• Pansarhamster

Kastrering av hanhund..?! Erfarenheter?

Jag har två dvärgpinscherkillar på 2 och 4 år. De fungerar finfint men har problem med lillen.

På promenader bli han ibland helt fokuserad på marken, nosar, vädrar och kutar runt. Blir uppenbart stressad av lukter. Är också okontaktbar för träning när han blir sådär. Revirmarkerar även inne hos folk och även hemma hos oss om det varit någon på besök.

Har därför kontaktat en hundpsykolog för hjälp och denne har konstaterat att hunden är övermaskulin.

Okej, fine. Har beslutat att prova kastrering på honom. Tillfällig kastrering med chip som sitter verkar i sex månader för att se om det hjälper.

Vill absolut inte kastrera med operation men vad är alternativet? Har alltid varit emot kastration men hunden mår inte bra av det här.

Har bokat tid hos veterinären idag för att sätta in chipet... Jag är superorolig att det ska hända min lilla kille något!

Tänkte därför kolla med er om någon av er har erfarenhet av kastrering med chip?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 22:56
    Så nu är lillkillen kastrerad med chipet. Ännu inga svullnader eller problem med implantatet.

Vi väntar med spänning på resultatet. :-S

• Svar på tråden Kastrering av hanhund..?! Erfarenheter?
  • Pansarhamster

Hej!

Jag vill inte kastrera med operation med en gång utan att kolla hur han reagerar på sänkt testosteron genom chipet. Operationen är ju omöjlig att göra ogjord medan chipet är övergående.

Hundpsykolog och veterinären rekomenderade chipet så jag kör på det först iaf.

Och sedan är jag så himla orolig över operationen... Eller för insättandet av chipet öht idag. Fan, blir så blödig när det rör hundarna.

Ingen som har erfarenhet av chip?

• Jassse

Funderar på att sätta in sånt chip med kan du inte skriva hur det går för er?

• stjärnströssel

har hnddagis..alla hanar är kastrerade..ca 15 st.
    Kanon.
    gör det ordentligt dirrekt...chipet är ok..men det bästa är att kastrera..
    lika som man gör på katter o hästar..dom förändras inte så mycket..blir keligare o lekfullare o mera matglada, pälsen kan ev på vissa bli lite förändrad, lockig el lite matt..men det är på vissa.

Lycka till o det kommer gå fin fint!

Bakelser är oxå mat
  • Pansarhamster

Veterinären sa att chipet kostar runt 1 300 kr (tror jag) och sedan tillkommer veterinäravgift för hans arbete. Är dock inte alls säker på priset för det var sambon som bokade tiden.

DecemberBebis, varför funderar du på chip? Har ni några speciella problem med hunden?

• Zanna83

Jag kastrerade min hane i våras pga att han revirmarkerade inne överallt och var lite väl galen i grannens tik när denna löpte. Han varken åt eller sov under ett par veckor... Det dåliga beteendet har försvunnit men i övrigt är han precis som innan. Var det bästa jag har gjort. Ingreppet gick fort och han hade inte ont efteråt heller vad jag märkte av. Lekte och busade som vanligt direkt.

• Pansarhamster

Puh, skönt att höra om lyckade fall!

Zanna83, inga konstiga beteendeförändrignar i övrigt? Det jag är mest rädd för är väl personlighetsförändringar eller så...

• köttbullelydnad

Vi kastrationschipade Ola i början av året för att tagga ner honom gentemot löptikarna. Håller ju i ca 6 månader, give or take från hund till hund.
    I början märktes ingenting mer än allt positivt som man ju vill ha, gladare, bättre kontakt, inget "snortande" av marken, etc, etc. Men efter ett tag började Ola klia sig vid beröring/belastning av halsen. I början av juni var det såpass att vi åkte in för utredning av det - det visade sig vara allergi. En helt frisk och sund hund innan chipet sattes in.
    Efter att vi fått veta vad det är han drabbats av och fått medicin för det, har jag fått kontakt med andra hundägare (både här i "byn" och runt om i landet) som råkat ut för exakt samma sak efter att deras hundar chipkastrerats, även det friska hundar innan. Vi har även fått veta av ett flertal veterinärer (oberoende av varann då vi ringt runt och kollat) att man inte riktigt vet vad det här chipet kan orsaka. 7 av 8 veterinärer sa direkt och öppet att Olas allergi kan ha orsakats av detta.

Så innan ni använder er av den typen av kastration - kolla upp det noga!

Svar på tråden Kastrering av hanhund..?! Erfarenheter?