• evelina81

vill jag verkligen bli sjuksköterska?

Jag har i flera år vetat att jag ska bli ssk, det har varit det enda yrke jag har kunnat tänka mig att jobbe med resten av livet... Var undersköterska några år och trivdes förutom att jag ville ha en högre befattning, mer kunskap och större möjligheter, så jag är inte ny i vården heller.

Nåväl jag kom in på ssk-programmet och har nu läst halva utbildningen.. Den senaste månaden har varit intensiv med en biomedicinsk kurs och mycket sjukdomslära på högre nivå, jag har varit sjuk i maginfluensa och har nu ont i halsen, som vanligt när hösten kommer drabbar sonens alla dagisbaciller mig. Just nu är jag så less på allt vad sjukdomar heter, jag är trött på alla tv-serier som inriktar sig på sjukvård, jag är trött på att veta exakt vilka baser jag förlorar när jag har maginfluensa osv osv osv... Just nu känns det som att skolans hårda press på oss har tagit bort en del av all den intensiva passion jag kände för bara ett halvår sedan.

FInns det någon annan här som läser till ssk eller är ssk som känner igen sig och kanske kan bekräfta att det är fullt normalt att känna så här och att det går över? För det är det jag hoppas på. Hoppas att spänningshuvudvärken ska försvinna nu när sista tentan innan jul är på fredag.

• Svar på tråden vill jag verkligen bli sjuksköterska?
  • Sapho

Hej! Jag har varit föräldraledig ett år men hade jag fortsatt hela vägen utan stopp så hade jag nog kännt precis som du. Jag har gått ett år och har två år kvar. Det är en HÅRD utbildning, enligt vissa en av de svåraste man kan gå...du är skitduktig!! Bimedicinska kursen är den svåraste på hela utbildningen och hälften av min klass klarade inte den första gången. När min svärmor gick den klarade 3-4st av 40st den! Jag ska göra den nu till våren...är jätte nervös!

Hur som helst, hela utbildningen är intensiv, det sägs att den ska förlängas och bli 4år. Det säger ju endel!

Förstår att du känner att du tappar passionen, men jag tror du kommer känna dig bättre när du gjort denna termin. Sen blir det ju mycket praktik de sista tre terminerna.

Massa styrkekramar!

• evelina81

Enorma tack-kramar till dig! Känns så skönt att prata med någon annan som vet hur det är! Ja biomedicin är ju väldigt mycket på en gång :S Du kommer också klara det!! Du kommer tillbaka nyladdad ju och det är en fördel! =)

Man kanske skulle passa på att skaffa ett syskon till sonen nu? ;)

• Tecken

Du kanske ska ta ett studieuppehåll, göra något helt annat (kanske inte jobba inom vården, utan något helt annat?) och fundera. Efter uppehållet kanske det är lättare att fatta ett beslut.

• Indianica

Jag läser inte den utbildningen, men no way att jag skulle ta ett uppehåll ifrån en utbildning med 1.5(?) år kvar. Tre terminer är ju ingenting!!!!

Själv går jag en annan utbildning och känner väl att det är ingen hit att vara sjuk och skriva uppsats, att det dessutom börjar bli allmän julstämning får allt med min i grunden älskade utbildning att kännas BLÄ!!! Inget blir ju kul med energibrist!!!

Tycker du ska vänta lite och känna hur det känns till våren när solen börjar kika fram mer. ni säkert är friskare oftare och du kanske läser roligare kurser!

Att titta på sjukhusserier är ju inget måste, tycker du ska göra annat istället typ måla, träna, läsa eller vad som helst.

Jag har en sambo som läst till läkare och jag kan bara tala för honom, men hur sjuk han och barnen är var så följde han alltid på sjukhusserier och pluggade nästan mer eftersom han tyckte det var så skoj att rent konkret relatera sjukdomarna till sin omgivning och till sig själv . men det är som sagt var han. Det kan ju vara rätt utbildning för dig fastän du just nu är väldigt trött på att var sjukdomnar heter

Krya på dig och hoppas tentan gick bra idag!

• evelina81

Nej uppehåll är inget alternativ.. Antingen kör jag hela vägen eller så får det vara. Men att hoppa av är inte heller något jag tänker göra, behövde mest lite styrka från andra studerande eller färdiga ssk.

Skrev tentan i biomedicin idag, hoppas nu det gick vägen bara!!

Svar på tråden vill jag verkligen bli sjuksköterska?