du kan inte åtalas för bedrägeri om du "försummat" Bedräri är ett UPPSTS-brott!!!! Bidragsfusk-lage trädde i kraft juli 07 om du försummat INNAN dess så kan det endast vra frågan om bedrägeri, men det faller påuppsåtet oh är därmed ej brottsligt ochdu blir bara återbetalninsskyldig.
OM någon dömsför bedrägeri eller ej har meduppsåtet at göra. KAn räten styrka uppsåt så döms man. Samma gäller för alla uppsåtsbrott. HAr du upsåt att döda dms du för mrd. Saknas det faktiska uppsåtet kan du dömas för dråp, saknas det rekvisit fr dråp och du har varit tex grvot oaksam kan du dömas för vållande till annans död.....Dessa olia "steg" saknas vid bedrägeri. Det är antingen eller.....
Anonym (dum) skrev 2008-12-12 22:36:13 följande:
Idag fick jag brev från Åklagarmyndigheten att åtal ej väcks för bedrägeri, då uppsåt ej kan bevisas. Jag blir inte ens åtalad för försummelse. Allt är nedlagt. De förstod att jag är dum... Är så skönt! Jag blir bara återbetalningsskyldig. Puh!Därför blir jag förvånad över denna tråd + en annan liknande med en tjej som faktiskt blev dömd och fick villkorlig dom och böter, och det var en mindre förseelse än denna. Men som sagt, de verkade förstå min förklaring.