Inlägg från: Anonym (utredare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (utredare)

Hjälp! Jag kommer säkert hamna i fängelse!!!

Visst! vissa får begå brott men inte andra..... tror du int att polisen föröker "få fast" våldäktsmän och annat??? Du har begått ett bedrägeribrot och det finns endast fängelse i straffskalan. Om du är ostraffad blir det nog omvandlat till villkorlig dom.
    (förmodar att brottet begicks före juli 2007)
    Anonym (livrädd) skrev 2008-12-10 00:49:54 följande:

Jag hoppas ni har rätt! Vet inte vart jag skulle ta vägen om jag skulle hamna i fängelse och behöva vara utan min älskade dotter! Vad händer med jobbet som gjort fel då? Ingenting antar jag. Dom skyddar väl varandra..Är detinte bättre dom lägger pengar och energi på att ta fast pedofiler, våldtäktsmän och mördare?! Dagens sverige i ett nötskal!!!
  • Anonym (utredare)

Ja då kan vi ju avskaffa brotten bedrägligt beteende och snatteridå det bara rör sig om max 800 kr...... ynka tusenlappar? om någon skulle sno det från dig hade du sagt samma sak då som nu? det är så märkligt att när någon svensson begår ett eko brott så då tycker man att lagstiftningen är för hård, annars så "skärp straffen" !
    Anonym (livrädd) skrev 2008-12-10 22:50:02 följande:

Ja naturligtvis vet jag att dom försöker få tag på dem. Men det verkar som att småsaker prioriteras högre...Och jag har verkligen inte gjort något av detta med flit. Mitt jobb har klantat sig och jag har klantat mig. Oförstånd helt enkelt. Inte så att jag försökt lura dom på pengar. För tro mig. Då skulle jag inte försöka lura den på några ynka 1000 lappar..Men du kanske inte läst allt jag skrivit..?
  • Anonym (utredare)

sa du inte att du ditt bedrägeri ägde rum för 1.5- 2 år sen? Då var ju ärndet med telefonerna ganska snabt upptaget till tredning. Det är ju heller inte nerlagt s vad klagar du på? hr du kolat hur många bedrägeriärendn polisen hos dig har på hög? os oss ligger 2500 ärenden oh väntar för vi hinner ej med alla som begår bedrägeri!

• Anonym (utredare)

du kan inte åtalas för bedrägeri om du "försummat" Bedräri är ett UPPSTS-brott!!!! Bidragsfusk-lage trädde i kraft juli 07 om du försummat INNAN dess så kan det endast vra frågan om bedrägeri, men det faller påuppsåtet oh är därmed ej brottsligt ochdu blir bara återbetalninsskyldig.
    OM någon dömsför bedrägeri eller ej har meduppsåtet at göra. KAn räten styrka uppsåt så döms man. Samma gäller för alla uppsåtsbrott. HAr du upsåt att döda dms du för mrd. Saknas det faktiska uppsåtet kan du dömas för dråp, saknas det rekvisit fr dråp och du har varit tex grvot oaksam kan du dömas för vållande till annans död.....Dessa olia "steg" saknas vid bedrägeri. Det är antingen eller.....
    Anonym (dum) skrev 2008-12-12 22:36:13 följande:

Idag fick jag brev från Åklagarmyndigheten att åtal ej väcks för bedrägeri, då uppsåt ej kan bevisas. Jag blir inte ens åtalad för försummelse. Allt är nedlagt. De förstod att jag är dum... Är så skönt! Jag blir bara återbetalningsskyldig. Puh!Därför blir jag förvånad över denna tråd + en annan liknande med en tjej som faktiskt blev dömd och fick villkorlig dom och böter, och det var en mindre förseelse än denna. Men som sagt, de verkade förstå min förklaring.
  • Anonym (utredare)

Det är en HON och INTE POLIS, mitt tangentbord vill inte ta alla bokstäver... ber om ursäkt för att jag ej kollade innan postandet.
    Ack vad förutfattade meningar ni har......

