• mexisis

Har du testat kanelvatten för att sätta igång förlossningen? Funkade det?

Hejsan!

Fick ett tips i en tråd att koka 1 liter vatten och blanda i massor av kanel (typ nästan en halv burk). Det ska tydligen kunna hjälpa till att sätta igång förlossningen. Tipset hade nån tjej fått från förlossningen i den stad hon bodde (vet ej var). Har hört om alla möjligt grejer som hallonbladste, färsk ananas, färdknäppen mm men aldrig kanelvatten.
    En tjej i tråden jag är i testade att dricka igår och fick värkar och nu har hon inte synts till så jag misstänker att hon fått sin bebis. Tipsade även en kompis om kanelvattnet i fredags. Hon lät väldigt intresserad. Pratade inte med henne igår så jag vet ju inte om hon drack det, men fick veta idag att hon fått en liten son .

Nu är jag nyfiken på hur många som testat kanelvatten och om det verkar funkat för flera eller om det bara är en slump att dom här två tjejerna fått sina barn i samband med att ha druckit det.
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Svar på tråden Har du testat kanelvatten för att sätta igång förlossningen? Funkade det?
  • mexisis

ingen?

sitter ju och velar ifall jag ska dricka det ikväll eller inte. tänk om det funkar, då blir jag ju skitnervös och börjar tänka att "jag kanske ska vänta till i morgon så jag hinner göra det och det först"
    om jag läst att flera provat och det inte funkat för många skulle jag nog va mindre nervös ju...

• LillYmer

Hörru överdosera inte kanel det är inte så nyttigt. Om kanel satte igång förlossningar så skulle sjukvården spara miljoner på att dra in på värkstimulerande medel osv och skicka hem alla övertidare med en påse kanel.

Tror inte på det där och jag skulle inte dricka det. Kanel innehåller ett giftigt ämne som heter Kumarin och är ofarligt i småmängder. Men tänk på att all koncentrerad kanel ska passera alla dina inre organ och utsätta dom för en massa arbete också. Min lever skulle inte gilla det iaf.

• MrBean

Hej Mexisis!

Jag har inte prövat detta men jag tror att det bara varit tur att det fungerade för dem. Annars borde man ju ha hört talas om det någon gång och jag har aldrig hört det innan. Det vore dock bra om det funkade för jag gick över 21 dagar med min första och det vill jag INTE göra igen. Nu är jag i 36+4 så jag väntar gärna tills efter nyår :)Men är sugen på att testa då jag vet att min kille kommer att bli stor (över 4Kg).
    Vilken vecka är du i?

• mexisis
    LillYmer skrev 2008-12-10 15:44:08 följande:
    Hörru överdosera inte kanel det är inte så nyttigt. Om kanel satte igång förlossningar så skulle sjukvården spara miljoner på att dra in på värkstimulerande medel osv och skicka hem alla övertidare med en påse kanel.Tror inte på det där och jag skulle inte dricka det. Kanel innehåller ett giftigt ämne som heter Kumarin och är ofarligt i småmängder. Men tänk på att all koncentrerad kanel ska passera alla dina inre organ och utsätta dom för en massa arbete också. Min lever skulle inte gilla det iaf.
    det är det jag tänkt på med. visste inte vad det hette det där giftiga ämnet men visste att det innehöll nåt som inte var bra i allt för stora mängder. det märkliga är ju att hon som fick tipset fick det av personalen på förlossningen så om det vore så farligt har de ju begått ett grovt tjänstefel. och om det nu skulle fungera tror jag aldrig vården skulle ta till det som metod för att sätta igång iaf, det anses nog lite för hokus pokus för att godkännas.
    blir osäker på om jag ska våga testa nu när du skrev det där om kumarinet... vill ju så gärna att barnet ska få födas några dar före julafton så det får en egen födelsedag. mig kvittar det om jag ligger på bb på julafton, har hört att det är rätt mysigt där då, men just för barnets skull vill jag slippa.
    MrBean skrev 2008-12-10 15:46:53 följande:
    Hej Mexisis!Jag har inte prövat detta men jag tror att det bara varit tur att det fungerade för dem. Annars borde man ju ha hört talas om det någon gång och jag har aldrig hört det innan. Det vore dock bra om det funkade för jag gick över 21 dagar med min första och det vill jag INTE göra igen. Nu är jag i 36+4 så jag väntar gärna tills efter nyår :)Men är sugen på att testa då jag vet att min kille kommer att bli stor (över 4Kg).Vilken vecka är du i?
    har aldrig heller hört om det förrän i förrgår, men under den här graviditeten har jag hört flera konstiga saker som sägs ska hjälpa till att sätta igång än vad jag hörde förra gången. vill ju testa ifall det skulle visa sig funka men blev skeptisk nu när jag fick veta om det där giftet.... *suck*
    jag är i v 38+0 enligt min bm, 37+6 enligt fl
  • LillYmer

Men du, farligt är det kanske inte så att man får rena leverskador osv men som allt annat så väljer man själv om man vill sätta i sig det.

En sjuksköterska kan tipsa om att äta mycket c-vitamin i form av apelsiner och begår inte nåt tjänstefel. Men apelsiner som är omogna när dom plockas (typ alla alltså) utsöndrar även giftiga ämnen som kallas alkaloider och kan jämföras med nikotin.

Man väljer själv om man vill äta det och hur petig man är med sin kropp. En gång kanske inte är nån fara men längre bruk kan säkert göra att nån lite kroppsdel tar stryk.

• mexisis
    LillYmer skrev 2008-12-10 16:06:38 följande:
    Men du, farligt är det kanske inte så att man får rena leverskador osv men som allt annat så väljer man själv om man vill sätta i sig det. En sjuksköterska kan tipsa om att äta mycket c-vitamin i form av apelsiner och begår inte nåt tjänstefel. Men apelsiner som är omogna när dom plockas (typ alla alltså) utsöndrar även giftiga ämnen som kallas alkaloider och kan jämföras med nikotin.Man väljer själv om man vill äta det och hur petig man är med sin kropp. En gång kanske inte är nån fara men längre bruk kan säkert göra att nån lite kroppsdel tar stryk.
    det är ju sant, men ändå. tycker det känns lite olustigt att smälla i sig mycket av nåt som kan vara skadligt. skulle jag veta säkert att en enda gång inte skulle göra nån skada alls skulle jag nog dricka det utan att tveka men som sagt, nu är jag lite osäker.
  • mexisis

det skulle underlätta att veta vad livsmedelsverket menar med "mycket stor mängd" med tanke på att de skriver så här:

Vad händer om man får i sig för mycket kumarin?

Kumarin i mycket stor mängd kan ge upphov till leverskador.

för mig är en halv burk väldigt mycket men kanske inte enligt deras mått.

Svar på tråden Har du testat kanelvatten för att sätta igång förlossningen? Funkade det?