• torpinvent

Återställa airbag??

Hejsan

I onsdags förra veckan köpte jag en Saab 9-5 kombi som jag lyckades volta med i söndags.
    Nu har min pojkvänn fått för sig att försöka laga bilen då jag bara hade halvförsäkring och inte får ut något för bilen. Han pratar om att airbagen blir det dyraste att laga.

Är det någon som vet vad det kan kosta att återställa en utlöst airbag?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Återställa airbag??
  • Izzo

Skulle nog låta en autoriserad verksad laga just air bagen för om det händer igen och den är fel installerad så kan det gå illa för dig och inte får ut nått alls på försäkringen.

• 1 och 1 är 3
    torpinvent skrev 2008-12-10 11:27:30 följande:
    HejsanI onsdags förra veckan köpte jag en Saab 9-5 kombi som jag lyckades volta med i söndags. Nu har min pojkvänn fått för sig att försöka laga bilen då jag bara hade halvförsäkring och inte får ut något för bilen. Han pratar om att airbagen blir det dyraste att laga. Är det någon som vet vad det kan kosta att återställa en utlöst airbag?Tack på förhand!
    En bils om legat på taket e omöjlig att få bra igen... De e ingen verkstad som ger sej på de så de blir ett stort projekt din pojkvän tar tag i.....
  • torpinvent

ja ett projekt det blir det. Men taket har klarat sig då jag lyckades volta på nosen, diket var väldigt stort. Ett par repor är allt som syns. Sen är det fronten,lycktor, en bakdörr,skärmar som måste slås ut och den där airbagen. Många säger att det kan kosta runt 10 000 för airbagen, medan andra säger 2000 :s

• 1 och 1 är 3
    torpinvent skrev 2008-12-10 11:42:38 följande:
    ja ett projekt det blir det. Men taket har klarat sig då jag lyckades volta på nosen, diket var väldigt stort. Ett par repor är allt som syns. Sen är det fronten,lycktor, en bakdörr,skärmar som måste slås ut och den där airbagen. Många säger att det kan kosta runt 10 000 för airbagen, medan andra säger 2000 :s
    All koppla ur en airbag kostar 1000, 2000 så att återställa en borde ju kosta betydligt mer... men som någon annan skrev, jag hade låtit en verkstad göra de!
  • Trocadero

Varför måste du ha airbag då? Det går ju att ta bort den helt och hållet.

• Trocadero

Hoppas att det gick bra med dig förresten, inte så trevligt att volta.

• Jaccan

Är ni säkra på att bilen inte blev ramsne av smällen? Isåfall är det mer än att bara slå ut lite skrämar här och där.

Räkna med iaf 5000kr för en ny airbag. Det verkar som din kille vet vad han gör, men iaktag för fan försiktighet med airbagen.
    Tänk på att ha systemet strömlöst osv..

Sprängkraften i en sån kan jämföras med en handgranat.. På verkstäderna låser man in dessa i sprängsäkra rum om dom inte ska röras på över 24 timmar.

Men som sagt, vet man vad man gör så är det inga problem.

• Gorban

Trocadero skrev 2008-12-10 16:31:57 följande:

Varför måste du ha airbag då? Det går ju att ta bort den helt och hållet.
    Därför att den räddar liv. Dessutom måste bilen har airbag på förarplats om den har ett helbilsgodkännande från EU.
  • Gemini1
    torpinvent skrev 2008-12-10 11:42:38 följande:
    Du verkar ha klarat dig bra iaf, skönt att höra. Hoppas allt löser sig med bilen. Lycka till.
  • Lucaz

Kostar tyvärr 25000:- när en airbag löst ur en kompis fixade precis sin

Svar på tråden Återställa airbag??