Kloss skrev 2008-12-13 20:59:59 följande:
    Anonym:Han är troligen en polis och de skriver sina rapporter med pekfingret.Det kanske inTe förväntar sej att nån ska läsa dessa utan enbart arkiveras. *LER*
  • Anonym (utredare)

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Anonym (jurist) skrev 2008-12-13 21:09:02 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-12-10 22:03:33 följande:
    Nej nej nej.... Det finns inte "endast fängelse" i straffskalan, och om det fanns det så skulle man inte kunna omvandla det till villkorlig dom..Bedrägeri har både böter och fängelse i straffskalan. Det absolut vanligaste är att man döms till villkorlig dom som då enligt huvudregeln kombineras med ett bötesstraff. Är man tidigare ostraffad och det inte rör sig om extremt höga straff och ett väldigt förslaget bedräeri är det i princip omöjligt att bli dömd till fängelse för bedrägeri.När det sedan gäller huruvida bedrägeriet är brottsligt eller inte så är ju så att det skall ha skett uppsåtligen.. Samtidigt ska man ha i åtanke att många som misstänks för bedrägeri invänder att "de hade så mycket annat att tänka på" eller "det var så svårt att förstå pappren" eller vad det nu kan vara. Man får då se till helheten och om det verkar röra sig om förklarliga misstag eller medvetna felskrivningar...Hur som helst TS så skall du inte vara orolig för att hamna i fängelse på grund av detta, för det kommer du inte... Lycka till..
  • Anonym (utredare)

Du har fel. Om böter finns i staffskalan skall det framgå.

Vad vet duom min utbildning? Om du är jurist undrar jag vat du läst? tydligen inte där jag läste? för att jobba som utredare så behöver man ej vara polis, men helst jurist......

Anonym (jurist) skrev 2008-12-14 09:43:15 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-12-13 23:28:56 följande:
    Eftersom du inte är polis eller jurist är du ursäktad för att du feltolkat lagtexten men ovan nämnda formulering betyder att skalan börjar med böter och att maxstraffet är fängelse två år.om påföljden sklle vara endast fängelse skulle formuleringen vara tex "dömes för ++ till fängele i lägst sex månader och högst sex år"... Då har man satt en lägsta gräns för fängelsestraffet, finns ingen sådan lägsta gräns börjar skalan på böter...Förstår att man kan ta fel men tycker inte du ska skriva i en tråd om du inte kan området, TS tycker säkert att det är en stor grej i hennes liv och är inte hjälpt av att du skriver saker som är felaktiga...
  • Anonym (utredare)

För att åtalas för bedrägligt beteende är gränsen samma som för snatteri; 800 kr (praxis finns på det)

Anonym skrev 2008-12-14 17:22:56 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-12-14 09:43:15 följande:
    Jag håller helt med om att ts inte riskerar att hamna i fängelse för detta.Men jag måste påpeka att du har helt fel i det du skriver angående hur man utläser straffskalor.Börjar straffskalan på fängelse innebär det att straffskalan löper från lägst 14 dagars fängelse.Ingår böter i straffskalan ska det uttryckligen finnas med i straffskalan.Då ser det alltså t ex ut som i nedanstående paragraf för det ringa fallet av bedrägeri, nämligen bedrägligt beteende, där straffskalan löper mellan böter och 6 månaders fängelse:BrB 9 kap 2 § "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader."Om man utger sig för att vara jurist när man diskuterar juridiska spörsmål är det än viktigare att ha rätt i det man påstår.
  • Anonym (utredare)

Gränen går vid 800 vid båda. Det är en räns som används i praktiken. Vid snatter "tittar mean inte enbart värdegränsen" heller...... går du in i en butik med en väska som har aluminiumfolie på insidan och du har en avbitartång så åtalas du garanterat för stöld även om et vär en vara för 500 kr...... men det är vääääldigt tekniskt och vääääääldigt OT

