lyssna.
    Detta är min första hund som vuxen och jag kommer gå valpkurs till våren.
    Då jag bor i skogen är det viktigt för mig att hon kan få springa lös utan att hon jagar vilda djur.
    Ja vore kul att höra lite andra erfarenheter om hur det är att ha valp.

• Svar på tråden Min valp har blivit valp igen, vad har jag att vänta mig?
  • Birgitta2

Unghundar runt året är fulla av hormoner och då lyssnar de inte alltid. Då skall man INTE träna in nya saker utan hålla sig till de gamla vanliga, men fortsätta träna dom. Man får sänka kraven lite grand, men fortfarande vara konsekvent.

Nu vet jag inte vilken sorts hund du har men små raser blir vuxna snabbare än stora raser. Men är en hund lättlärd så kommer den troligen fortsätta vara det. Det viktiga är att du är konsekvent och tränar dagligen med mycket beröm.

Att gå lös i skogen utan att jaga kräver MASSOR med träning. Det viktiga är att hon kommer stenhårt på inkallning. Detta skall du träna varje varje dag. Det kommer sitta i ryggmärgen. jag kunde lägga min schäfer med "plats" när hon jagade kaniner. Mitt i jakten kunde jag skrika "plats" och hon lade sig direkt. Och skall du ha din hund lös i skog där det finns vilt så är detta ett krav. Och även när hon blir hormonstinn kommer dina kommandon att lydas om du tränat den som valp.

• Cia 79
    Svar på #1
    Bra, just nu så går jag mycket i skogen och jag avbryter direkt om hon får upp ett spår, än så länge går hon ju inte mer än fem meter ifrån mig när hon ska bajsa, annars är hon runt fötterna eller lite framför mig, det är en eurasier, ingen utpräglad jakthund, men det finns de som jagar ändå.
  • Birgitta2

Ett tips är att alltid ha nåt gott i fickan. När du kallar och hon kommer, så får hon en godisbit. Alltid. Detta innebär att motivationen för att komma höjs rejält. Jag kan alltid lita på vår rottweilervalp att hon kommer när hon vet att jag har godis i fickan. När jag INTE har det, ja då är hon inte fullt så säker på inkallningen. Men hon är ännu valp. Jag räknar med 100% säkerhet om ett år.

Det spelar ingen roll vilken ras man har. ALLA hundar har någon liten jakt i sig. Mer eller mindre. Det är ju lite lättare att träna en pudel att komma än en stövare... men inkallning måste alla lösa hundar klara.

• Cia 79

Tackar för bra tips, det ska bli roligt det här, blev så glad när jag var ute nu och hon kom fast hon lekte med grannens hund. Hon är duktig, men än så länge har hon inte visat något intresse för rådjuren och älgarna i hagen, men jag vill vara beredd när den dagen kommer.

• Birgitta2

Cia 79 skrev 2008-12-09 14:21:13 följande:

Tackar för bra tips, det ska bli roligt det här, blev så glad när jag var ute nu och hon kom fast hon lekte med grannens hund. Hon är duktig, men än så länge har hon inte visat något intresse för rådjuren och älgarna i hagen, men jag vill vara beredd när den dagen kommer.
    Hon är så liten än och har dessutom varit sjuk, så hon har ännu inte skaffat det självförtroende som gör att de vågar sig på längre spatserturer. Men vänta du, det kommer en dag då hon stänger öronen och då står du där förvånad. Du är fortfarande solen i hennes liv, men hennes värld kommer utvidgas sakta men säkert. Njut av tillvaron nu, när du är hennes centrum. Du har massor att tjäna på att träna henne nu och fortsätta varje dag.
  • Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 14:29:23 följande:
    Cia 79 skrev 2008-12-09 14:21:13 följande: Hon är så liten än och har dessutom varit sjuk, så hon har ännu inte skaffat det självförtroende som gör att de vågar sig på längre spatserturer. Men vänta du, det kommer en dag då hon stänger öronen och då står du där förvånad. Du är fortfarande solen i hennes liv, men hennes värld kommer utvidgas sakta men säkert. Njut av tillvaron nu, när du är hennes centrum. Du har massor att tjäna på att träna henne nu och fortsätta varje dag.
    Ja, jag har förstått det, att jag tjänar på att träna henne redan nu alltså, och jag är verkligen tacksam för alla tips på hur. Jag håller också på att försöka få henne att sluta bita mig när vi leker, så om ni har bra tips där också blir jag ännu gladare.Glad
  • Birgitta2

Att sluta bita är inte så svårt. Är det händerna så tar du bara bort händerna och säger nej, och byter till en tuggleksak. Det är viktigt för hunden att bita, men finns det godkända saker så funkar det också. Lek aldrig med händerna direkt med hunden när den är så liten. Då lär den sig snabbt nafsa efter händer. Ha alltid leksak emellan. Minsta kontakt med tänder och hand, så säger man nej, och beröm när den slutar. Slit aldrig loss en hand. Bänd hellre upp munnen.

Så, lek aldrig med dina händer direkt med hunden. Händer skall klappa och smeka och berömma, inte lekas med.

• Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 15:11:06 följande:
    Att sluta bita är inte så svårt. Är det händerna så tar du bara bort händerna och säger nej, och byter till en tuggleksak. Det är viktigt för hunden att bita, men finns det godkända saker så funkar det också. Lek aldrig med händerna direkt med hunden när den är så liten. Då lär den sig snabbt nafsa efter händer. Ha alltid leksak emellan. Minsta kontakt med tänder och hand, så säger man nej, och beröm när den slutar. Slit aldrig loss en hand. Bänd hellre upp munnen.Så, lek aldrig med dina händer direkt med hunden. Händer skall klappa och smeka och berömma, inte lekas med.
    Åh, vad skönt, det är precis så jag gör nu, som tur är biter hon aldrig på barnen, bara på mig och mannen.
  • Birgitta2

En sak som kan vara till hjälp är att aldrig cirkla runt med handen ovanför huvudet på hunden. Vissa hundar och valpar tycker det är jättejobbigt och nafsar ofta och gärna på såna händer.

• Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 15:19:06 följande:
    En sak som kan vara till hjälp är att aldrig cirkla runt med handen ovanför huvudet på hunden. Vissa hundar och valpar tycker det är jättejobbigt och nafsar ofta och gärna på såna händer.
    Ok, det kan ju vara därför hon försöker bitas när jag försöker klappa henne på ryggen, kanske. Det kom av sig lite det här när hon blev sjuk, hade allt så klart för mig innan hur jag skulle göra, men det gick ju inte då och nu blev hon ju rätt så bortskämd i några veckor, så det är ju bara börja om från början.Glad
  • Birgitta2

Cia 79 skrev 2008-12-09 15:25:35 följande:

Ok, det kan ju vara därför hon försöker bitas när jag försöker klappa henne på ryggen, kanske. Det kom av sig lite det här när hon blev sjuk, hade allt så klart för mig innan hur jag skulle göra, men det gick ju inte då och nu blev hon ju rätt så bortskämd i några veckor, så det är ju bara börja om från början.
    Vissa mediciner kan göra en beröringskänslig. Kanske hon tycker det är obehagligt när hon går på mediciner?
  • Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 15:33:53 följande:
    Cia 79 skrev 2008-12-09 15:25:35 följande: Vissa mediciner kan göra en beröringskänslig. Kanske hon tycker det är obehagligt när hon går på mediciner?
    Det verkar mer som att hon tycker det är skönt och vill nafsa tillbaka lite kärleksfullt, är det något hon tycker är obehagligt, visar hon det tydligt, kanske kan vara kittlig? Det går bättre om man klappar hårdare.
  • Birgitta2

Vad har du för ras på vovven?

• Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 15:38:23 följande:
    Vad har du för ras på vovven?
    Eurasier
  • Birgitta2

Cia 79 skrev 2008-12-09 15:47:18 följande:

Eurasier
    Visst ja, det skrev du ju. Jag kan inget alls om den rasen, jag har mest erfarenhet av brukshundsraser. Finns några rasböcker? Vissa hundar är ju mer benägna till vissa beteenden än andra. Och sånt kan vara bra att veta när man kanske står där med ett stort frågetecken ovanför huvudet. Som rottweilern ex.vis: de morrar. Ofta, gärna och alltid. Men ytterst sällan vill de något illa med det. Det är deras sätt att prata, precis som vi använder ord. Men många straffar rottisen när den morrar, och så får de en olycklig hund.

Vad har rasen för kännetecken, förutom utseendet, som lockar dig? Finns det något speciellt som du tycker om hos rasen? Blev lite nyfiken. Gullig hund. Påminner en del om chowen.
  • Cia 79
    Birgitta2 skrev 2008-12-09 15:54:22 följande:
    Cia 79 skrev 2008-12-09 15:47:18 följande: Visst ja, det skrev du ju. Jag kan inget alls om den rasen, jag har mest erfarenhet av brukshundsraser. Finns några rasböcker? Vissa hundar är ju mer benägna till vissa beteenden än andra. Och sånt kan vara bra att veta när man kanske står där med ett stort frågetecken ovanför huvudet. Som rottweilern ex.vis: de morrar. Ofta, gärna och alltid. Men ytterst sällan vill de något illa med det. Det är deras sätt att prata, precis som vi använder ord. Men många straffar rottisen när den morrar, och så får de en olycklig hund.Vad har rasen för kännetecken, förutom utseendet, som lockar dig? Finns det något speciellt som du tycker om hos rasen? Blev lite nyfiken. Gullig hund. Påminner en del om chowen.
    Det som lockade mig mest var väl att det ska va en ganska lugn ras som inte nödvändigtvis måste ha massor med motion varje dag, men som ändå kan gå långt när man vill det. Det plus att den inte ska vara så framfusig mot främmande människor, men det är den här visst ändå, men hon hoppar inte iallafall.
  • Birgitta2

Cia 79 skrev 2008-12-09 17:30:02 följande:

Det som lockade mig mest var väl att det ska va en ganska lugn ras som inte nödvändigtvis måste ha massor med motion varje dag, men som ändå kan gå långt när man vill det. Det plus att den inte ska vara så framfusig mot främmande människor, men det är den här visst ändå, men hon hoppar inte iallafall.
    Nu är hon ju bara valp. Många valpar är väldigt förälskade i människor, men det växer de ifrån. Den valpiga nyfikenheten gäller ju allt, även människor. Vår valp älskar främmande människor, men hon börjar nu mer och mer strunta i dom. Hon är en rottweiler och kan bli både reserverad eller precis tvärtom. Men det verkar som om hon väljer vilka hon skall vara vänlig emot. Vilket är skönt.

Du kan vänja henne av med det lite grand genom att söka hennes uppmärksamhet så fort hon visar intresse för folk på stan/gatan/byn osv. Aktivera henne lite så fort det kommer folk så hon märker att visst är det kul att det finns människor, men matte är roligare.
Svar på tråden Min valp har blivit valp igen, vad har jag att vänta mig?