Orolig...fästingbett
Nu har Lova haft sin andra fästing på en vecka å jag e sååå orolig för henne. Flera jag känner har blivit sjuka av dem. å ena fick inte ens nån ring....uscha uscha....*rädd*
Nu har Lova haft sin andra fästing på en vecka å jag e sååå orolig för henne. Flera jag känner har blivit sjuka av dem. å ena fick inte ens nån ring....uscha uscha....*rädd*
Min Nea har oxå haft två fästingar denna veckan...men man får hålla koll på där de satt o allmänntillståndet bara-alla får ju fästingar
tvätta med asolsprit noga runt bettet vännen, ring sjukvårdupplyssning, hoppas lillstumpan får skippa ringen, inge kul med fästingar, *urk*
Jag har bara haft 2 fästingar på snart 26 år...å hon har haft 2 på 1 vecka...herregud...å jag ha typ alltid bott på landet å e uppväxt där...=P
lovas
är hon vaccinerad? här måste man vaccinera ungarna och sig själv, kryllar av fästingar, en sommar hade jag helt plötligt haft 12 st, och de va 11 st på en vecka
gissa om att man kände sig som ett fästigbo
kram
Här måste man betala nästans 1000 kr å vaccineras innan säsongen börjar. 3 sprutor sammanlagt. kanske nästa år för nu hjälper inte vaccinet detta år mer...
Så jag får vaccinera henne då...
ja
de tycker jag att du ska göra
min sambos mammas kompis fick festingbett i början på sommarn, hon är redan cancersjuk, hon vart jättedålig!
Min son Tim (10 mån) fick ett fästinbett bakom örat för 4-5 v sen. Orolig till tusen så ringde jag till Barnläkarmottagningen, dom lugnade mig ganska snabbt. När dom är så pass små som Tim så är det väldigt ovanligt att dom blir sjuk, ungefär 97% klarar sig utan att få TBE, Borelia eller hjärnhinneinflamamtion.. Här där vi bor (Nacka) så är visst inte fästingarna så "farliga", det är värre längre ut i skärgården osv.
Så små barn som Tim vaccineras inte heller, barnläkaren tyckte att är det nån som ska vaccineras i familjen så är det vi vuxna, för det är vi såm tål fästinbetten sämre o kan bli riktigt dåliga..o sen är det ju åxo så att vaccinationen skyddar ju inte mot alla 3 ovannämnad sjukdomar, det skyddar bara en av dom..(minns inte nu vilken det är..)
Som sagt, små barn klarar ett fästingbett mkt bättre än vi vuxna.
/Bettan
Ja jag hoppas verkligen de har rätt....vill inte ha henne dålig...