Anonym skrev 2008-12-14 19:53:50 följande:
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-14 19:48:54 följande:
    För att åtalas kanske men för att dömas för ett brott så tittar man inte enbart på värdegränsen. Enligt förarbetena torde värdegränsen för bedrägligt beteende i praxis ligga högre än gränsen mellan snatteri och stöld. Dock kanske inte så väldigt mycket över.
  • Anonym (utredare)
    jag kommer liiiite tidige i kedjan. Jag utreder brotten och lämnar snällt över ett färdigt material till åklagaren.....
    Kloss skrev 2008-12-14 20:16:06 följande:
    Till Advokaten och åklagaren:(anonym jurist och utredare)Kan ni inte hänvisa till ett rättfall så man kan ta ställning till vem av er som har rätt.Är det inte så man löser tvister..? *LER*"Hovrättspresident" Kloss
  • Anonym (utredare)

Att svänga sig med fina ord brukar imponera Lagkommentaren används självklart. Men att ha den disukssion här om det här väääldigt OT och att grotta in sig på springnotor från krogen och taxi mm som kan/är inte bedrägligt beteende vid en viss gräns eller inte är inte något som tråden bör innehålla...... Men vi man impa så bör man självklart hänvisa till pejudukat, doktrion och propositioner.......

Kloss skrev 2008-12-14 20:27:41 följande:
    Anonym:Du verkar ju veta vad du talar om.Själv har jag ingen erfarenhet av mål där fängelsestraff förekommer. Vad sysslar du med och är det då med juridik..?
  • Anonym (utredare)

uppenbarligen kan du läsa vad jag skriver då du hela tiden kommenterar det.

Kloss skrev 2008-12-14 21:30:10 följande:
    Att kunna stava rätt imponerar ju ...!! Eller uppgradera ditt tangentbord så vi kan läsa.*LER*
  • Anonym (utredare)

torde ligga lägre? och vilken upplaga av Jareborg är det du citerar?

Anonym skrev 2008-12-14 21:47:00 följande:
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-14 21:20:25 följande:
    Jag är inte ett dugg intresserad av att imponera på vare sig dig eller någon annan. Enda orsaken till min kommentar var att jag ansåg att det du skrev inte var helt korrekt. Precis på samma sätt som du kommenterat uttalanden som du ansett vara inkorrekta. Om du känner dig trampad på tårna beklagar jag det eftersom det inte var mitt syfte. Kloss efterlyste rättsfall där det framgår att värdegränsen mellan bedrägeri och bedrägligt beteende ligger högre än värdegränsen mellan stöld och snatteri. Detta har t ex kommenterats i följande rättsfall rörande bedrägligt beteende (BrB 9 kap 2 §) som finns tillgängliga på nätet:lagen.nu/dom/rh/1994:96"Fråga uppkommer om brottet med hänsyn till vad som stadgas i 9 kap. 2 § 1 st brottsbalken om skadans omfattning och övriga omständigheter är att bedöma som ringa.Viss vägledning vad gäller värdegränsen för skadans omfattning kan hämtas från den värdegräns som utvecklats mellan stöld och snatteri. Enligt vad som uttalas i doktrinen torde dock denna värdegräns ligga lägre än värdegränsen mellan bedrägligt beteende och bedrägeri (Jareborg, Brotten II, s. 225)"Eller t ex detta fall:lagen.nu/dom/rh/1993:143"Hovrätten anser därför inte att de bötespåföljder för snatteri och den gränsdragning mellan snatteri och stöld som utvecklats i praxis vid tillgreppsbrott med utgångspunkt i det tillgripnas värde schablonmässigt bör tillämpas vid brott av här aktuellt slag."
Svar på tråden Hjälp! Jag kommer säkert hamna i fängelse!!!