• Trasan0606

Finns det bara fullkornsgröt från 1 år?

Skrutten har inte fått något fullkorn alls utan vanliga fruktgrötar fr Nestlé och Semper fr 8 mån. Nu fyller han snart 1 år och jag har kikat runt på 1 års grötarna men alla är ju med fullkorn. Stämmer det verkligen?

Om jag inte vill ge fullkorn, ska jag då göra gröten hemma själv? Eller hur gör ni andra...

För vuxna så kan man ju t ex välja om man vill ha fullkorn eller vanlig god morgon välling så varför finns inte det för barn...?

• Svar på tråden Finns det bara fullkornsgröt från 1 år?
  • strojes

du kan ju fortsätta med 8 månaders gröten om du inte vill ha fullkornsgröten från 1 år.

• Disela

Du kan ju göra havregrynsgröt själv. Mycket billigare blir det oxå! Annars kan duju fortsätta med 8 månadersgröten. Varför inte fullkorn?

• Trasan0606

Det är ju ett alternativ men jag är rädd för att han börjar tröttna på de två som vi har - päron/banan och äpple/päron/persika (eller nåt sånt...) så jag vill variera mig lite.

Mannagrynsgröt har jag testat nån gång och det fungerar sådär.

• Sencha

Åldersangivelen anger att grötarna inte bör användas före den åldern. Det är bara fullkornsgrötarna som inte "ska" ätas före 1 år. Men de andra grötarna kan ätas även efter 1 år.

Precis som att vår 5-åriing fortfarande kan äta potatis, trots att det var den första smakis han åt som bebis

• Trasan0606
    Disela skrev 2008-12-09 20:48:25 följande:
    Du kan ju göra havregrynsgröt själv. Mycket billigare blir det oxå! Annars kan duju fortsätta med 8 månadersgröten. Varför inte fullkorn?
    Jag har lite problem med fullkorn själv och även några i min familj och är rädd för att lillen också får det för tungt med mycket fullkorn. Personligen tycker jag man ska vänta lite med det när de är så små...

Han har haft problem med supertrög mage som äntligen har blivit ok..
  • Sencha
    Trasan0606 skrev 2008-12-09 20:48:39 följande:
    Det är ju ett alternativ men jag är rädd för att han börjar tröttna på de två som vi har - päron/banan och äpple/päron/persika (eller nåt sånt...) så jag vill variera mig lite.
    Men det finns ju fler att välja på?
    Variera annars genom att själv mosa frukt till.
  • Blå Flygare

Du kan veriera med 6-månaders och 4-månadersgrötar också

• strojes

Våra tjejer har tidigare ätit sempers fruktgröt med päron/äpple eller päron/banan. Nu har de fyllt 1 så vi har gått över på fruktgröten från 1 år (med fullkorn). Tänkte ge vanlig havregröt med tex rivet äpple i men se det ville de inte alls ha så vi håller på att blanda ut fruktgröten med naturell fullkornsgröt (också från 1 år) för att få mindre och mindre fruktsmak på gröten så övergången blir mindre.
    Det är ju så dyrt med barngröt. Varför säljs det bara småpaket? Välling säljs ju i storpack varför inte gröten också... *suck* Vi har dessutom två 1-åringar så ett grötpaket tar slut på en vecka hos oss... grrrr

• Trasan0606
    Sencha skrev 2008-12-09 20:51:05 följande:
    Men det finns ju fler att välja på?Variera annars genom att själv mosa frukt till.
    Blå Flygare skrev 2008-12-09 20:53:10 följande:
    Du kan veriera med 6-månaders och 4-månadersgrötar också

Men det ska jag nog göra - ta 6 mån gröten igen! Slutade med dom för jag tänkte att de var mindre mättande...Tack för bra idéer.

Fruktpuré får han redan i gröten för annars vägrar han äta.

Svar på tråden Finns det bara fullkornsgröt från 1 år?