• Jasmina

Brunsås, gräddsås

Hej

Tänkte höra med er andra hur ni gör er egen klassiska brunsås eller gräddsås?

Någon som kör med lite svartvinbärsgelé eller har ni några andra roliga tips?

Eller tipsa om er favoritsås som passar till kyckling eller kött?

• Svar på tråden Brunsås, gräddsås
  • Majsan70

raspberryrevolution skrev 2008-12-10 21:27:46 följande:

Jasmina skrev 2008-12-10 21:22:57 följande:
    jo det glömde jag, antingen vanlig soya el kolorit.
    Ibland kan jag ha i det, men det beror på hur hårt jag stekt maten. Hårt stekt mat ger ju brunare sky o sås.
  • Nyfiken gul
    Jasmina skrev 2008-12-10 21:34:32 följande:
    Tycker själv att den japanska soyan är kanon just för att den inte alls är så salt. Vad brukar ni ha till kyckling? Är så trött på färdiga såser och tycker inte mina vanliga hemma såser passar så bra.
    till kyckling äter vi oftast kalla såser, hemmagjorda.  Tzatziki, aioli, coleslaw och sånt.. eller en egengjord bea.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • pajas01

brukar med kyckling i ugn använda spadet som jag häller i kastrull men först bryner jag lite curry i så de blir en liten smak av curry sen grädde kanske lite kryddor efter behag sen soya.. älskar soya tycker annars de inte blir rolig färg..

• Nyfiken gul
    Jasmina skrev 2008-12-10 21:43:47 följande:
    Vad är bea?
    bearnaisesås
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Jasmina
    Svar på #16
    Nyfiken gul skrev 2008-12-10 21:46:29 följande:
    bearnaisesås
    Ahaaa... nu klickade det. Bra idé
  • Jasmina
    Svar på #15
    pajas01 skrev 2008-12-10 21:44:05 följande:
    brukar med kyckling i ugn använda spadet som jag häller i kastrull men först bryner jag lite curry i så de blir en liten smak av curry sen grädde kanske lite kryddor efter behag sen soya.. älskar soya tycker annars de inte blir rolig färg..
    Håller med. Japansk soya är ett måste...
  • snart mamma till 4
    Jasmina skrev 2008-12-10 21:48:08 följande:
    Svar på #15pajas01 skrev 2008-12-10 21:44:05 följande: Håller med. Japansk soya är ett måste...
    ja det är gott med soya de kryddor jag använder mest är sv/vit peppar,vitlökspulver och spiskummin
  • ImLost

sterker tex köttbula mrna, tar bort dem spararskyt , lägger i buljongtänring i skyn och vatten, vipar rrut så att tärningi lösser            dig,därefter tagi matlagninsgrädde l,lägger i kötbullarna sp de får kokas med en sstun(kasnsdske kite soya)  när det kokoar kör jag den lätta maizena *Gooot"
    ahar en iomånafrts somgjälprer mih skrivaa <<zzzzzzzz.....:)

Angelzezzans officiella fanclub: www.familjeliv.se/Forum-5-154/m38328751.html
  • Jasmina
    Svar på #20
    ImLost skrev 2008-12-11 11:51:10 följande:
    sterker tex köttbula mrna, tar bort dem spararskyt , lägger i buljongtänring i skyn och vatten, vipar rrut så att tärningi lösser            dig,därefter tagi matlagninsgrädde l,lägger i kötbullarna sp de får kokas med en sstun(kasnsdske kite soya)  när det kokoar kör jag den lätta maizena *Gooot" ahar en iomånafrts somgjälprer mih skrivaa <<zzzzzzzz.....:)
    Tack
Svar på tråden Brunsås, gräddsås