• Hällan

Att ta en omplacerad hund?

Jag vill gärna ha en hund, men känner att jag inte är riktigt redo just nu för en valp.
    Tanken slog mig då att ta en hund som ska omplaceras!
    Vart vänder jag mig?
    Vad kostar det?
    Och kan man alltid lita på att hunden är "normal" (jag har ju småbarn)?

Tacksam för all info ni har!

/Hällan

• Svar på tråden Att ta en omplacerad hund?
  • A73H

Ett tips inför eventuellt omhändertagande av hund: om hunden är mellan c:a 8-15 månader brukar omplacering betyda att man misslyckats med att uppfostra hunden då den blivit könsmogen...Ingen bra ålder att ta emot en hund... Jag skulle vända mig till t ex Blå Stjärnan för att kolla hur man gör!

• Hällan

Okej, vart når jag dom?
    Vet du om det finns ngt ställe i Norrbotten som har hand om omplaceringar?
    -Eller hur gör man ejentligen? Hämtar man hunden själv om man vill ha en från t.ex Sthlm? Hihi, jag är inte så haj på det här som du kanske märker!

• snowflake

Man ska komma ihåg att även omplaceringshundar kräver jobb, ibland mer än valpar faktiskt... Har du hunderfarenhet sen tidigare?? Ju mer tidigare erfarenhet, desto lättare att få ordning på en omplaceringshund. Även en stabil hund, som omplaceras pga vettiga orsaker, kommer känna sig osäker i början och behöva mkt uppmärksamhet. Jag tog hand om en tax, pga allergi (och det här var verkligen allergi, familjen grät när de lämnade bort hunden), och han är världens finaste, men då tog jag mig massor av tid med honom de första månaderna. Man slipper träna rumsrenhet, men ibland kan man tex få börja om med att träna dom att vara ensamma, för de blir osäkra av omställningarna... och en del (många) omplaceringshundar har haft det svårt, så de behöver ännu mer! Men ring och kolla runt lite, och lycka till!

• A73H

Oj, jag är inte alls haj på det heller! Fast det där med åldern på hunden, det sa en väninna till mig en gång (hon har själv typ 300 hundar...nej, skämt å sido - men hon har flera) när jag var sugen på att ta en hund! Det funkar ju i början med nästan alla hundar även utan uppfostran så att säga, men om du inte börjar fostra dem i tid så blir de odrägliga när de blir känsmogna, och det är då folk vill bli av med dem! Slå upp numret till ett Blå Stjärnan nära dig och ring, eller googla dig fram till info i ämnet! Lycka till från en som numer har lagt ner alla tankar på hund... :)

• Hällan

Snowflake:
    Nä, asså det jag inte känner är så lägligt nu är det där med att få hunden rumsren. Jag bor i lägenhet och har småbarn, så därför skulle det vara "kul" att få hem en vovve som redan kan sånt liksom; hoppas det inte lät för dumt nu?

Jag ska ringa veterinären imorgon; dom brukar ha hundar där ibland för omplacering..
    Tycker det skulle kännas bra att "rädda livet" på en hund genom att ta hand om den.

Tack för era svar!
    A73H: Tack! Jag ska googla lite å se om jag hittar ngn Blå Stjärnan.

• ModulFinnen

Som f.d. ägare av ett antal hundar varav den sista fick omplaceras pga problem mellan våra barn o hunden. Jag skulle inte rekommendera nån att ta hand om en omplaceringsjycke när barnen är under tio år. Detta pga den stress som en hund lider när ett nytt hem öppnar sig med ny husse, matte, "småhussar". Att då låta hunden utstå den naturliga nyfikenhet ett litet barn har o bör få utnyttja så gör man snarare hunden en större otjänst en man gör sig själv en tjänst. Så nä... mitt råd till dig är att vänta med den biten. Det är svårt, svårt, svårt att bygga upp ett helt nytt förhållande med en kanske vuxen hund. Jag har gjort det en gång o det var nästan så jag fick begära tjänstledigt en längre period för att lösa det.

• snowflake

Hällan>> Nej, det låter inte dumt, jag förstår vad du menar, faktiskt. Men jag är osäker på om det funkar, för då ska du ha jättetur med hunden, helst känna den innan. Många omplaceringshundar har nämligen problem som är MYCKET jobbigare att lösa än rumsrenhet, så har man inte mycket tid är det nästan bättre att ta ledigt nån månad och skaffa valp.... rumsrenhet är lättare att lösa än psykologiska trauman. Men man kan ha tur också, jag fick ju en jättefin hund genom omplacering, så... Kanske kan du ta hunden på test någon vecka först, för att se om den är psykiskt stabil??

• Hällan

Okej.. just den biten hade jag inte tänkt så mkt på.. alltså att min son faktiskt lär vara VÄLDIGT nyfiken och vilja klappa vovven osv och att hunden kan ha psykiska trauman..

