• Skrållan med 3

10-åring utan mobiltelefon - finns det fler???

Vår dotter fyller 10 snart och hon är nästan den enda i klassen som inte har mobiltelefon. Har era 9-10-åringar mobiltelefon?

Jag upplever att vår dotter är omtyckt av sina klasskompisar, men hon är ändå mycket ensam. Det är nästan aldrig någon i klassen som ringer och frågar om hon vill leka. Hon leker eg. bara med grannflickan någon gång per månad. Det är kanske en dum fråga, men tror ni att hennes "brist på mobiltelefon" bidrar till hennes ensamhet. Hon berättar att de andra i klassen SMS:ar till varandra på fritiden och kollar läget med varandra.

Usch, jag tycker det känns som en skitdum fråga, men jag måste ändå ventilera detta. Hur resonerar ni? Vi tycker inte att hon har behov av en mobiltelefon. Hon har inte börjat cykla själv till skolan och är på fritids på eftermiddagarna.

• Svar på tråden 10-åring utan mobiltelefon - finns det fler???
  • stockholmsmamman

Jag gillar det inte men det är vanligt med mobil i hennes ålder och bara det finns en minimal risk att det KAN störa hennes sociala umgänge tycker jag är skäl nog för er att gå ut och köpa en! Det finns en snygg röd, billig på siba (www.siba.se) för 399kr, kankse en bra julklapp ; )

Min dotter som är 7 (!) ska få den i julklapp, då många av hennes vänner ha det och det är viktigt för mig att hon hänger med i "snacket" och kan ringa mig och fråga om hon får följa med den och den hem osv...

• Honeymother

Jag kan säga att min son är 12 år och han har ingen mobil och han kommer inte få någon heller tills jag anser att han är mogen att ha en. Flera i hans klass har också och det som framgått är att det verkar vara så för många att telefonen blir en leksak istället för något man ringer ifrån. Många av hans kamrater surfar på telefonens internet, laddar hem allsköns bilder och ringsignaler etc. Ett kontantkort på 100 kronor går ju då åt som smr i solsken.

Min son hade en mobil en gång. ag laddade den med 100 kr, men när jag märkte att 70 kronor hade gått åt efter 4 dagar, pga av ovanstående anledning, så tog jag den ifrån honom.

Grupptrycket i dagen skolor är enormt och frestelser för barn är så stora, så min son kommer inte få nån telefon igen förrän han är äldre och kan ta det ansvar som jag ålägger honom. Alla ungar är ju inte likadaa, utan föräldrar måte ju ta beslut om teleon utifrån de förtsättningar som man själv känner att man har. Det finns 10-åringar som är jätteduktiga i att hantera mobiler på rätt sätt och de ska ha telefoner om föräldrarnaanser det...inget tvekan om aken.

Oj vad långt det blev...förlåt!

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • hope77

Min son är 11 år o han har en mobil,han har inge fritids o går hem själv efter skolan,så jag vill gärna att han ringer mig när han går från skolan o att han ringer när han kommer hem. alla i hans klass har en mobil,dom ringer o smsar varandra o byter bilder mm mm jag tycker d är bra att han har en så man alltid kan få tag på honom när han är ute med kompisar,d är ju klart att är de så att alla i din dotters klass har en mobil o alla pratar o smsar till varandra så är d ju klart att hon blir utanför när hon inte har ngn.

• Okaa san

min lillebror på 11 år fick sin mobil när han var 8 år. han var mycke tute och lekte på gården med sina kompisar, och man vill inte leta upp han innan maten hela tiden så han fick en.

Life i fragile
  • busgrodan

min dotter kommer inte få nån mobil i tio års åldern, känner inte att det finns behov av det, jag fick självmin första mobil när jag var 17 och jag klarade mig ändå.

• Okaa san

men tiderna ser liite mer annorlunda ut nu..!

busgrodan skrev 2008-12-10 12:21:52 följande:
    min dotter kommer inte få nån mobil i tio års åldern, känner inte att det finns behov av det, jag fick självmin första mobil när jag var 17 och jag klarade mig ändå.
    Life i fragile
  • moonbee

Helt spontant så håller jag med busgrodan.

Jag fick min första mobil när jag var 14 el 15.
    Även om utvecklingen går framåt osv osv, så tycker inte jag att man nödvändigtvis behöver skynda på den i vissa avseenden.
    Barn måste få vara barn, man ska inte ta ner tonåren till barnen.

Sen får ju folk säga vad dem tycker o tänker, alla har ju rätt till en åsikt, men d e också faktum att mobiltelefoner ger strålning, vilket kanske e dumt att skynda på, vad vet jag.

• humlan73

Mina barn har haft mobil sen dom var 8 år , det har varit kanonbra, man kan få tag på dom när man vill, dom kan ringa om det händer nått om dom e ute , i detta samhälle händer det så mycket skit så jag tycker det är en trygghet att dom har en mobil.

• helena o jesper

hej..min dotter fyller 7snart o hon får ingen mobil förrän ja känner att det e dags.. ja fick min första när ja va typ 13-14år.. medans dagens barn får typ  sin vid 6år, känner en som har en o han e bara 6år.... min dotter när hon får en får hon en enkel telefon inte med massa knappar o massa knep o knåp, ...

• stockholmsmamman

Men hörrni, tiderna ser faktiskt annorlunda ut nu än när vi var små, och vems behov ska egentligen få styra? Om barnen blir utanför kompisgänget för att mamma "tycker" att det är för tidigt med mobil så ligger väl i alla fall prioriteringen lite fel?! Vem är det som får leva med utanförskapet dagligen? Mamman eller barnet?

Dessutom kan man ju ladda kortet med så mycket pengar som får gå åt och ha inbördes restrektioner, det behöver ju inte kompisarna veta, huvudsaken är att just ditt barn går att bli nådd av de andra barnen och hänger med i utvceklingen, annars hamnar de snart utanför och fundera på hur det står sig mot argumentet "mig som det inte drabbar - tycker..."

• ebben

tycker gott en 10 åring kan få ha mobil!
    tror förvisso inte att det borde bidra till ensamhet? men vad vet vi? kanske är det så idag!? Så varför utmana ödet...
    Min dotter var väldigt mycket till kompisar efter skolan o på träningar hit o dit,o jag har tyckt det varit bra att hon haft mobil! alltid kunna nås.Hon hade mobil rätt tidigt...i alla fall innan 10år!men okej,är de inte borta så mycket känns det kanske mer "onödigt".

• Trollsaga

Min son blir 12 år idag
    Han vill inte ha någon mobil, han tycker att kompisarna kan ringa hem på vanliga telefonen om de vill nåt eller snakca ihop sej i skolan.
    Jag har datorn och tv-spelet och vill inte ha något att spela på i skolan ...Jag hinner väl med en mobil sen...
    så tycker vår kille..
    SKÖÖÖNT Tykcer jag som mamma

• ninmid

Tycker också att det kanske kan vara en bra julklapp till henne?

Min son fick en i julklapp förra julen när han var 6. Fast av en släkting, vi hade köpt den här julen om han inte fått en då.
  • Merikarvia

Våra barn har varit mellan 11 och 12 när dom fått egen mobil. behovet har inte funnits tidigare. Har en 10 åring nu som jag funderar att skaffa ett refill kort till. Han kommer att få ta över en äldre fungerande telefon och vill han ha en bättre får han spara till en, det har hans stora syskon fått gjort.

Svar på tråden 10-åring utan mobiltelefon - finns det fler???