• flowerLowa

Vi som dricker hallonbladste i väntan på förlossning!

Hej!

Satt och smuttade på mitt te här på kvällskvisten när jag började fundera... Ska man tror på att hallonbladste kan göra förlossningen lättare och smidigare. Har det någon inverkan på livmoderns läkningsförmåga efteråt. Och är det bra för amningen? Vad har det mer för positiva egenskaper, och har det funkat för någon???

Jag tänkte att det måste ju finnas fler än jag som beslutat sig för att testa att dricka hallonbladste bara för IFALL det har alla de här positiva verkningsområden, så skulle det ju vara underbart. Jag resonerade som så att det skadar inte att testa

Så nu hoppas jag att DU som också dricker hallonbladste i väntan på din förlossning vill göra mej sällskap i denna tråden, så kan vi diskutera allt som har med tedrickandet att göra. Det skulle dessutom vara fruktansvärt intressant att se hur många av oss som hallonbladste´t eventuellt gör nytta för... Slipper vi gå över BF med flera veckor, får vi "behagliga" förlossningar, funkar amningen?? Frågorna är MÅNGA - iaf från min sida!!

Hoppas på många nya bekantskaper, så kom igen nu!!
    (¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-11 11:32

Här kan ni läsa mer om HALLNOBLADSTE och vilka verkningsområden det sägs ha!

www.re-fresh.se/catalog/product_info.php

Och här kan ni beställa: www.re-fresh.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 17:15

Skärpning gott folk!

När ni lägger till er på listan så MÅSTE ni kopiera HELA listan INKLUSIVE bebis-listan, annars trillar ju alla våra hallonblads-bebisar bort, och vi FÅR svårare att se den konkreta statistiken! MVH/TS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-08 18:38

Förlossning
    Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)
    Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.
    Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.

Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
    Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.

källa: nellshr.hellberg-kling.se/open/ortrecept.html
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste i väntan på förlossning!
  • flowerLowa

hoppas det är fler än jag som vill samlas här och diskutera denna magska dryck..

• Disela

Jag drack det där jäkl teét.. Smakade ju skit alltså.. Men jag kan väl inte påstå att det gjorde någon större verkan. Har en ganska jobbig förlossning och ammningen kom inte igång direkt.. Men på vissa kansek det funkar. Jag tror mest att det är skitsnack om jag ska vara ärlig.

• flowerLowa
    Disela skrev 2008-12-09 20:58:48 följande:
    Jag drack det där jäkl teét.. Smakade ju skit alltså.. Men jag kan väl inte påstå att det gjorde någon större verkan. Har en ganska jobbig förlossning och ammningen kom inte igång direkt.. Men på vissa kansek det funkar. Jag tror mest att det är skitsnack om jag ska vara ärlig.
    mmm... jag har hört massa, både bra och dåligt om hallonbladstet.. så syftet var väl mer att gravida som inväntar förlossning och som beslutat sej för att IALLAFALL testa tet även om man hör dåliga saker också... så kan man ju sen se hur det gick för de som var med i tråden...

tror att det kan verka hjälpande för vissa, men det är som med ALLT väldigt individuellt.. kan ju bara hoppas att det funkar för mej..
  • Meria

Jag har druckit den sen v.36 och kommer väl inte tillföra nån bra statistik på övertid bf imorrn och gick över 12 dagar med sonen. Då drack jag inte teet, tänkte se om denna kommer tidigare Mest dricker jag efter att ha läst att det hjälper livmodern jobba, för jag blev värksvag med sonen och de fick ge mig dropp för att det skulle ta fräs. Så den biten ska bli intressant nu.

♥ Loke -06 & Lillebror v.40 ♥
  • flowerLowa

ÅÅ hej Meria!!

precis en sån som jag letar efter!!

spännande, hoppas du slipper gå över så länge denna gången med!

hur mycket te har du druckit?
    Jag är i v35+3 och har inte druckit det så mycket ännu.. en kopp om dagen sen v35+0..
    hur mycket SKA man dricka för att det ska ha någon effekt? 2-3 koppar om dagen?

Hur mycket har du druckit?

• Meria
    1-2 koppar om dagen har det blivit, är inte sån stor teälskare Hoppas också på en tidigare bebis den här gången och om teet hjälper är det ju bara kanon 3 koppar har jag läst nånstans här, men tänkte att nåt är väl bättre än inget iaf
  • Fuxen

de där hallonblads´teet har ja hört om :) vart köper man de?

• Meria

Köpte mitt på Life, 30kr för en förpackning.

• flowerLowa

har du kännt av att du fått några sammandragningar sen du började med teet? har hört att det är vanlig att livmodern börjar jobba när man börjar dricka..

jag gillar te, men är dålig på att få mej till att sätta mej ner med en kopp... ofta så sätter jag på vattenkokaren, men glömmer bort den innan det är färdigt.. men ska försöka dricka 2-3 koppar om dagen..

jag tycker faktiskt att det är rätt så gott... det smakar absolut inte illa iaf, enligt mej.. fast man kanske tröttnar tillslut..

• BejbyBoo

Jag har försökt få tag på det i två dagar nu, men det är slut vart än jag letar! Ska fortsätta sökandet imorgon och hoppas på bättre tur. Vill verkligen prova och se om det kan tänkas hjälpa!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste i väntan på förlossning!