• Lykketrollet

Projekt om vatten på dagis, hur göra?

Hoppas det finnes personal inom barnomsorgen här? På vår fsk har vi märkt att barnen är väldigt intresserade av vatten och att blanda med sand och snö. Vilka barn är inte det? Väl, nu är saken att vi ska försöka oss på ett projekt för första gången, men då står huvudena lite fast.. Hur ska vi göra vidare nu..? Vad kan vi göra med vatten med fyra-åringer? Gärna ute.

• Svar på tråden Projekt om vatten på dagis, hur göra?
  • J Anttila

En rolig grej är att frysa vatten i disk hanskar. Når de sedan är frusna kan man stika ner händerna i snön.
    Min svärmor har gjort det med sina förskole barn i åldern 4-5 år och de tyckte tydligen att det var jätte roligt. Tror att de även färgade vissa händer.

Kan det vara något??

• UmeåElin

Börja med att ta reda på vad barnen vet om vatten/snö/is och vad de har för funderingar frågeställningar om det. Intervjua dem en och en som start och utgå sedan från svaren för att bygga vidare på deras kunskaper.

Det finns massor av nyttiga idéer om att jobba i projekt. Min favorit inspiration är boken "Glasfåglar i molnen" Av Birgitta Kennedy

Lycka till!

• sicksack

Ni kan också läsa Lyssnandets pedagogik av Ann Åberg.

Ni kan göra en tankekarta eller "spindel" över vad barnen gör och verkar intresserade av när de håller på och utforska vattnet, sanden och snön. Sen kanske ni kan "snöa in er" mer på ett spår som verkar fånga flera barn. De undersöker säkert en massa saker.

De gillar att blanda saker i snön. Kanske ni kan fråga varför de gör det? Vill de få fram något speciellt? Eller är det bara kul att blanda? Kanske de ska få tillsätta andra saker?
    Är det annorlunda att jobba med dessa material inne mot ute? Varför?

Det finns massor att göra, vad kul att ni hittat något som ni vill jobba vidare med barnen med!

Skriv gärna igen och berätta hur det går för er! Blir ju helt engagerad känner jag hi hi.

• Lykketrollet

sicksack skrev 2008-12-09 17:48:05 följande:

De gillar att blanda saker i snön. Kanske ni kan fråga varför de gör det? Vill de få fram något speciellt? Eller är det bara kul att blanda? Kanske de ska få tillsätta andra saker? Är det annorlunda att jobba med dessa material inne mot ute? Varför?
    Ja, något här har vi också varit inne på. Men så stannar det lite vid vad man kan tillsätta, eller vilka material vi ska använda inne. Ja, kanske små saker, men ack så svårt

Ska kolla in böckerna!
  • solida

Jag tycker att ett väldigt bra sätt att starta upp ett projekt är att skicka hem en uppgift till föräldrar (och barn). Vi hade vattenprojekt på mitt gamla jobb, då var det iofs för 1-2åringar. Men då fick alla ta med sig ett kort på sig själva i relation till vatten och sen fick de visa sina kort på samlingen och titta tillsammans.
    Med fyraåringar skulle det vara roligt att få höra deras egna historier om sina uppgifter, och att få dem att fråga varandra om dem. Vad ställer barnen för frågor? Vad svarar de? Vad har de för funderingar och tankar? Efter det är det oftast ganska lätt att hitta nåt spår som är extra intressant.

• sicksack

Starlight mamman skrev 2008-12-09 20:46:28 följande:

Men så stannar det lite vid vad man kan tillsätta, eller vilka material vi ska använda inne.
    Ja, det är sant. Men under tiden kanske man hittar andra spår som ni kan spinna vidare på.
  • Jo Lo

Vatten är ju ett väldigt tacksamt ämne att jobba med, finns egentligen massor, Skulle oxå börja med att fråga barnen vad de tänker på när de här ordet vatten/snö.
    Lägg snö i frysen- vad händer
    Ställ ut vatten i en hink- vad händer
    Bygg och konstruktion med snö och is
    Måla snön
    FINNS MASSOR använd fantasin och tänk på vad det är du som pedagog vill ha ut av projektet.
    Lycka till. Skriv och berätta vad som händer. Ska antagligen ha vattenprojekt nästa termin med min barngrupp

• Stora

Hur gamla är barnen? för 1-3åringar handlar det ju mera om att upptäcka "materialet" att ha vattenlek, ösa hälla använda olika saker som slangar, trattar korkar stenar vad flyter vad sjunker osv. (även med äldre barn) . Plaska i vattenpölar. frysa vatten ställa ut hinkar. osv. Äldre barn kan man låta rita vad de tror händer om de ställer ut en hink med vatten eller i frysen. Blir det mera eller mindre?
    Större barn 4-5 år. Vatten o miljö. Hur mycket vatten går åt då man spolar toan, duschar osv. Gör konkret genom att ha massor av tiolitershinkar.
    Vi har sjungit "vattensånger" som vi kompat med vattenflyllda petflaskor med vatten o karamellfärg.
    Vattnets kretslopp i naturen. Akvarium.
    koka vatten och se ångan bli vatten igen.

Svar på tråden Projekt om vatten på dagis, hur göra?