• Biene

Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?

Är det någon som har tips om bra hud- och hårkrämer som inte innehåller petroleumprodukter, mineraloljor, paraffin och vaselin utan enbart naturliga oljor? Dessa skall vara tillräckligt feta för extra torr hud och hår samt inte vara för starkt parfymerade.

• Svar på tråden Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?
  • Biene

LA Woman skrev 2008-12-09 19:59:02 följande:

www.cosmopharmas.com/
    [/citat]

Babyprodukterna innehåller bl.a. phenoxyethanol vilket är lika dåligt som parabener, i många länder en produkt som används med begränsning pga dess påverkan av hjärna och nervsystem.
    aud skrev 2008-12-09 22:10:31 följande:
    A-creme!www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...parfymfri, fet och "godkänd".
    Den här lät bra, men när jag tittade på innehållsförteckningen så innehåller den parabener, vilka man i studier har funnit vara cancerframkallande eller åtminstone aktiv substans som påverkar. Har läst att man ska låta bli alla produkter som innehåller parabener då detta tas upp av huden och kommer in i blodet.

Det är verkligen svårt att hitta en kräm som INTE innehåller Paraffin, Vaselin, Petrolatum m.fl. och Parabener i olika former. Praktiskt taget allt innehåller något/några av dessa.

Nu är ju frågan om man inte överdriver de här skriverierna om de farliga ämnena och om man verkligen utsätts för tillräckligt mycket för att det ska vara farligt - det verkar ju vara svårt att få tag i produkter utan detta. Samtidigt så smörjer jag min dotter varje morgon och varje kväll, år ut och år in, då hon har så väldigt torr hud. Så lite orolig blir jag. Vad tycker ni andra?
  • iolanthe

Jag har köpt weledes babyprodukter till dottern, och tycker de är så bra så jag använder dom själv också. Och dom innehåller åtminstone inte parafinoljor. Minns inte exakt vad dom har för bas nu, men tror det är sesamolja, och det ska ju då vara allergiframkallande istället. Jag har ju valt att använda dom ändå, men vete gudarna vad som är bäst.

• iolanthe

Nu har dottern inte så torr hud, så jag smörjer inte längre. Men när hon var mindre använda jag deras body oil, som mycket riktigt består av sesamolja. Sen köpte jag deras bodylotion, och den är så bra så jag använder den själv. Och så har jag även deras tandkräm, wind and weather cream och solskydd. Och jag är supernöjd med deras produkter. Och det är calendula-serien som vi har, som är speciellt för barn, det finns ju produkter för vuxna också.

• Hallonmopeden

Gå till en hälsokost butik. Jag har nyligen köpt Weledas handkräm och tänker nog fortsätta köpa endel av deras produkter...

• aud

Du kommer nog få det svårt att hitta en fet kräm utan parabener, eller andra konserveringsmedel som inte är bra på ena sättet eller andra.

Varför inte bara ta olja då? Som kokosolja t.ex. Blöt huden och smörj sedan in med oljan. FUngerar även att rengöra med.

Bara så att du vet, parabener används som konserveringsmedel i olika livsmedel. Från shenet: Tre parabener (etyl E 214, propyl E 216, metyl E 218) är godkända som konserveringsmedel i livsmedel - de får användas i godis, snacks, flytande kosttillskott och till ytbehandling av torkat kött. Deras natriumsalter (E 215, E 217, E 219) får också användas.

• Magrat

Jag håller med Aud.
    Om du absolut ska ha något utan parabener så är en ren olja (eller en oljeblandning) nästan det lättaste (och i längden billigast).

Innehåller en produkt vatten brukar det nästan alltid finnas konserveringsmedel i. Vad man möjligen kan göra är att sikta på fastare krämer, som då bara har olika oljor och vaxer i sig.

Eilas ringblomssalva t.ex. innehåller: kallpressad tistel**- och jojobaolja**, squalane, bivax**, naturligt e-vitamin, ringblomsextrakt.

Fast när jag nu tittar på Weledas hemsida står det faktiskt inget om parabener i t.ex. Aloe Vera lotion: Vatten, Jojobaolja, Aprikoskärnolja, Alkohol, Glycerin, Aloe Vera gel, Sheasmör, Äkta eteriska oljor, Karragen, Palmoljefettsyra, Xanthan, Bivaxtvål, lerjord, Cellulosa.

Ytterligare ett alternativ är att göra sin egen kräm.

• Hervor 1

Dr Hauschkas produkter skall inte innehålla vare sig parabener eller mineraloljor. Rosencremen är superbra för torr och känslig hud! Den luktar en del (nyponros) men det är inte parfym utan eteriska oljor som doftar och även om man inte tål parfym så tål man oftast eteriska oljor. Rekommenderar dig att pröva den! Införskaffade den själv för ett par veckor sedan och jag är otroligt torr och väldigt känslig, den är super!

• Hervor 1

Nathalie009 skrev 2008-12-10 07:52:04 följande:

Dermalogicas produkter innehåller väl parabener? Det sa de på hälsokosten iaf..
  • Richael

www.neaofsweden.se har härliga krämer utan parabener och mineraloljor. "Butter" och "Vitamine" krämerna innehåller inget vatten och är väldigt dryga - de finns i olika varianter och passar en torr hud väldigt bra.

• Pormoicheia

Sällar mig till dem som förespråkar rena oljor.

Bara att köpa en flaska kallpressad olja på affären och häpp så har du både rengöring, återfuktning och näring i ett

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
Svar på tråden Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?