Inlägg från: Kaydina |Visa alla inlägg
  • Kaydina

Vet du vad tyken betyder?

Det är ju ett skitbra ord och jag vet ingen vettig synonym? Kan man få in detta i SAOL, kanske?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?
  • Kaydina
    ludenben skrev 2008-12-11 20:34:34 följande:
    ja i göteborg betyder det i allafall uppkäftig...
    Ja, det är nog det som bäst beskriver det.
  • Kaydina
    LyNxQ skrev 2008-12-11 21:13:57 följande:
    Ett dåligt exempel: Alla som handlat på sej massa billig sprit i taxfree för att sedan inse att man inte får ta med sej någon vätska när man mellanlandar.. Då är det tyket! (alltså ingen person som är tyken, men det är en situation där man kan säga "Åh, typiskt också! )
    Nej, så kan man inte säga.

Då är det mer...fucking shit vad jag måste dricka nu. Och då kan man i ett senare skede BLI väldigt tyken.
  • Kaydina
    LyNxQ skrev 2008-12-11 22:38:07 följande:
    Kaydina, jo, du har rätt Fast då riskerar man att bli så full att man inte får gå ombord igen.. fast då kan man ju alltid köra "Sällskapsreseinvalido" (kom inte på nåt bra exempel ju!)
    Ja! Det är sant; har man kommit till invalidostadiet då är man bortom tyken.
  • Kaydina

SAOL har ju fel. Det betyder ju inte det. Uppkäftig, kaxig är ju mer rätt.

Men som någon skrev - inte alltid från underläge. Fast så har jag aldrig tänkt på det innan.

• Kaydina
    tobiq skrev 2008-12-14 23:28:12 följande:
    Använder både tyken och åpen. Flö sa vi ofta när vi var små, hehe. Kommer från Halland och bor numera i Göteborg. Någon mer som använder ordet "tetig"?
    Nej, använder det inte. Tycker ordet är skettetigt Men det är nog mer Halland-Småland, va?
    kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
  • Kaydina
    tobiq skrev 2008-12-14 23:34:32 följande:
    Mkt möjligt, jag använder ofta tetigt och det har varit många som inte vetat vad det betyder (dock inte göteborgare). Säger "räligt" också, är det göteborgska tro?
    Nej, räligt kommer också söderifrån. Farfar från Skåne sa ofta så. Och morbror från Småland.
  • Kaydina
    lejone skrev 2008-12-14 23:39:22 följande:
    Frän då? Det är la världens bästa ord!?
    Frän är skitkul! Och Fiffig. Och trivsamt. Och efterbliven. Och fräsig. Det är verkligen favoritord!
  • Kaydina
    Agamemnon skrev 2008-12-14 23:43:07 följande:
    Nä, världens bästa ord är "töligt"! TS, från synonymer.se: (prov.) elak, oförskämd, dum, otrevlig, fräck, påflugen
    Vad betyder töligt??
  • Kaydina
    Agamemnon skrev 2008-12-14 23:57:15 följande:
    Tråkigt, trist.
    Jahaa, tRöligt säger vi här om trist och tråkigt.
  • Kaydina
    Glass skrev 2008-12-15 01:08:29 följande:
    Bös såklart! Ett bra ord för oidentifierade skumma grejer, typ ludd eller annat. Va betyder pömsig sexuellt utmattad?!? :-0Det har alltid betytt trött för mig
    Ja, vanligt trött bara Men det är ju så barnsligt ord att man väl knappast använder det?

Sexuellt utmattad...njäe, då hade jag använt något coolare i såfall; utknullad el liknande.

Pömsig är en trött bebis. Typ.
  • Kaydina
    VIXIE skrev 2008-12-15 11:21:13 följande:
    Ohällig (otrevlig,otäckinte bra) och motsattsen gohällig hång (syn med Göteborgskans åpen) att vilja ha allt,roffa åt sig ,hagalen Från Halmstadtrakten
    Oj, jag har ALDRIG hört något av dem. Halmstad är ju ändå inte så himla långt bort
  • Kaydina
    Thaleia skrev 2008-12-15 15:55:43 följande:
    tyken= taskig, elak
    Nej, det är inte riktigt rätt. Man är lite uppkäftig men det kan lika gärna vara roligt. Inte elakhet oftast.
Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?