Kanske man bör satsa på valp då?

• snowflake

personligen skulle jag ta ut en rejäl semester i samma veva som jag skaffar hunden, och skaffa just valp, då kan man uppfostra den som man vill ha den! Jag har haft hund hela livet, och har tagit hand om två hundar som inte var mina från början (ena ren omplaceringshund, andra en hund vi kände och familjen hade inte tid med hunden längre) och det ÄR mycket jobb, och de har med sig bagage som man inte kan veta riktigt vad det beror på, mycket gissningar. Kom sen ihåg när du har hund och barn att aldrig lämna dom ensamma, inga hundar är helt barnsäkra, och inga barn (under 10 år i alla fall) är helt hundsäkra... Läs på om olika raser, prata med vetrinär och blå stjärnan, prata med uppfödare... samla information och gå på hundutställningar. En hund kan leva i över 15 år om man har tur (!) så det ska ta TID innan man köper hund, det får aldrig vara ett impulsköp! Men lycka till, det är jättemysigt att ha hund!

• Hjukenia

Både valp och omplaceringshund tar MYCKET tid i anspråk, jag och min sambo började med att skaffa en valp (siberian husky) men blev tvungen att skaffa en kompis till honom eftersom han inte kunde vara ensam över huvudtaget. Det blev då en omplaceringshund på lite drygt två år som hade farit rätt illa i sitt senaste hem.

Vi fick tag i omplaceringshunden via kenneln där vi köpte vår valp, hunden är dessutom morbror till vår valp. För oss kostade det inget eftersom vi är fodervärd åt honom. Däremot har vi fått jobba väldigt mycket med honom eftersom han hade farit rätt illa i sitt senaste hem. Dock är han en väldigt snäll hund, men hade rejält sargat förtroende för människor när han kom till oss. Nu ett drygt år senare så är han en helt annan hund, glad och en riktig gospropp som älskar människor (även om inte alla gillar hans blöta tungkyssar) Men som sagt det är timmar och åter timmar med jobb bakom plus att han var väldigt tacksam att jobba med eftersom han verkligen sög åt sig allt positivt som han fick vara med om.

När det gäller omplaceringshund och barn så fungerar det bara bra för oss, vi har en färsk grabb på 7v här hemma och efter den första hysteriska veckan efter hemkomst så fungerar både valpen (1,5 år) och omplaceringshunden bara fint med en sådan liten kille. Dock skulle jag aldrig lämna en hund ensam med ett barn under några som helst omständigheter hur snäll hunden än är. Barn och djur bör alltid umgås under uppsikt av en vuxen som tar ansvaret!!

Så valp eller omplacering? Välj själv men se till att du har tiden att ge hunden oavsett val. Båda kräver en hel del, men de kräver olika saker. Se till att välja ras med omsorg så att du får en hund som passar dig och ditt liv. Lycka till!

• bubbelubb

Jag tycker du ska vänta med hund tills barnen är äldre! Ingen hund gillar att barnet går efter och vill klappa och inte låter hunden vara ifred. Då kan det blir morr och nyp och - vips ska hunden flytta... Nä vänta så är chansen större att det går bra.

• mamzen

de flesta av våra hundar har varit/är omplaceringshundar.

vi har helt enkelt satt oss ner och diskuterat vilken ras vi söker och när det är bestämt,har vi ringt runt till olika uppfödare och frågat om de fått tillbaka ngn hund,eller har ngn unghund till salu.

till slut dyker det upp ngt bra.

om man vill slippa att ringa runt så mkt,kan man bara ringa till valpförmedlaren,så får man svar direkt om ngn uppfödare har en omplacering på gång.annars kan förmedlaren höra av sig så fort det kommer in en omplacering.

det har funkat jättebra för oss.tycker de4t känns bäst att ta direkt från uppfödaren,som vet vad de talar om.

• mini97

Att skaffa hund är ett stort avsvar om ni verkligen vill ha en hund tycker jag att ni ska skaffa er en. Börja med att bestäm er för vad ni ska ha hunden till och leta där efter en ras som faller er i smak. Kontakta rasklubben eller uppfödare och hör er för om det finns omplacerings hundar. när ni nittat eran uppfödare prata igenom köpet och komm överens om enn provperjod. Om uppfödaren är seriös och mån om hundarna dom säljer så ställer de upp till 100% och fins tillhands 24 timmar om dygnet.
    Är själv uppfödare och har fått omplacsre en hund till en barn familj vilket fungerar jätte bra. Själv har jag två hundar hemma och en dotter på 14 månader, vist man får passa på dom men det gäller att sätta upp regler från början för både hund och barn. Lycka till

Svar på tråden Att ta en omplacerad hund?