• Snossan

Tips på att lura i mina barn grönsaker tas gärna imot!

Morötter i köttfärssåsen och broccili i potatismoset är det jag har men sedan är det stopp.

Har ni några bra tips?

• Svar på tråden Tips på att lura i mina barn grönsaker tas gärna imot!
  • fam sandström

Jag brukar riva ner massa olika grönsaker i tex köttgryter,köttfäersås,pajer mm

Snart är det jul =)
  • fryxan

tok mixa lite blandande grönsaker som du kokat klart innan, med vätska: buljong, mjölk etc
    lättare om man gör det med större portioner o sen fryser in i mindre portioner.
    ta sen en sk: tokmixad port med annan mat o blanda.
    så det blir samma konsistens.

• danitra

Låt dom själva vara med och fixa en grönsakstallrik med paprika, gurka och annat gott. Då blir det roligare att äta.

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Odetta
    danitra skrev 2008-12-10 02:03:11 följande:
    Låt dom själva vara med och fixa en grönsakstallrik med paprika, gurka och annat gott. Då blir det roligare att äta.
    presis vad jag ville skriva när jag öppnade den här tråden
    Jag tror också att om barn får vara med och själva fixa lite med maten så blir den roligare att äta. Så låt dem välja grönsak och göra den ätfärdig (skölja av, kanske till och med skära i bitar om barnet är gammalt nog, slänga in i grytan/kastrullen osv)
    Och roliga former förresten! Man kan ju skära till grönsaker i roliga former också, då blir dem också roligare att äta
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Lady Dahmer
    servera grönsakerna som mellanmål istället för till maten.ha alltid en skål med morötter eller paprika eller annat framme som snacks. puréa grönsaker och häv i maten.gör barnen delaktiga t.ex i affären "kan du gå och välja ut tre tomater som vi ska ha till maten" osv
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • La Lola

Stoppa frysta ärtor i en tom tablettask.

Kul att pilla upp ärtor (bra för finmotoriken).

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • TipTop86

Gör nån god dipp till grönsakerna!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Snossan

Tack för alla bra tips! Provat det här med delaktigheten men bara morötter och gurka som går i

• Bevabus

Du behöver inte lura dom..fast det beror ju på hur gamla dom är.
    Är dom typ 3-7 år så handlar allt om uppmuntran. Utmana dom att äta en enda grönsak och gör en jättestor grej utav det! Se glad och uppmuntrande ut och säg "Jag tror absolut INTE att du skulle kunna äta en grönsak! Kan du verkligen det!? :O "
    Och om en grönsak slinker ner så ser du alldeles chockad ut och applåderar och gör allt möjligt för att berömma barnet. Gör nästan en fest utav det och säg att du kan inte förstå i dina vildaste drömmar att han/hon åkt grönsaken

Då blir barnet jättestolt och glad Tro mig, det funkar om man uppmuntrar barnet MASSOR!

• Snossan
    Bevabus skrev 2008-12-11 06:52:57 följande:
    Du behöver inte lura dom..fast det beror ju på hur gamla dom är. Är dom typ 3-7 år så handlar allt om uppmuntran. Utmana dom att äta en enda grönsak och gör en jättestor grej utav det! Se glad och uppmuntrande ut och säg "Jag tror absolut INTE att du skulle kunna äta en grönsak! Kan du verkligen det!? :O "Och om en grönsak slinker ner så ser du alldeles chockad ut och applåderar och gör allt möjligt för att berömma barnet. Gör nästan en fest utav det och säg att du kan inte förstå i dina vildaste drömmar att han/hon åkt grönsaken Då blir barnet jättestolt och glad Tro mig, det funkar om man uppmuntrar barnet MASSOR!
    Jo, funkar en gång sedan tvär vägran när man vet hur "äckligt" det är.. inte ens tomat.

Så det är lura som gäller
Svar på tråden Tips på att lura i mina barn grönsaker tas gärna imot!