• Anonym (Glugg.)

Porslinsfasader på framtänderna.

Mina tänder har alltid varit min svaga punkt.
    Första gången jag började skämmas för dem (som jag minns alltså, kan ju ha varit tidigare med) var jag nio-tio något.
    Nu är jag 28.

Jag har mått så dåligt över mina tänder att jag inte ens klarat av att gå till tandläkaren, nu har jag äntligen efter tio år tagit mod till mig och börjat fixa dem, en del som ska göras och dyrt blir det men ÄNTLIGEN är jag på gång.

Mitt största problem är dock att jag har en glugg mellan framtänderna. Har blivit retad hela livet (inte ofta, men av ett fåtal och det har satt sig djupt).
    Var jag än varit, vart jag än flyttat så har det alltid funnits NÅGON plågoande där.

Nu har det gått så långt att jag inte klarar av att träffa folk, jag håller mig hemma. Vill inte prata med folk för jag skäms för mina tänder, kan inte le.

Min tandläkare tycker inte alls att jag ska göra porslinsfasader, utan bara jämna till framtänderna lite så blir de fina.
    Jag vill inte ha kvar min glugg!! Jag hatar den, hela mitt liv förstörs av den där jävla gluggen!

Nu till saken:
    Är det någon som haft samma problem som mig, som gjort porslinsfasader?
    Mina tänder i övrigt är fina (bara det som behövs lagas blir klart) så det är bara de två främsta framtänderna jag vill sätta fasad på.

Hur funkar det, vad kostar det på ett ungefär?
    Min TL sa ca 12000:- för båda tänderna, är det en rimlig uppskattning?
    Hur blir det färgmässigt jämfört med de andra tänderna?
    Tror jag ska bleka dem lite också, men vill inte bleka för mycket så det blir onaturligt.

Jag vill veta allt!

• Svar på tråden Porslinsfasader på framtänderna.
  • Anonym (Glugg.)

Anonym (!) skrev 2008-12-10 09:38:02 följande:

Dom slipar bort din emalj, och den kan aldrig återskapas. Det är därför vanliga tandläkare avråder personer friska tänder att göra det. Vad gäller färgen har jag gjort en porslinstand efter en olycka. Dom hade då en enorm "nagellackskarta" med olika färger.
    Okej.
    Ja, det där med emaljen kan jag ta, gör vad som helst för att bli av med den där j-vla gluggen.

Hur är det med färgskillnader efter ett par år då?
    Porslinet ändrar inte färg antar jag men det gör ju riktiga tänder..

Fast det kanske går att bleka till om det syns för mycket?

Det är ju som sagt var bara två tänder det handlar om, resten kan jag leva med. Men det vore kanske inte så kul om framtänderna var helt annan färg än övriga.

Tack snälla ni för svar förresten!
  • Anonym (Glugg.)

Vallie skrev 2008-12-10 09:40:11 följande:

på mig slipade de ner massor, blev en liten stump kvar bara.jag tycker 12000:- låter mycket, men jag kan ha fel då jag gjorde så mycket mer och bitt kostade betydligt mycket mer.Varför kan inte din tandläkare fixa det? jag går också privat och det var min tandläkare som gjorde allt.Det där med blekningen tror jag är en smaksak. jag satte först in fasaden och blekte de andra sen. Fick en skena och medel av tandläkaren och så blekte jag det hemma. blev jättebra men inte jättestor skillnad mot innan, mer att det blev jämnare.borde ju gå att ringa runt till tandläkare och få en konsultation och prisuppfattning. så kan du kolla olika och se vd de säger. Jag är i alla fall jättenöjd!
    Vet faktiskt inte varför de inte gör det..
    Och frågan är så pass känslig för mig (löjligt jag vet, men det är verkligen en grej som förstör hela mitt liv) så jag minns inte riktigt vad hon sa. Mer än att hon skulle skicka en remiss..

Trodde att "vanliga" tandläkare inte gjorde det utan att man var tvungen att gå till någon expert eller så eftersom hon sa remiss..
  • Anonym (Glugg.)

Anonym (!) skrev 2008-12-10 09:40:39 följande:

Anonym (Glugg.) skrev 2008-12-10 09:34:59 följande:
    Verkar som porslinsfasader också kan lossna. En känd person som tappat porslinsfasaden, flera ggr, och också pratat om det är Carola. Under verkade hon bara ha en "tagg" kvar av sin äkta tand. Sett det på bild.
    Jo, de går väl att bita sönder eller så, så att de lossnar/går av precis som man kan bita sönder en vanlig tand skulle jag tro..
    Men enligt min tandläkare är kompositen ÄNNU känsligare..
  • Anonym (Glugg.)

