Könssjukdomar
Hej hej!
Älskar sex med andra kvinnor, slurp!
Men vad är riskerna? Kan man få hiv? Hur skyddar man sig?
///Fundersam...
Hej hej!
Älskar sex med andra kvinnor, slurp!
Men vad är riskerna? Kan man få hiv? Hur skyddar man sig?
///Fundersam...
Klart man kan. Kondom (som man klipper itu, slicklapp eller tom gladpack är tex sånt man kan skydda sig med.
Var har man gladpacken? Kan inte riktigt se det framför mig...
Anonym (Fundersam.) skrev 2008-12-09 22:54:33 följande:
Jo men... Var? Om jag slickar ska jag väll inte slicka på plast, utan på snippan? Väääs....
Jo plasten ska vara emellan så att man inte blir smittad. På samma sätt som man använder kondom..
Hittade detta:
Sjukdomar som klamydia, gonorré, herpes, hepatit och HIV kan överföras genom oralsex. Riskerna är dock olika för den givande (den som utför oralsex) och mottagande (personen som oralsex utförs på) parten. För HIV gäller det att om den givande parten är smittad så är risken minimal att den mottagande parten smittas med HIV. Om den mottagande parten är HIV-smittad finns det däremot en inte obetydlig risk för att den givande parten smittas av HIV. Det bör framhållas att all form av direktkontakt genom kroppsvätskor med en person som är smittad av HIV kan överföra sjukdomen.
Oralsex bör också undvikas i de fall där någon av parterna har någon form av sår, blödande tandkött eller andra skador på könsorgan och mun. Man bör också vara försiktig med oralsex precis efter att man borstat tänderna, besökt tandläkaren, eller ätit någon form av krispig mat som till exempel potatischips vilket kan skapa små rispningar i tandköttet. Även mikroskopiska sår ökar risken för sexuellt överförbara sjukdomar vid oralsex. På grund av detta rekommenderar många läkare användning av kondom vid fellatio (smaksatta kondomer finns tillgängliga för detta syfte[källa behövs] ) och en så kallad slicklapp vid cunnilingus. Vid cunnilingus kan man antingen klippa upp en kondom och använda den, eller använda någon form av plastfolie eller plastpåse. Kondom är däremot att föredra eftersom plastfolie oftast innehåller perforeringar som kan släppa igenom virus.
Oj, det var mycke info...
Men... Tack!
Jag trodde verkligen inte man kunde få HIV via oralsex...
Tror risken är väldigt väldigt liten. Googla och läs lite på andra sidor så ser du at det inte finns någon "bevisad risk", men det går dock inte att utesluta.