Tips på att lura i mina barn grönsaker tas gärna imot!
Morötter i köttfärssåsen och broccili i potatismoset är det jag har men sedan är det stopp.
Har ni några bra tips?
Morötter i köttfärssåsen och broccili i potatismoset är det jag har men sedan är det stopp.
Har ni några bra tips?
Jag brukar riva ner massa olika grönsaker i tex köttgryter,köttfäersås,pajer mm
tok mixa lite blandande grönsaker som du kokat klart innan, med vätska: buljong, mjölk etc
lättare om man gör det med större portioner o sen fryser in i mindre portioner.
ta sen en sk: tokmixad port med annan mat o blanda.
så det blir samma konsistens.
Låt dom själva vara med och fixa en grönsakstallrik med paprika, gurka och annat gott. Då blir det roligare att äta.
Stoppa frysta ärtor i en tom tablettask.
Kul att pilla upp ärtor (bra för finmotoriken).
Gör nån god dipp till grönsakerna!
Tack för alla bra tips! Provat det här med delaktigheten men bara morötter och gurka som går i
Du behöver inte lura dom..fast det beror ju på hur gamla dom är.
Är dom typ 3-7 år så handlar allt om uppmuntran. Utmana dom att äta en enda grönsak och gör en jättestor grej utav det! Se glad och uppmuntrande ut och säg "Jag tror absolut INTE att du skulle kunna äta en grönsak! Kan du verkligen det!? :O "
Och om en grönsak slinker ner så ser du alldeles chockad ut och applåderar och gör allt möjligt för att berömma barnet. Gör nästan en fest utav det och säg att du kan inte förstå i dina vildaste drömmar att han/hon åkt grönsaken
Då blir barnet jättestolt och glad Tro mig, det funkar om man uppmuntrar barnet MASSOR!