CoolaSuperMamsen skrev 2008-12-10 09:41:12 följande:

jag har porslinsfasader på bägge framtänderna! jag hade problem med att det var fläckar på dem de var jätte fula hade problem att le i skolan, tandl hade försökt slipa dem och lagt på plast vilket gjorde att det såg ännu mer förjävligt ut. dessa fläckar berodde troligen på gammal skada på mjölktänderna eller en viss pencilin som jag fick som barn.men det var min tandl som fixade allt jag hann få de nya fasaderna innan jag fyllt 20 så jag slapp betala men priset är ca 6000kr per tand, jag är väldigt glad för mina framtänder de har exKT Samma form som de gammla bara att de är fläckfria och fina.gluggen kan de fixa till då de gjuter av de gammla tänderna.
    Det skiljer inget i färg mot de övriga när det gått några år då?
  • CoolaSuperMamsen

jag fick gå runt med två vassa vampyr framtänder i två dar innan jag fick fasaderna dit satta mina har hållt fint är snart 26 år det tandl sa var att om de lossnar så är det ett dåligt jobb de ska inte bara kunna lossna men de skulle kunna behövas byta var 10 år pga missfärgningar men det borde ju räcka med blekning tycker jag??

stolt mamma till snart 4 flickor och en liten änglapojke,
  • CoolaSuperMamsen
    Anonym (Glugg.) skrev 2008-12-10 09:44:59 följande:
    CoolaSuperMamsen skrev 2008-12-10 09:41:12 följande: Det skiljer inget i färg mot de övriga när det gått några år då?
    nej jag tycker inte det  jag fick ju tänder som skulle matscha min egen ordinarie färg.
    stolt mamma till snart 4 flickor och en liten änglapojke,
  • Anonym (Glugg.)

CoolaSuperMamsen skrev 2008-12-10 09:46:48 följande:

jag fick gå runt med två vassa vampyr framtänder i två dar innan jag fick fasaderna dit satta mina har hållt fint är snart 26 år det tandl sa var att om de lossnar så är det ett dåligt jobb de ska inte bara kunna lossna men de skulle kunna behövas byta var 10 år pga missfärgningar men det borde ju räcka med blekning tycker jag??
    Men om man bleker de övriga tänderna, kan man vara säker på att få samma nyans som porslinet då?

Fick du gå runt med stumparna?! Fick du inget tillfälligt för att dölja dem?
  • Vallie

färgmässigt så är det väl så att man får bleka regelbundet. jag gjorde mina tänder för kanske 7 år sen och har bara blekt precis när jag fick dem.

Min tandläkare har sagt att jag ska vara försiktig med att äta t.ex äpple och sånt där man sätter ner framtänderna och typ bryter bort bitar som man kan göra när man äter hela äpplen, så det aktar jag mig för. jag har inte haft några problem alls.

hur funkar det om du skulle ringa till tandläkare? är det jobbigt också? då kan du ju ta reda på om de gör detta själva och ev kostnad.
    vart bor du?

• Anonym (Glugg.)

Vallie skrev 2008-12-10 09:50:06 följande:

färgmässigt så är det väl så att man får bleka regelbundet. jag gjorde mina tänder för kanske 7 år sen och har bara blekt precis när jag fick dem.Min tandläkare har sagt att jag ska vara försiktig med att äta t.ex äpple och sånt där man sätter ner framtänderna och typ bryter bort bitar som man kan göra när man äter hela äpplen, så det aktar jag mig för. jag har inte haft några problem alls.hur funkar det om du skulle ringa till tandläkare? är det jobbigt också? då kan du ju ta reda på om de gör detta själva och ev kostnad.vart bor du?
    Okej, det där med äpplen är ju jättebra att veta, sånt man inte tänker på annars kanske.

Bor i Jämtland.
    Har haft problem att ens kontakta en tandläkare men nu sen jag började gå och fixa de övriga så känns det lite bättre.
    Har hittat en klinik här som enligt hemsidan gör porslinsfasader och tänkte försöka ringa dem nu och se vad de säger.

Vill kolla runt lite först så jag får lite erfarenheter och tips och råd och förhoppningsvis kommer på vad det är jag vill veta. Annars brukar jag komma på sånt när jag lagt på redan.
  • Anonym (!)

För ett tag sen kunde man se bilder på Katie Holmes le med nedslipade tandstumpar, så antagligen blir det så när man är på g att byta. Jag har aldrig märkt färgskillnad på min porslinstand och dom andra, visserligen sitter den inte mitt fram. Tandblekning biter inte på konstgjort material, jag har gjort hemmablekningar men skillnaden blir ju inte så total.

Svar på tråden Porslinsfasader på framtänderna.