• Tyche82

    Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?

    Jag undrar om ni som är vegetarianer FÖRBJUDER era barn att äta kött.


    Med barn tänker jag mig nu mindre barn och som är nyfikna och vill smaka kött.
    ♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?
  • Saniis

    Både jag och min sambo är vegetarianer, vi har dock inga barn än. När vi får barn så kommer vi inte servera kött hemma och vi kommer att se till att barnet får vegetarisk mat på förskolan. Men om barnet vill så får det givetvis smaka kött på förskolan.

  • mludvigs

    Jag är lakto-ovo vegetarian på grund av ledbesvär sedan 15 år tillbaka. Både min man och mitt äldsta barn äter kött/fisk och annat och så kommer även yngsta göra när det blir dags för det.

  • tinagren
    Svar på #1
    tycker det är elakt att inte låta barnen äta kött...det är väl inte deras fel att föräldrarna är vegetarianer? Kött är nyttigt, varför ta bort det från barnens kost? Konstigt!
  • Jennie med ie

    Nej, det gör jag inte. Men jag tillagar eller serverar det inte till honom.... Nu är min man, sonens pappa, inte vegetarian så därmed är det inget konstigt att det äts kött i vårt hem. Men hade vi båda varit vegetarianer av samma skäl som jag så hade nog sonen inte fått äta kött tills han var stor nog att själv ta ställning för det.

  • cavat

    Tinagren: Är kött egentligen så himla nyttigt? Tycker det är larmrapporter stup i kvarten om farligheter som dyker upp i köttet ni serverar era barn, dessutom är det en massa skräp tillsatt i tex korv. Jag tycker jag är snäll mot mina barn som ser till att de får den bästa maten jag kan finna, så giftfri och galna kosjuk fri som möjligt.

    Jag har gjort ett val åt mina barn genom att inte låta dem äta kött, valet kan de sedan ändra när de blir större. Andra väljer att döpa sina barn i kyrkan och därmed låta dem bli medlemmar i det kristna samfundet, får bebisen själv välja? Som förälder tar man beslut åt sina små barn dagligen, alla beslut är inte populära varesig av barnet eller omgivningen. Men som förälder kan du bara följa ditt hjärta och tänka på att du vill ditt barns bästa.

  • Jennie med ie

    cavat skrev 2008-12-10 11:43:39 följande:


    Jag har gjort ett val åt mina barn genom att inte låta dem äta kött, valet kan de sedan ändra när de blir större. Andra väljer att döpa sina barn i kyrkan och därmed låta dem bli medlemmar i det kristna samfundet, får bebisen själv välja? Som förälder tar man beslut åt sina små barn dagligen, alla beslut är inte populära varesig av barnet eller omgivningen. Men som förälder kan du bara följa ditt hjärta och tänka på att du vill ditt barns bästa.
    Ja alltså jag skulle tycka det vore betydligt mer märkligt om föräldrarna låtit sina små barn, utan möjlighet att ta ställning själv, äta sånt som man själv anser helt fel att äta ö h t...
  • Saniis

    Tinagren: Skulle precis svara dig, då jag såg att cavat redan tagit upp allt jag ville säga.

    Föräldrar tar beslut åt sina barn hela tiden. Säkerligen du också.

  • Pess

    Självklart inte. Det är mitt val att inte äta kött. Min dotter får gör adet valet själv när hon blir tillräckligt stor. Tills dess äter hon en allsidig kost med både kött och grönsaker.

  • Ezder

    Svarade "ibland".

    Min man och jag är båda veganer och ingenting annat kommer att serveras i vårt hem (om det inte skulle bli nödvändigt p g a allergi, att han vägrar vegetabiliskt omega 3 eller så, men det är en annan sak, man får ju ha sunt förnuft). Kommer också att se till att han får äta veganskt på dagis och i skolan, matlådor hemifrån om så krävs.

    När han blir stor nog att förstå vad kött, ägg och komjölk är får han självklart ta ställning själv, och äta kött t ex hos kompisar, i skolan eller på restaurang om han vill. Men tills dess känns det naturligt att han äter det vi äter, och att vi inte tvingar på honom kött. Att ha blivit tvingad att äta kött som liten är ett dåligt samvete som man aldrig blir av med om man sedan väljer att bli vegetarian. Detta gäller inte åt andra hållet.

Svar på tråden Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?