• Biene

Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?

Är det någon som har tips om bra hud- och hårkrämer som inte innehåller petroleumprodukter, mineraloljor, paraffin och vaselin utan enbart naturliga oljor? Dessa skall vara tillräckligt feta för extra torr hud och hår samt inte vara för starkt parfymerade.

• Svar på tråden Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?
  • Biene

LA Woman skrev 2008-12-09 19:59:02 följande:

www.cosmopharmas.com/
    [/citat]

Babyprodukterna innehåller bl.a. phenoxyethanol vilket är lika dåligt som parabener, i många länder en produkt som används med begränsning pga dess påverkan av hjärna och nervsystem.
    aud skrev 2008-12-09 22:10:31 följande:
    A-creme!www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...parfymfri, fet och "godkänd".
    Den här lät bra, men när jag tittade på innehållsförteckningen så innehåller den parabener, vilka man i studier har funnit vara cancerframkallande eller åtminstone aktiv substans som påverkar. Har läst att man ska låta bli alla produkter som innehåller parabener då detta tas upp av huden och kommer in i blodet.

Det är verkligen svårt att hitta en kräm som INTE innehåller Paraffin, Vaselin, Petrolatum m.fl. och Parabener i olika former. Praktiskt taget allt innehåller något/några av dessa.

Nu är ju frågan om man inte överdriver de här skriverierna om de farliga ämnena och om man verkligen utsätts för tillräckligt mycket för att det ska vara farligt - det verkar ju vara svårt att få tag i produkter utan detta. Samtidigt så smörjer jag min dotter varje morgon och varje kväll, år ut och år in, då hon har så väldigt torr hud. Så lite orolig blir jag. Vad tycker ni andra?
Svar på tråden Hud- & hårkrämer utan mineraloljor?