• skånetös78

Hur aktivera 5 veckors bebis?

Min dotter är 5 veckor och hon är mitt första barn.. Jag tycker det är så svårt att veta hur jag ska roa henne! Det enda jag kan komma på är att sitta med henne i mitt knä och sjunga,prata med henne men det verkar hon inte tycka är roligt mer än några minuter! Lägger jag sen ner henne ligger hon lugnt nån min sen börjar hon gråta..
    Vad mer kan jag hitta på som hon kan tycka är roligt? aktivera är väl inte rätta ordet men men..

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Hur aktivera 5 veckors bebis?
  • Jesster

Så små bebisar brukar tycka det är rooligast att äta, sova och ligga och kika på världen och lyssna på röster. Så mycket mer aktivitet behövs inte. Tvärtom så är det lättre att barnet blir överstimulerat, ledset och oroligt av för mycket intryck.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Jazza

Ligga i mammas famn, få mat regelbundet och torr blöja....

• TEDDEN

Den stimulans de får av alla intryck i hemmet/vagnen är fullt tillräckliga när de är så små.

Tänk på att synen inte heller är helt fullt utvecklad, så de lyssnar nog mest första månaden

• Reyngirl

Min tjej älskade att bli buren i bärsjal när hon var så liten Kunna vila huvudet mot mammas/pappas bröst och bara få njuta och lyssna på hjärtljudet, kanske sova en stund. Dom vill mest var nära en när dom är så små!

• Jazza

Grattis, förresten... gud vad mysigt

• Luloo

det finns inte så mycket man kan göra då, men kör lite ramsor de är alltid lite mysigt annars som dom andra skrev, mys mys och åter mys, dom växer upp jätte fort, så bara njut av din lilla

• skånetös78

Tack för svaren, ska försöka testa sjal så man hinner med lite här hemma också!

En helt annan fråga som jag passar på att ställa, när kanman tänka sig att få se ett leende första gången från lillan?

• Reyngirl

skånetös78 skrev 2008-12-11 13:02:03 följande:

när kanman tänka sig att få se ett leende första gången från lillan?
    Runt 5-6 veckor brukar dom flesta fyra av ett litet leende Tror dottern var ganska precis 6 veckor när hon log mot mej för första gången
  • skånetös78
    Reyngirl skrev 2008-12-11 13:06:37 följande:
    skånetös78 skrev 2008-12-11 13:02:03 följande: Runt 5-6 veckor brukar dom flesta fyra av ett litet leende Tror dottern var ganska precis 6 veckor när hon log mot mej för första gången
    Åh, men då var det kanske ett medvetet leende jag såg i förmiddags Vad underbart isåfall! Får hoppas det kommer fler så jag kan vara helt säker! Tack för svaret!
  • Mrs A

Min lilla tjej (nu 5 månader) log "på riktigt" första gången när hon var 5 veckor.

Hon var av den "svår-roade" sorten, och med det menar jag att hon liksom inte var nöjd med någonting. Hon krävde förändring hela tiden och sov inte på dagarna.

Det vi gjorde var att sjunga och köra ramsor. Vi anmälde oss till babysång (vid 2 månader) och det älskade hon. Hon tyckte också om att studera andra barn.

Just nu roar hon sig själv genom att sitta och pilla på en napp. Världen är spännande!

Svar på tråden Hur aktivera 5 veckors bebis?