• JessieZ

    Vad skriver man i vigselringen?

    Hej alla!

    Vad kan man gravera in i vigselringen? Det får ju inte plats så mycket men jag vill gärna veta vad ni har skrivit i era.

    Jessie

  • Svar på tråden Vad skriver man i vigselringen?
  • Lalalong

    Vi har tråkigt nog bara initialer och datum.
    Blev mest så eftersom min ring egentligen inte är en vigselring, därför är det stämplar och "skit" i den, så något annat än initialer och datum fick inte plats tyvärr...

    Men vad hade du tänkt? Nåt fint (kort )citat eller något liknande?

  • JessieZ

    Nej jag vet inte alls vad jag hade tänkt mej. Vigselringen jag vill ha är samma ring som förlovningsringen och då vill jag ju skilja lite på dom. I förlovningsringen har jag sambons namn och datum.

  • gealach

    I våra står det den andras namn, vigseldatum och "Mine!". (Vi började hålla på så efter att vi sett "Hitta Nemo" och sedan var det givet...

    Det är stämplar i våra också, plus guldsmedens namn, men den text vi ville ha fick plats i alla fall.

  • JessieZ

    Ja, någon fras vi kör med skulle vara kul....hmm undrar bara vilken av alla

  • MinSeth

    Förutom namn å datum lade vi även till platsen, Tobago...

  • Lalalong

    Gealach
    Gulligt!

    Höll på att strypa tjejen i guldsmedsaffären när vi köpte våra ringar (nä... inte! men det kändes så) för vi tittade på på ringar som de inte fick plats att skriva i. Så sa jag att ja men i våra förlovningsringar har vi ju bara den enes namn och det borde få plats.
    "I vigselringarna ska bådas namn stå"....
    Vaddå?? Det bestämmer vi väl själva eller? *s*. Men den som vi valde sen hade inte ens det fått plats, så då hade det ju sett konstigt ut om bara hans initialer hade stått, så vi tog båda Blev ju hon lite nöjd i alla fall!

  • gealach

    Lalalong ---> Ja, vi är rätt nöjda, faktiskt. Det roliga är att folk inte brukar tro oss när vi berättar att det står så, så vi har fått plocka av dem och visa åtskilliga kompisar.

    Det finns inga "ska" alls i sådana här sammanhang. Vi har till exempel inga förlovningsringar, men bytte ringar vid vigseln. Det finns traditioner som flertalet kanske håller sig till, men tradition och "ska" är inte samma sak... Man gör precis som man vill!

  • JessieZ

    en annan fråga i och med vigsel...Efternamnet är en ständig fråga här hemma.

    Hur har ni valt att göra?

    Vilket efternamn har ni tagit?

  • Lalalong

    JessieZ
    Vi har valt att ta min mammas flicknamn. Egentligen inte alls pga vi inte kunde komma överrens eller så. Men det är ett ovanligt efternamn eftersom min mormor och morfar tog det när de gifte sig. Sen tror jag vi känner mycket tillhörighet till den släkten. Vi har alla drag man ska ha *s*

Svar på tråden Vad skriver man i vigselringen?