Inlägg från: Hjukenia |Visa alla inlägg
  • Hjukenia

Att ta en omplacerad hund?

Både valp och omplaceringshund tar MYCKET tid i anspråk, jag och min sambo började med att skaffa en valp (siberian husky) men blev tvungen att skaffa en kompis till honom eftersom han inte kunde vara ensam över huvudtaget. Det blev då en omplaceringshund på lite drygt två år som hade farit rätt illa i sitt senaste hem.

Vi fick tag i omplaceringshunden via kenneln där vi köpte vår valp, hunden är dessutom morbror till vår valp. För oss kostade det inget eftersom vi är fodervärd åt honom. Däremot har vi fått jobba väldigt mycket med honom eftersom han hade farit rätt illa i sitt senaste hem. Dock är han en väldigt snäll hund, men hade rejält sargat förtroende för människor när han kom till oss. Nu ett drygt år senare så är han en helt annan hund, glad och en riktig gospropp som älskar människor (även om inte alla gillar hans blöta tungkyssar) Men som sagt det är timmar och åter timmar med jobb bakom plus att han var väldigt tacksam att jobba med eftersom han verkligen sög åt sig allt positivt som han fick vara med om.

När det gäller omplaceringshund och barn så fungerar det bara bra för oss, vi har en färsk grabb på 7v här hemma och efter den första hysteriska veckan efter hemkomst så fungerar både valpen (1,5 år) och omplaceringshunden bara fint med en sådan liten kille. Dock skulle jag aldrig lämna en hund ensam med ett barn under några som helst omständigheter hur snäll hunden än är. Barn och djur bör alltid umgås under uppsikt av en vuxen som tar ansvaret!!

Så valp eller omplacering? Välj själv men se till att du har tiden att ge hunden oavsett val. Båda kräver en hel del, men de kräver olika saker. Se till att välja ras med omsorg så att du får en hund som passar dig och ditt liv. Lycka till!

Svar på tråden Att ta en omplacerad hund?