• Frezalo

sjukhusets undersoppa.

Min mor och far äter den soppan. Ska ätas i flera små portioner under dagen för att man inte ska känna sig hungrig. De har VÄLDIGT dålig karaktär och kör nån blandvariant med vanlig mat, men har gått ner en massa ändå.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Frezalo
    Anonym (dietist) skrev 2008-12-10 10:45:12 följande:
    Jag jobbar som dietist och skulle hellre rekommendera Dig Nutrilett, Allévo eller liknande framför kålsoppan. De innehåller både de proteiner och näringsämnen du behöver, vilket kålsoppan inte gör. Risken med att inte få i sig proteiner är bland annat att du tappar onödigt mycket muskelmassa och därmed sänker ämnesomsättningen. Det gör det lättare att gå upp i vikt snabbt efter sopp-perioden. Lycka till och försök att inte få panik, det gör bara att du mår dåligt. Lätt för mig att säga, jag vet, men jag menar det verkligen.
    Men att äta sjukhussoppa och komplettera med tex bönor/linser eller proteinpulver om det funkar?
  • Frezalo
    Anonym (dietist) skrev 2008-12-10 11:06:42 följande:
    Svar på #13Jag förstår hur du tänker och det är inte fel men risken är ändå att man drabbas av näringsbrister om man håller på en längre tid. Det handlar ju också om vitaminer och mineraler och de är tillsatta i Nutrilett och liknande produkter. Naturligtvis handlar det om hur länge man tänker hålla på.
    Absolut! Är inte dietist, men "självpåläst" inom kost eftersom jag tycker det är väldigt intressant och det ultimata är väl att äta en allsidig kost för att få i sig allt man behöver och inte äta MER än man behöver? Det jag undrade vara bara om man inte kunde lösa proteinbristen i soppan genom att äta ett tillskott av det i tex bönor/linser eller pulver.
    Alla dieter är ju just dieter och ska väl bara tillämpas under kortare perioder?
Svar på tråden sjukhusets undersoppa.